با فرارسیدن موعد ۲ماهه مدیرعامل تأمین‌اجتماعی برای حذف دفترچه‌های کاغذی بیماران خاص، برای چندمین‌بار از وعده‌های مدیران این سازمان در این زمینه تخلف شد. ۲۲اردیبهشت امسال بود که خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از نوربخش گزارش داد که تا۲ ماه آینده برای بیماران خاص در کشور نسخه الکترونیک نهایی می‌شود.

دفترچه

مديرعامل تأمين‌اجتماعي اضافه كرد: تمام تلاش ما اين است كه بتوانيم نسخه الكترونيك را براي كل كشور فراگير كنيم و اقدامات جدي براي اين موضوع در دستور كار است. وي ادامه داد: طرح نسخه الكترونيك از سال گذشته در استان يزد براي بيماران خاص آغاز شده است.

با گذشت 2‌ماه از آخرين وعده مديرعامل تأمين‌اجتماعي، معاون درمان او در موعد مقرر به جمع خبرنگاران آمد اما هيچ دستاورد مشخصي را براي حذف دفترچه‌هاي كاغذي رونمايي نكرد. همتي خاطرنشان كرد: سازمان در دوره جديد به جهت فراهم‌سازي‌ زيرساخت‌هايي كه بايد در اين سازمان ايجاد مي‌شد اما طي ساليان گذشته مغفول مانده بود، تلاش‌هاي مضاعفي انجام داد.
او افزود:

نهضت فناوري اطلاعات به‌عنوان يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي درمان و زيرساخت‌هاي اصلي اين حوزه طي سال‌هاي اخير مورد توجه قرار گرفت و در اين زمينه اقدامات بسيار زيادي انجام شد تا درنهايت امروز به جايگاهي رسيده‌ايم كه بحث نسخه الكترونيك را در برنامه‌هاي كاري خودمان داريم. معاون درمان سازمان تأمين‌اجتماعي ادامه داد:

ديجيتال شدن تمام سيستم‌هاي راديولوژي هم‌اكنون در حال پيگيري است كه اميد است تا پايان سال95، اين مهم، محقق و نهايي شود. همتي با اعلام اينكه استفاده از سيستم ذخيره‌سازي‌ راديوگرافي بيماران اكنون مورد بررسي است و تا پايان سال‌جاري انجام مي‌شود، افزود: در زمان حاضر بيش از دو‌سوم دستگاه‌ها ديجيتال شده‌اند كه مابقي تا پايان سال 95 انجام مي‌شود و مي‌توانيم ادعا كنيم كه مي‌توانيم نسخه الكترونيك و كارت هوشمند داشته باشيم و دفترچه‌هاي درماني را كنار بگذاريم.

ابتداي ســــال89، معاون وقــت ســــازمان تأمين‌اجتماعي وعده داد كه تا پايان ســال دفترچه‌هاي كاغذي را جمع و كارت‌هاي هوشــمند را جايگزين آن مي‌كند. اين وعده بارها تكرار و تمديد شــد. مرداد سال93 مديرعامل سازمان تأمين‌اجتماعي دوباره اين وعده را تكــرار كرد. ســــيدتقي نوربخش گفت كه ظرف مدت 3‌ماه تمامي دفترچه‌هاي تأمين‌اجتماعي حذف خــــواهــد شــــد و كارت‌هاي هوشمند جايگزين آنها خواهد شد.

تيرماه ســال گذشته شوراي‌عالي بيمه، 2سازمان بزرگ بيمه‌اي كشور يعني تأمين‌اجتماعي و بيمه ســلامت ايرانيان را موظف كرد براي يكسان‌شــدن خدمات بيمه‌پايه در كشور و رفع امكان هرگونه سوءاستفاده، حداكثر تا شــهريور تمــام دفترچه‌هاي كاغذي خــود را حذف و به جــاي آن از كارت‌هاي هوشمند الكترونيك سلامت استفاده كنند.

مرداد94 بود كه تقي نوربخــش، مديرعامل ســازمان تأمين‌اجتماعــــي در وعده‌اي جديد از روند حــذف تدريجي دفترچه‌هاي بيمه تأمين‌اجتماعي از شهريور خبر داد، البته چنــد روز بعد از ســوي روابط عمومي اين ســازمان اعلام شد كه در مرحله نخســت تنها دفترچه كاغذي بيماران خاص حذف مي‌شود كه اجراي اين وعده هم به‌ ماه مهر و آبان و حتي اواخر سال 94 شد موكول و درنهايت هم اجرايي نشد.

نوربخش، مديرعامل تأمين‌اجتماعي كه پزشك متخصص زانو است يك‌بار هم آبان گذشته به‌صورت آزمايشي از نسخه الكترونيك در يزد رونمايي كرد اما همانجا تصريح كرد كه اين رونمايي آزمايشي است و دفترچه‌هاي كاغذي بيماران خاص يزدي حذف نمي‌شود.

  • نتايج بررسي خودكشي بيمارستان ميلاد منتشر مي‌شود؟

اوايل ارديبهشت همزمان با برپايي مراسم تجليل از كارگران در كشور بود كه كارگري در بيمارستان ميلاد تهران اقدام به‌خودكشـي كرد. بنابر اعلام مقامات رسمي بيمارستان ميلاد، خودكشي پس از آن رخ داد كه مسـئولان بيمارستان به اين كارگر اعلام كردند كه اعتبار دفترچه بيمه او پايان يافته و او بايد دفترچه‌اش را تمديد كند.

همزمان با انتقاد رســانه‌ها از تأمين‌اجتماعي درباره خودكشي در بيمارســتان ميلاد، ريشه اين خودكشي، تأخير ســازمان‌هاي بيمه‌گــر در الكترونيك كردن دفترچه‌هاي بيمه معرفي شد كه 3وزارتخانه رفاه، بهداشت و ارتباطات در اجراي آن تخلف كرده‌اند. معاون اول رئيس‌جمهور هم بــه رئيس سـازمان تأمين‌اجتماعي دستور داد موضـوع حادثه تلخ بيمارسـتان ميلاد سريعا بررسي و با متخلفان برخورد شود.

جهانگيري همچنيـن خطاب به سيدحسـن قا‌ضـي‌زاده ‌هاشمي، وزير بهداشت و علي ربيعي، وزير رفاه دستور پيگيري اين موضوع را صادر كرد. يك هفته پس از اين دستور معاون اول رئيس‌جمهور بود كه مديرعامل تأمين‌اجتماعي زماني دقيــق را براي الكترونيك‌كردن دفترچه‌هاي بيمــه بيماران خاص اعلام كرد؛ هرچند كه نوربخش در جمع خبرنگاران ادعا كرد خودكشي در بيمارستان ميلاد ارتباطي به تأخير در الكترونيك‌شدن نسخه ندارد. با گذشت 2ماه نه دفترچه كاغذي حذف شده و نه نتايج بررسي خودكشي بيمارستان ميلاد منتشر شده است.

کد خبر 339802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha