وقتی آتش‌نشانان برای مهار حریق ساختمانی در غرب تهران راهی محل حادثه شدند، کسی خبر نداشت که نجات پیرزن معلول، مرگ یکی از آنها را به دنبال خواهد داشت.

علی قانع

ساعت 1:25بامداد ديروز به آتش‌نشانان پايتخت خبر رسيد آپارتماني در خيابان جنت آباد، ‌بلوارلاله شرقي طعمه حريق شده است. شدت آتش‌سوزي به حدي بود كه آتش‌نشانان 4ايستگاه 27، 98، 55و 102راهي محل حادثه شدند. آتش در يك ساختمان 4طبقه رخ داده بود. حريق از زيرزمين شروع شده و هر لحظه در حال گسترش بود.

دود زيادي راه‌پله‌ها را پر كرده بود و بسياري از ساكنان در ساختمان محبوس شده بودند. در چنين شرايطي، آتش‌نشانان با استفاده از تجهيزات و دستگاه‌هاي تنفسي به 2گروه تقسيم شدند. گروه نخست به دل آتش زدند و گروه دوم براي نجات افرادي كه در ساختمان گرفتار شده بودند رفتند. دقايقي بعد آتش مهار شد و آتش‌نشانان 15نفر از ساكنان را سالم از ساختمان خارج كردند اما پايان اين عمليات تلخ بود.

  • يك خبر بد

پيرزن معلولي در زيرزمين منزل مسكوني گرفتار شده بود. آتش‌نشان 36ساله به نام علي قانع زماني كه براي نجات رفته بود، ناگهان از حال رفت و نقش بر زمين شد. دقايقي بعد وقتي آتش‌نشانان ديگر به زيرزمين رفتند و همكارشان را ديدند كه بي‌حال روي زمين افتاده بود به كمكش شتافتند. آنها پيرزن معلول و جوان آتش‌نشان را از زيرزمين خارج كردند اما بررسي‌ها نشان مي‌داد كه پيرزن جانش را از دست داده است. با اين حال علي قانع كه بيهوش بود به بيمارستان منتقل شد كه به گفته جلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش‌نشاني با وجود تلاش پزشكان جان خود را از دست داد. او متاهل بود و 2‌پسر داشت و 11سال بود كه در سازمان آتش‌نشاني كار مي‌كرد.

  • پسرم را از دست دادم

محمدپور، فرمانده آتش‌نشانان اعزامي ايستگاه‌27 كه در محل حادثه حضور داشت در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: وقتي به محل حادثه رسيديم با دود و آتش‌زيادي روبه‌رو شديم طوري‌كه اصلا باور نمي‌كرديم اين حريق و دود متعلق به يك ساختمان مسكوني باشد. ايستگاه ما، نخستين گروهي بود كه به آنجا رسيد.

با ديدن حريق دستورات لازم را دادم. گروهي به جدال با شعله‌هاي آتش پرداختند و گروه ديگر سعي مي‌كردند ساكنان خانه را نجات دهند. ما از طريق نردبان و هر روزنه‌‌اي كه پيدا مي‌شد، تلاش مي‌كرديم، ساكنان را خارج كنيم. علي قانع هم وقتي شنيد عده‌اي در زيرزمين هستند، به دل آتش‌زد تا آنها را نجات دهد.

لحظات سخت و وحشتناكي بود. همچنان در حال هدايت آتش‌نشانان بودم كه به من خبر دادند علي دچار حادثه شده است. او ادامه مي‌‌دهد: علي مثل پسرم بود. مدتي قبل از ايستگاه ديگري به ايستگاه ما آمده بود اما در همين مدت خودش را توي دل همه جا كرده بود. هر جا با مشكلي روبه‌رو مي‌شديم، در نهايت او بود كه چاره‌جويي مي‌كرد.

همه‌فن‌حريف بود و براي يك فرمانده، بهترين نيرو به‌شمار مي‌رفت. هنوز باور نمي‌كنم كه او را از دست داده‌ايم. بدون اغراق علي خودش به اندازه 2ايستگاه آتش‌نشاني بود، عاشق كارش بود و ما در اين حادثه داغ بزرگي ديديم.بر اساس اين گزارش مراسم خاكسپاري و تشييع جنازه اين آتش‌نشان فداكار ساعت 9صبح فردا (يكشنبه) 27تير‌ماه از مقابل ساختمان شهرداري تهران در خيابان بهشت به سمت بهشت زهرا(س) برگزار مي‌شود.

  • پيام تسليت شهردار تهران

به‌دنبال شهادت آتش‌نشان فداكار پايتخت، دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران شهادت آتش‌نشان ايثارگر را تسليت گفت. در بخشي از مطلب او كه با عنوان «شهادت در صفحه اينستاگرام وي منتشر شد آمده است:‌ بامداد جمعه ساعت 1:25گروه نجات3 يكي از ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني در غرب تهران عمليات امداد و نجات خود را در يك واحد مسكوني در بلوار لاله آغاز كردند.

ساختمان مشتعلي كه همشهريان مان در آن، ساعات استراحت خود را سپري مي‌كردند و در اين عمليات 15همشهري با جانفشاني آتش‌نشانان نجات پيدا كردند اما امدادرساني به خانم 89ساله معلولي كه در زيرزمين اين ساختمان بيهوش بود، باعث شد چشمان نگران طاها و ياسين فرزندان، 2 و 5 ساله آتش‌نشان 36ساله گروه نجات و همسر گرامي‌اش هميشه به انتظار بماند.

علي قانع، مجاهدي است كه جان شريفش را بعد از 11سال خدمت صادقانه به خلق خدا در اين عمليات تقديم كرد و به درجه رفيع شهادت نايل شد. شهادت لباس زيبايي است كه برازنده قامت فرزندان دلير اين مرز و بوم است و شهادت علي قانع اين فرزند شريف ايران را به خانواده همرزمان و ملت ايران تبريك و تسليت مي‌گويم. در همين حال سعيد شريف‌زاده مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران نيز با صدور پيامي شهادت آتش‌نشان علي قانع را تسليت گفت.

کد خبر 340012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha