همشهری آنلاین: رودریگو دوترته رئیس جمهوری جدید فیلیپین، آمریکا را به وارد کردن تروریسم به خاورمیانه از طریق مداخله در امور کشورهایی همچون عراق، لیبی و سوریه متهم کرد.

رئیس جمهوری فیلیپین: آمریکا ، تروریسم را وارد خاورمیانه کرد

به گزارش روز یکشنبه راشا تودی، دوترته که جمعه گذشته در آیین گرامیداشت روز عید فطر در شهر داوائو سخنرانی می کرد، با به چالش کشاندن موضوع تروریسم در خاور میانه، اظهار داشت: خاورمیانه تروریسم را به آمریکا صادر نکرده بلکه این آمریکاست که تروریسم را وارد این منطقه کرده است.

وی در جمع مسلمانان این شهر با انتقاد از آمریکا و انگلیس گفت: این دو کشور در سال 2003 میلادی صدام حسین را به عنوان دیکتاتور عامل جنگ معرفی کردند و حتی جرات اعتراف به اشتباهات خود را نداشتند.

وی افزود: اکنون پس از 10 سال، آنها به این واقعیت رسیدند که دلیلی برای جنگ علیه عراق نبود و این جنگ غیرقانونی بوده و فایده ای نداشت.

دوترته گفت: به عراق نگاه کنید، وضعیت لیبی و اتفاقات سوریه را ببینید و کودکانی را که به خاطر وعده های شکست خورده، جان خود را از دست می دهند، نظاره کنید.

دوترته در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مسائل اقلیت مسلمان این کشور و موضوع خودمختاری آنها که در سال 2014 توافق شده، گفت: می خواهد مذاکرات صلح با جبهه آزادی بخش مورو و شاخه های اسلامی آن را از سرگیرد و کشوری با مردمی متحد و در صلح و آرامش ایجاد کند.

وی به مسلمانان حاضر در این مراسم وعده داد که تا پایان مدت ریاست جمهوری خود، صلح در کشور را برقرار کند و تغییرات لازم را انجام دهد.

وی همچنین گفت: با گروه جنایتکار ابوسیاف تماس برقرار نخواهد کرد چرا که آنها وجهه قانونی ندارند و دچار افراط گرایی شده اند.

گروه ابوسیاف، به اقدامات تروریستی و آدم ربایی و راهزنی معروف است و آوریل گذشته وفاداری خود به داعش را اعلام کرد.

دوترته، شهردار سابق شهر داوائو، که در انتخابات ژوئن 2016 به عنوان شانزدهمین رئیس جمهوری فیلیپین انتخاب شد در اولین روزهای ریاست خود وعده داد تا با جرم و جنایت در کشور مقابله و علیه گروه شورشی ابوسیاف که به داعش اعلام وفاداری کرده مبارزه کند.

دوترته اعلام کرده که در سیاست خارجی نیز کشورش به آمریکا وابسته نخواهد بود و مستقل عمل خواهد کرد.

وی شیوه گفتار خاص خود را دارد که در هشدارهایش نسبت به قاچاقچیان نمایان است، ساده زیستی و توهین به پاپ آنهم در فیلیپین که بیش از 80 درصد مردم کاتولیک هستند از دوترته شخصیتی ساده و همراه مردم ساخته است.

کد خبر 339504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha