پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: ۲۴ تیر و ۲۵ تیر کنکور سراسری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور با شرکت۸۶۰ هزار و ۱۰۹ داوطلب در کشور برگزار می‌شود، این در حالی است که تلاش‌های فراوان نمایندگان ادوار هفتم، هشتم و نهم مجلس برای حذف کنکور تاکنون نافرجام مانده‌است.

کنکور

البته چهل و ششمين ماراتن ورود به آموزش عالي در حالي برگزار مي‌شود كه شاخ غول كنكور در بسياري از رشته‌ها شكسته شده و داوطلبان تنها براي ادامه تحصيل در رشته‌هاي پرطرفدار با هم رقابت مي‌كنند.با اندكي تامل درباره روند كنكور در چند سال اخير و آمار ارائه شده از سوي سازمان سنجش آموزش كشور، به اين نتيجه مي‌رسيم كه ظرفيت آموزش عالي كشور به‌مراتب بيش از تعداد داوطلبان شركت‌كننده در كنكور است. اين وضعيت موجب شده تا برخي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي كشور تا مرز ورشكستگي پيش‌ بروند و درصدد جذب دانشجو از طرق مختلف باشند تا بتوانند به حيات خود ادامه دهند.

از سوي ديگر خالي ماندن صدها هزار نفري ظرفيت آموزش عالي كشور موجب شده تا سازمان سنجش حتي از افرادي كه در كنكور نيز شركت نكرده‌اند، صرفا به واسطه داشتن ديپلم متوسطه دعوت كند تا براي ادامه تحصيل وارد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي شوند.

  • كنكور براي 13رشته

با وجود تصويب قانون حذف كنكور در سال 86در مجلس، اين قانون به‌علت فشار مافياي كنكور و ناهماهنگي بين وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش و علوم، بر زمين ماند. پس از آن نمايندگان مجلس قانون سنجش و پذيرش دانشجو را تصويب كردند كه براساس آن از زمان اجراي اين قانون كه سال 93است ظرف مدت 5سال حدلقل 85درصد ظرفيت پذيرش دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصيلي باشد.

البته شوراي سنجش و پذيرش دانشجو نيز براساس نص قانون سنجش و پذيرش دانشجو تشكيل شده ولي آنطور كه از شواهد و قراين برمي‌آيد اجراي اين قانون نيز به مذاق برخي دستگاه‌هاي ذي‌نفع و مافياي كنكور خوش نيامد و اجراي اين قانون نيز با اما و اگرهاي بسياري همراه است.

آنچه طي 3سال اخير نمود بيشتري دارد دميدن بر تنور كنكور براي رقابت بر سر رشته‌هاي پرمتقاضي است. مشاور عالي سازمان سنجش آموزش كشور نيز اخيرا اينطور آن را تأييد كرده‌ است: «اگر داوطلبي بخواهد در رشته‌هاي پرطرفدار قبول شود بايد خيلي سخت درس بخواند، چون رقابت در اين رشته‌ها بسيار بالاست.»

  • جنگ براي صندلي‌هاي خاص

اما هنوز رقابت براي رشته‌هاي پرمتقاضي وجود دارد. موضوعي كه مشاور عالي سازمان سنجش بر آن تأكيد مي‌كند و مي‌گويد: «اگر داوطلبي بخواهد در رشته‌هاي پرطرفدار قبول شود بايد خيلي سخت درس بخواند چون رقابت در اين رشته‌ها بسيار بالاست.» البته حسين توكلي در گفت‌وگو با رسانه‌ها به خالي بودن ظرفيت دانشگاه‌ها واكنش نشان داده و مي‌گويد: «اينكه گفته مي‌شود همه داوطلبان در دانشگاه يك صندلي دارند موضوع درستي نيست بلكه هنوز هم رشته‌هايي هستند كه براي خيلي‌ها پرطرفدار است و در اين رشته‌ها صندلي خالي وجود ندارد.»

وي با اشاره به 13رشته پرطرفدار در كنكور توضيح مي‌دهد كه «داوطلبان شركت‌كننده در رشته رياضي و فني بيشتر علاقه‌مند نشستن روي صندلي رشته‌هايي همچون مهندسي برق، مهندسي مكانيك، مهندسي عمران، مهندسي صنايع، معماري و كامپيوتر هستند. همچنين در رشته تجربي داوطلبان رشته‌هاي پزشكي، داروسازي، دامپزشكي و دندانپزشكي را انتخاب مي‌كنند.»

به گفته مشاور عالي سازمان سنجش در رشته علوم انساني نيز رشته‌هاي روانشناسي، حسابداري و حقوق جزو پرطرفدارها هستند. بنابراين هنوز صندلي خالي براي اين رشته‌ها در دانشگاه‌هاي باكيفيت و مطرح كشور وجود ندارد.»كنكور چند سال اخير با كنكور يك دهه قبل تفاوت فاحشي دارد، ديگر رقابت براي ورود به دانشگاه نيست بلكه رقابت بر سر رشته و دانشگاه است. اين در حالي است كه تنها حدود20درصد از داوطلبان جذب دانشگاه‌هاي دولتي مي‌شوند و 80درصد بايد براي تحصيل شهريه بپردازند.

  • ادامه سير نزولي داوطلبان كنكور

بررسي‌ آمار داوطلبان كنكور در چند سال اخير، حكايت از سير نزولي تعداد شركت‌كنندگان در كنكور سراسري دارد. آمار شركت‌كنندگان در كنكور امسال با كنكور سال89، كاهش40درصدي را نشان مي‌دهد. براساس اعلام سازمان سنجش از ميان يك ميليون و ۱۴ هزار و ۲۷۴ كارت ورود به جلسه آزمون امسال، تعداد ۶۱۱ هزار و ۷۵۴ كارت براي خواهران و تعداد ۴۰۲ هزار و ۵۲۰ كارت براي برادران صادر شده است. آزمون گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و علوم انساني صبح امروز ۲۴ تير، آزمون گروه هنر بعد‌ازظهر امروز و آزمون گروه‌هاي علوم تجربي و زبان‌هاي خارجي به‌ترتيب صبح و بعدازظهر فردا برگزار مي‌شود.

  • تسهيلات ويژه پليس براي كنكوري‌ها

پليس راهور ناجا تسهيلات ويژه‌اي براي كنكوري‌ها درنظر گرفته كه براساس آن جريمه ورود به طرح ترافيك داوطلبان شركت‌كننده در كنكور امسال حذف مي‌شود. سرهنگ مراد مرادي، رئيس مركز اطلاع‌رساني پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در اين‌باره گفت: با هماهنگي انجام شده با مديريت شهري در روزهاي پنجشنبه و جمعه سيستم حمل‌ونقل با ظرفيت حداكثري فعال خواهد بود تا متقاضيان كنكور سراسري بتوانند در اسرع وقت به مراكز آزمون رهسپار شوند.

اولياي متقاضيان مي‌توانند با ارسال كپي كارت ورود به جلسه آزمون، تصوير كارت شناسايي خودرو و اسناد مالكيت - كه به نام يكي از اوليا باشد - به واحدهاي رسيدگي به تخلفات در تهران يا با مراجعه حضوري به اجرائيات مركزي پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در خيابان آزادي تقاطع رودكي نسبت به حذف جريمه اعمال شده در روز پنجشنبه در محدوده زوج و فرد يا طرح ترافيك اقدام كنند.

کد خبر 339930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha