سنندج - ایرنا: عضو تیم پرنده نگری زریبار مریوان اعلام کرد: عقاب پرپا پرنده شکاری و در خطر انقراض، برای نخستین بار در غرب کشور توسط این تیم پرنده نگری مشاهده شد.

عقاب پرپا

ناصح حسینی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این عقاب هنگامی که تیم پرنده نگری زریبار در مناطق جنگلی شهرستان مریوان مشغول پایش و ثبت گونه های پرندگان جنگلی بود، در حین پرواز مشاهده شد.

به گفته وی، تصویربرداری از این گونه نادر و کمیاب توسط جلال پزشک از عکاسان تیم پرنده نگری زریبار انجام شد.

عقاب پرپا گونه‌ای بسیار زیبا با اندازه 45 تا 52 سانتی متر است که بیشتر از پرندگان و جانوران کوچک تغذیه می کند؛ اندازه این عقاب همانند سارگپه است ولی با دمی درازتر که معمولا به دوشکل کمرنگ و تیره رنگ دیده می شود.

عقاب پرپا در حالی که بال‌ها را افقی و کمی به جلو نگاه داشته است اوج می‌گیرد و تندتر از سارگپه ها بال می‌زند؛ پرواز این پرنده زیباتر و سریع تر از سارگپه است و اغلب با حرکت مارپیچ از لابلای درخت‌ها می‌گذرد.

گزارش های کمی از مشاهده این گونه به شکل اتفاقی در ایران در مناطق جنوبی وجود دارد و مشاهده آن برای نخستین بار در مریوان و غرب کشور نشان از اهمیت و غنای زیستی این منطقه است.

با تایید اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان، این رکورد سبب افزایش یک گونه مهم از پرندگان شکاری به لیست گونه های پرندگان و حیات وحش استان می‌شود.

تیم پرنده نگری زریبار که در دو سال گذشته چندین رکورد مهم دیگر داشته ، به شکل تخصصی در قالب انجمن سبز چیا روی پرندگان فعالیت دارد و از تیم های مطرح پرنده نگری در سطح کشور است.

کد خبر 339954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha