چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

«واقعا نمی‌دانم شیوه پرداخت یارانه چقدر به عدالت نزدیک است؟ چرا ۷ میلیون نفر یارانه می‌گیرند؟ چرا همه مساوی می‌گیرند؟ چرا آنهایی که برای این پول به معاش‌شان نیاز دارند، باید به اندازه دیگران یارانه بگیرند؟»

طرح ۶ میلیون نفر به دنبال حمایت از نیازمندانی است که توانایی کارکردن ندارند/اظهارات رئیس کمیته امداد

رئيس كميته امداد امام خميني كه پيش از اين اعلام كرده بود با صداي بلند در مجلس اعلام مي‌كند كه بايد به داد محرومان رسيد، با بيان اين جملات از نمايندگان خواست قوانين را به نفع محرومان و نيازمندان ازكارافتاده بنويسند و با اصلاح شيوه پرداخت يارانه بيشتر به فكر آنها باشند.

سيد پرويز فتاح، رئيس كميته امداد امام‌خميني(ره) وقتي روز گذشته مهمان جلسه علني مجلس بود، يك‌بار ديگر از بي‌توجهي به نيازمندان گلايه كرد و ضمن تأكيد بر اهميت ايجاد اشتغال براي نيازمندان، خواستار توجه بيشتر به نيازمندان از كار افتاده شد.
او با بيان اينكه وقتي اقتصاد دچار ركود و تورم است نبايد انتظار داشته باشيم كه درآمد سرانه ملي ارتقا يابد، گفت: «درآمد افراد طبقات پايين جامعه در شرايط جاري اقتصاد كمتر شده و معناي آن افزايش جامعه كميته امداد است. با اقدامات پيشگيرانه و با قوانين و اقدامات دولت بايد جلوي فقر جامعه را با عزم ملي بگيريم؛ كميته امداد مسئول ايجاد اشتغال، رفع تورم و ركود، تحصيل، مسكن و تأمين اجتماعي مردم نيست، اما اين نهاد به سهم خود وارد همه اين معضلات شده تا بتواند افراد نيازمند را پشتيباني كند.»

فتاح بعد هم با بيان اينكه 6درصد از كل جمعيت كشور تحت پوشش كميته امداد هستند، تأكيد كرد كه اين نهاد وضعيت خوبي ندارد و ضمن انتقاد از عدم‌پرداخت سهم كميته امداد از يارانه‌هاي نقدي، گفت: «با تعديلي كه از جمعيت يارانه‌بگير اتفاق افتاده، تمايلي به پرداخت سهم كميته امداد از يارانه‌ها براي حمايت از خانواده‌هاي تحت پوشش اين كميته وجود ندارد.»

اشاره مستقيم رئيس كميته امداد امام خميني (ره) به موضوع يارانه‌ها در حالي است كه او پيش از اين ضمن تأييد طرح حمايت از نيازمندان ازكارافتاده (6ميليون نفر) شده بود؛ طرحي كه قرار بود براساس آن نيازمندان ازكارافتاده به‌طور ثابت حقوق مشخصي از حداقل دريافتي مشمولان قانون كار را دريافت كنند.اين طرح اگر چه در مجلس گذشته به نتيجه نرسيد و رئيس كميته امداد آن را «حسرت سال94» خواند، حالا او در جمع نمايندگان مجلس دهم دوباره بر ضرورت توجه بيشتر به اين افراد تأكيد كرده است.

  • سهم كم از بودجه

رئيس كميته امداد همچنين با اشاره به حضور خود در جمع نمايندگان به خبرنگار ايسنا گفت: «دولت‌ها و مجلس در مقابل اقشار نيازمند مسئوليت بسيار سنگيني دارند و بايد با دقت بيشتري به امور فقرا و نيازمندان رسيدگي كنند. در بودجه سال٩٥ سهم نيازمندان تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي از بودجه كل كشور به ١.٥درصد هم نمي‌رسد؛ يعني ٩٨.٥درصد از بودجه كشور براي غيرفقرا و فقط ١.٥درصد به فقرا اختصاص دارد. چطور مي‌توانيم در نظام اسلامي با وجود اين همه نيازمند و محروم، آسوده بخوابيم؟

اين براي همه ما خجالت‌آور و غلط است و منطق صحيحي ندارد لذا از مجلس مي‌خواهم در بحث هدفمندي يارانه‌ها تجديد نظر كند. بايد بدانيم وظيفه‌مان را به درستي و تمام و كمال در مقابل فقرا به انجام نرسانده‌ايم و به‌نظر مي‌آيد نظام اسلامي بايد يك تصميم انقلابي در ‌شأن امام راحل براي محروميت‌زدايي اتخاذ كند.»

حالا بايد منتظر ماند و ديد گلايه‌هاي تازه رئيس كميته امداد در جمع نمايندگان مجلس و تاكيد‌هاي قبلي او بر لزوم تصويب طرح 6 ميليون نفر مورد توجه نمايندگان جديد قرار خواهد گرفت؛ طرحي كه به گفته بسياري از كارشناسان مسير مناسبي براي ريشه كني فقر كامل در كشور است.

  • بهزيستي همچنان از طرح 6ميليون نفر حمايت مي‌كند

انوشيروان محسني بندپي، رئيس سازمان بهزيستي كشور: طرح حمايت از 6ميليون نفر نيازمند فاقد درآمد كه در مجلس نهم نيز مطرح شد، در برنامه ششم توسعه طرح شده است. بايد منتظر ماند و ديد كه نمايندگان مردم در خانه ملت در مجلس دهم چه اقدامي در اين خصوص انجام مي‌دهند. تعدادي از معلولان نيز به‌علت شرايط بد زندگي كه دارند در زمره اين 6ميليون نفر قرار دارند. سازمان بهزيستي آماده رايزني با نمايندگان مجلس براي هر چه زودتر به ثمر رسيدن اين طرح در خانه ملت است. اميدواريم تا تكليف اين طرح به‌زودي مشخص شود و اين افراد به حداقل‌هاي يك زندگي دسترسي پيدا كنند.

کد خبر 339799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha