یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: درست کردن چای، ساده است اما آسان نیست! برای دم‌کردن و عمل‌آوری یک فنجان چای لب‌سوز و لب‌دوز شما به تجهیزات خاصی نیاز دارید.

قوری بخر، چای ببر!

ابتدايي‌ترين وسيله‌ها، كتري و قوري است كه بعدتر، سماور و چايساز هم جايشان ميان خانه‌ها باز شد. سري به بازار داغ اين وسايل زده‌ايم؛ جايي كه از ساده‌ترين و سنتي‌ترين انواع وسايل دم‌كردن چاي وجود دارد، تا نمونه‌هايي كه از برق استفاده مي‌كنند و خدمات و سرعت عمل بيشتري براي چايسازي دارند.

  • كتري‌

خريدن كتري و قوري كار ساده‌اي است چون تنوع اين وسايل در بازار آنقدر زياد است كه مي‌تواند به راحتي نياز هر فرد با هر سليقه‌اي را پاسخ دهد. با وجود اين، دقت به چند نكته هنگام خريد آنها ضروري است.

كتري‌ها انواع متنوعي دارند؛ دسته چوبي، دسته پلاستيكي، شيردار، سوت‌دار و بدون سوت.

كتري سوت‌دار، يعني انواعي كه پس از جوش‌آمدن آب، سوت مي‌كشند هم براي افرادي كه مشغله كاري‌شان زياد است، مناسب است.

كتري‌هايي با دسته چوبي مي‌تواند مناسب‌ترين و در عين حال كم‌خطرترين انتخاب باشد. دسته آنها كمتر داغ و احتمال سوختن دست‌ كمتر مي‌شود.

اگر فرزند كوچكي در خانه داريد، فكر خريد كتري‌هاي شيردار را از سرتان بيرون كنيد. به‌علت دم‌دست بودن شير كتري احتمال اينكه كنجكاوي فرزندتان كار دست شما و دلبندتان بدهد زياد است. از طرفي به‌علت اينكه شير اين كتري‌ها به سمت بيرون است ممكن است لباس‌تان به شير آن گير كند و اتفاق ناگواري بيفتد.

نكته‌ ديگري كه بايد درباره كتري‌هاي شيردار بدانيد اين است كه اگر گاز صفحه‌اي داريد، هيچ وقت نمي‌توانيد از اين نوع كتري استفاده كنيد زيرا فاصله‌اي كه بين گاز و لبه كابينت وجود دارد، امكان استفاده از اين وسيله را غيرممكن مي‌كند.هنگام خريد، گزينه‌اي را انتخاب كنيد كه دسته كتري در بالاي آن قرار داشته باشد. در كتري‌هايي كه دسته به بدنه‌شان چسبيده، با مشكل داغ‌شدن دسته كتري مواجه مي‌شويد.

قيمت:‌ كتري‌هاي معمولي قيمت‌شان از 40هزار تومان شروع مي‌شود و با 55هزار تومان مي‌توانيد يك كتري‌ سوت‌دار خوب بخريد. كتري‌هاي شيردار معمولا با قوري به فروش مي‌رسند و قيمت‌شان از 88هزار تومان شروع مي‌شود.

  • قوري

قوري انواع مختلفي دارد؛ چيني، پيركس و استيل و نوعي قوري سراميكي كه بيشتر به درد دم‌كردن دمنوش مي‌خورد. هنگام خريد سعي كنيد بيشترين تمركز و حساسيت را علاوه بر جنس، روي دسته‌ قوري بگذاريد. اگر جنس بدنه‌ قوري از استيل باشد و دسته‌ آن از پلاستيك، دسته‌پلاستيكي قوري بر اثر حرارت، داغ و حتي ممكن است ذوب ‌شود. بهتر است گزينه‌اي را انتخاب كنيد كه دسته‌اش همجنس بدنه‌اش باشد، به‌عنوان مثال اگر قوري استيل است، جنس دسته‌ آن استيل، البته با رويه عايق مناسب باشد. بهتر است قوري‌اي را انتخاب كنيد كه داراي محفظه‌اي براي ريختن چاي خشك درون آن باشد تا هنگام ريختن چاي درون استكان‌ها نيازي به استفاده از تفاله‌گير نباشد.

قيمت:‌ قيمت قوري پيركس از 38هزار تومان، قوري‌هاي چيني از 26هزار تومان و قوري‌هاي سراميكي از 27هزار تومان شروع مي‌شود. قيمت قوري‌هاي سراميكي استوانه‌اي كه گنجايش حجم بيشتري از چاي را دارند، حداقل 80هزار تومان است.

  • كتري برقي

اگر مي‌خواهيد در كمترين زمان ممكن چاي درست كنيد و وقت نداريد كه منتظر جوش آمدن آب بمانيد، كتري برقي بهترين گزينه براي شماست. هنگام خريد كتري برقي به اين نكته توجه كنيد كه كتري انتخابي،‌ گنجايش چه ميزان آب را دارد؟ كتري‌هاي برقي موجود در بازار ظرفيت‌هاي يك تا 2 ليتر دارند. اگر براي چاي يا قهوه يك تا 2نفر به آب جوش نياز داريد كتري يك ليتري كارتان را راه مي‌اندازد. نكته ديگري كه اهميت دارد، اين است كه سرعت جوش‌آوردن آب در كتري برقي چقدر است؟ بهترين كتري مي‌تواند در 2دقيقه آب را جوش بياورد. ويژگي مناسب ديگري كه خوب است يك كتري برقي داشته باشد، گرم نگه‌داشتن آب است. با اين قابليت، مصرف برق براي گرم‌كردن چند باره آب هم كم مي‌شود.

كتري‌هاي برقي هم از نظر جنس تنوع زيادي دارند. انواعي از آنها از فلز ضدزنگ ساخته شده‌اند و انواع ديگر پلاستيكي هستند. برخي از مدل‌هاي جديد هم جنس سراميكي دارند و انواع شيشه‌اي هم بسيار پرطرفدار است. در مورد كتري‌هاي برقي، لازم است به‌طور ويژه نكته‌هاي ايمني را درنظر بگيريد. كتري انتخابي شما بايد حداقل داراي درپوش قفل‌شونده، خاموش‌كننده اتوماتيك و خاموش‌كننده ايمني باشد تا ضمن استفاده راحت، ايمني و عمر بالاي دستگاه را تضمين كند.

قيمت:‌كتري‌هاي برقي بسته به ميزان گنجايش و جنس آن از 143هزار تومان شروع مي‌شود.

  • چاي ايراني؛ سوغات شمال!

نخستين بار تعدادي از كشاورزان در حومه شهر لاهيجان كشت چاي را آغاز كردند و به‌تدريج، اين كشت در ساير نقاط استان گيلان گسترش يافت. به‌طوري كه در سال 1319مساحت باغات چاي به 600هكتار رسيد. روند توسعه ادامه داشت تا اينكه در سال 1337دولت اقدام به تأسيس سازمان چاي كشور كرد تا كشاورزان چايكار و صاحبان صنعت چايسازي را تحت حمايت قرار دهد. در حال حاضر سطح زيركشت چاي حدود 32000هكتار در بيش از 900روستاست و حدود 60هزار خانوار در كشت و كار اين محصول اشتغال دارند.

کد خبر 340174

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha