چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام علیرضا رجالی تهرانی: در میان امامان، عصر امام‌صادق(ع) منحصربه‌فرد بوده و شرایط اجتماعی و فرهنگی عصر آن حضرت در زمان هیچ‌یک از امامان وجود نداشته است؛ زیرا آن دوره‌ از نظر سیاسی، دوران ضعف و تزلزل حکومت بنی‌امیه و فزونی قدرت بنی‌عباس بود و این دو گروه مدتی در حال مبارزه با یکدیگر بودند.

عصر امام صادق (ع)

و از سويي، امت اسلام در عصر امام‌صادق(ع) در مظاهر فساد غوطه‌ور بود، و از ديدگاه نظري و عملي، در افكار مردم، عقيده‌اي روشن و داراي خطوط كلي وجود نداشت. در داخل امت، كشمكش‌هاي سياسي و مذهبي شديدي پيدا شده بود، به‌طوري كه مردم فرصت نمي‌يافتند تا واقعيت اسلام را دريابند. لذا امام‌صادق(ع) ناگزير بود با همه‌ آن تناقضات و امواج منحرف و مخالف، رو‌به‌رو شود. آن حضرت در انجام رسالت امامت خود و رهبري امت با 2 گونه انحراف مواجه بود:
1- انحراف در سطح سياسي كه در هيأت حاكمه و دولت وقت مجسم شده بود؛
2- انحراف خطرناكي كه در امت و جهل آنان از واقعيت مكتب، نهفته بود.

شيوه مبارزاتي امام‌صادق(ع) با توجه به شرايط تقريبا يكساني كه با پدر بزرگوارش امام‌باقر(ع) داشت، بسيار نزديك به همان شيوه و روش بود؛ يعني به جاي قيام مسلحانه، دست به يك نهضت علمي بزرگ زد و به جنگ با افكار و عقايد فاسد و آفت زده رفت و ما براي روشن شدن هرچه بهتر شيوه مبارزاتي امام صادق(ع) لازم است به نكاتي چند بپردازيم:
1- تأسيس دانشگاه علمي
يكي از بزرگ‌ترين توفيق و فرصتي كه براي امام صادق(ع) به‌دست آمد، تأسيس حوزه علميه و دانشگاه جعفري با حضور 4 هزار شاگرد بود. اين كار در نوع خود بي‌نظير و يك نهضت بزرگ فكري و در واقع يك روش و تاكتيك مبارزاتي بود كه نقش مهمي در بيداري مردم، جلوگيري از انحرافات فكري، پاسخ به شبهات و در عين حال معرفي صحيح خاندان عصمت داشت. اگرچه پايه‌ريزي و بسترسازي اين نهضت عظيم، به‌دست باكفايت حضرت‌باقر(ع) انجام گرفت، اما كاملا روشن است كه تعميق و توسعه آن با همت والاي حضرت‌صادق(ع) صورت پذيرفت.
2- موضع‌گيري در برابر طاغوت
ازجمله شيوه‌هاي مبارزاتي‌اي كه امام‌صادق(ع) در شرايط مقتضي اتخاد مي‌كرد، موضع‌گيري در برابر طاغوت‌ها و ابراز سخناني در جهت نفي سرسپردگي بر سلطان غاصب و ستمگر بود.
3- تأييد جنبش‌هاي اسلامي
در عصر امام‌صادق(ع) و قبل از آن، قيام‌هايي عليه ‌طاغوتيان و خلفاي وقت روي داد. امام اگرچه خود به‌طور مستقيم وارد آن قيام‌ها نشد، ولي بعضا جنبش‌هاي رهايي‌بخش انقلابي را كه براساس اسلام صورت مي‌گرفت تأييد مي‌فرمود.
4- استفاده از تقيه

يكي ديگر از روش‌ها و تاكتيك‌هاي امام‌صادق(ع) در عصر حكومت جور و ستم، تقيه بود. بسياري از كارهاي امامان و نيز حضرت‌صادق(ع) رنگ تقيه داشت، يعني مخفيانه صورت مي‌گرفت و تا مدت‌ها برملا نمي‌شد. لذا به دوستداران خود دستور مي‌دادند كه از نقشه‌هاي آن بزرگواران پرده برندارند.

کد خبر 341380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha