سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

آذر مهاجر: تلویزیون گسترده‌ترین رسانه جمعی است اما میزان مخاطب هر شبکه‌ای در عرصه تنوع رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای بسته به نحوه مدیریت قابلیت‌های آن است.

مدیریت درست قابلیت‌های تلویزیون و به عبارتی بهره برداری درست و دقیق از همه امکاناتی که این رسانه در اختیار قرار می‌دهد، به این سادگی‌ها میسر نیست و البته اگر هم میسر شود نتایج قابل توجهی خواهد داشت؛ نتیجه‌ای چون آنچه در ماه مبارک رمضان به‌خصوص این ماه رمضان شاهد آن بوده‌ایم.

شبکه‌های تلویزیونی در تمام طول ماه مبارک موفق شدند برای چند ساعت جمع کثیری از مردم را جذب خود کنند.سریال‌های ماه مبارک رمضان در شبکه‌های مختلف سیما با انتخاب سوژه‌های متناسب این ماه، رویکردهای متنوع در طرح مسائل و ساخت و پرداخت سریال‌هایی از گونه‌های مختلف آثار نمایشی توانستند جوابگوی مخاطبان بسیار با سلایق متعددشان باشند.

ماه رمضان امسال شاهد بودیم که چگونه سریال‌های تلویزیونی به خلوت شدن خیابان‌ها و کساد شدن بازار شبکه‌های ماهواره‌ای منجر شدند. آمار ارائه شده از تعداد تماشاگران تلویزیون در ساعات پس از افطار و تبدیل داستان سریال‌های ماه رمضانی به نقل مجالس دلیلی بر این مدعاست.

البته کاملا پیداست اقدام به تولید و پخش سریال‌هایی برای ساعات پس از افطار و انتخاب سوژه‌ها، خود نشان دهنده درک قابلیت‌های این رسانه از سوی مدیران آن و شناخت هنرمندان از مخاطبان و مردم است و از این بابت باید به آنها تبریک گفت. اما این به معنی ختم وظیفه نیست. تلویزیون هنوز هم می‌تواند از سریال‌های ماه رمضان و شرایطی که با تولید و پخش آنها ایجاد کرده، بهره مند شود.

بررسی آنچه با پخش چنین سریال‌هایی رخ داده، بازخوردها و عکس‌العمل‌های مخاطبان و تحلیل تخصصی سوژه‌ها و رویکرد‌ها و ساختارهای این سریال‌ها، کمک بزرگی است برای شناخت بیشتر مخاطب و آگاهی از سلیقه و خواسته مخاطبان که بی‌شک نه تنها برای ماه‌های رمضان بعد، بلکه برای تمام طول سال کاربرد خواهند داشت.

تعداد مخاطب هر کدام از سریال‌های تلویزیون نشان دهنده میزان اقبال هر ساختار و ژانری در بین مردم است. سوژه‌ها، زمان پخش سریال‌ها، نحوه پخش آنها و مواردی از این دست به روشنی نشان می‌دهد مردم از تلویزیون چه می‌خواهند و تلویزیون چگونه می‌تواند در عرصه رقابت رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای بهتر و موفق‌تر عمل کند.

 استقبال مردم از سریال‌های به یادماندنی سیما بارها و بارها نشان داده که وقتی تلویزیون قدرتمند و درست عمل کند، برنده هر رقابتی خواهد بود و استمرار این مسئله تنها مستلزم استفاده از حداکثرها توان هنرمندان و شناخت مردم در تلویزیون است.

سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با بهره گرفتن از همه قابلیت‌ها، انتخاب‌های خوب، ارائه بهترین امکانات و دعوت از هنرمندانی که زبان این رسانه را خوب می‌شناسند و امتحانشان را پس داده‌اند و به قولی با سپردن کار به کاردان و نیز دقت و نظارت درست و دقیق بر عملکردها  تجربه‌ای را که در ماه مبارک امسال و گاه پراکنده و در هنگام پخش معدودی از سریال‌های ایرانی و خارجی تجربه کرده را بارها و بارها تجربه کند.

شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران  بالقوه این امکان را دارند که با ارائه برنامه‌های نمایشی مناسب و سخن گفتن به زبان مردم برای مردم و همراهی با جریان‌های روز جامعه به هنرمندانه‌ترین شیوه، پشت هر شبکه دیگری را به خاک بمالند.

کافی است سیمای جمهوری اسلامی ایران، چه آنگاه که در ماراتن جذب مخاطب عقب می‌ماند و چه آنگاه که پیشی می‌گیرد به تحلیل کارشناسی دلایل بپردازد و از این تحلیل‌ها به دستورالعمل‌هایی کار بردی برسد. برکات ماه مبارک رمضان چندان هست که تلویزیون هم از آن سهمی داشته باشد!

کد خبر 34027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز