رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت)، منجر به نزول ۲.۱ تریلیون دلاری ارزش بازارهای سهام جهان شد.

در پي اعلام نتايج همه‌پرسي روز پنجشنبه انگليس كه منجر به استعفاي ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس شد، سرمايه‌گذاران به سوي دارايي‌هاي امن مانند طلا و ين روي آورده‌اند. رأي برگزيت باعث ريزش 8درصدي شاخص بورس‌هاي توكيو و پاريس، نزول 7درصدي بورس فرانكفورت و كاهش بيش از 3درصدي شاخص‌هاي سهام در لندن و نيويورك شد.

بانك‌هاي مركزي براي آرام كردن هراس بازارهاي مالي، قدم پيش گذاشته و اعلام كردند درصورت نياز نقدينگي لازم را به بازار تزريق خواهند كرد و به‌نظر رسيد موفق شدند بخشي از ضرر شديد بازارها را خنثي كنند.اما پوند انگليس در برابر دلار آمريكا ۱۰ درصد ريزش كرد و به پايين‌ترين سطح در ۳۱ سال گذشته رسيد با اين همه تا پايان معاملات روز جمعه ميزان اين كاهش به 9.1 درصد رسيد. يورو هم تحت فشار فروش قرار گرفت و 2.6درصد در برابر دلار اُفت كرد. برخي كارشناسان بازار بر اين باورند كه رأي تاريخي مردم انگليس براي جدايي از جامعه اروپايي مبناي فروپاشي اين بلوك خواهد شد.

اما طلا و ين ژاپن كه همواره در شرايط بي‌ثباتي اقتصادي و سياسي به پناهگاه مطمئن دارايي تبديل مي‌شوند از اين وضعيت سود بردند. طلا حدود 5درصد صعود كرد و تا ركورد ۱۳۶۲ دلار پيش رفت و ين 4.2درصد در برابر دلار آمريكا و 7درصد در برابر يورو جهش يافت. دلار در يك مرحله به پايين ۱۰۰ين سقوط كرد كه از نوامبر سال ۲۰۱۳ به اين طرف بي‌سابقه بود.

در اين بين بازده اوراق خزانه ۱۰ساله آمريكا در يك مقطع از معاملات به 42/1درصد كاهش يافت كه پايين‌ترين سطح از سال۲۰۱۲ بود. در عين حال در رويدادي بي‌سابقه بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آلمان براي دومين بار در طول تاريخ معاملات اين اوراق با كاهش مواجه شد.

تحليلگران مي‌گويند جدايي انگليس از اتحاديه اروپا ممكن است روند تجارت و سرمايه‌گذاري در اين كشور را آهسته كرده و به صنعت مالي آن ضربه زده و اقتصاد انگليس را دچار ركود كند.جيمز چيسن، رئيس اقتصاددان در انجمن بانكداران انگليس در اين‌باره به خبرگزاري فرانسه گفت: اين رأي ابهام زيادي را ايجاد كرده كه باعث توقف تصميمات شركت‌ها و بانك‌ها براي توسعه فعاليت مي‌شود و به‌معناي كندي بيشتر رشد اقتصاد جهاني خواهد بود. شدت خسارتي كه بازارهاي مالي در آسيا، اروپا و آمريكا متحمل شدند به‌دليل تصور اشتباه سرمايه‌گذاران در آستانه همه‌پرسي انگليس مبني بر احتمال ماندن اين كشور در اتحاديه اروپا بود.

در واقع تصميم شهروندان انگليسي اكثر سرمايه‌گذاران جهاني را غافلگير كرد. ضرر بازارهاي جهاني به حدي بود كه از تاريك‌ترين روزهاي بحران اقتصادي جهاني مشاهده نشده بود و مجموعا 2.1تريليون دلار از ارزش بازارهاي سهام جهان كاسته شد.

شاخص فوتسي لندن در زمان گشايش معاملات روز جمعه7.5درصد نزول كرد اما پس از اينكه ديويد كامرون اعلام كرد از نخست‌وزيري كناره‌گيري مي‌كند و بانك‌هاي مركزي وعده دادند اقدامات ضروري را اجرا خواهند كرد، بخشي از اين ضرر را جبران كرد. شاخص داوجونز اينداستريال اوريج روز گذشته ۶۱۰ واحد از دست داد كه بزرگ‌ترين كاهش يك‌روزه اين شاخص از سال ۲۰۱۱ به اين طرف بود. بورس ميلان12.5درصد و بورس مادريد در آستانه انتخابات روز يكشنبه اسپانيا 12.4درصد افت كردند.

  • افت ارزش سهام بانك‌هاي انگليس

از آنجا كه لندن مدعي است بزرگ‌ترين مركز فاينانس جهان است، خبر جدايي اين كشور از جامعه اروپايي، بدترين ضربه را به بانك‌هاي اين كشور وارد كرد و ارزش سهام اين بانك‌ها با افت بي‌سابقه‌اي مواجه شد. بسياري از بانك‌هاي جهاني اعلام كرده‌اند با پيش‌بيني اين رويداد، كارمندانشان را به ساير نقاط اروپا جابه‌جا خواهند كرد. در ميان بانك‌هاي بزرگ اروپايي، ارزش سهام لويدز ۲۱درصد و سوسيته جنرال ۲۰درصد ريزش كرد درحالي‌كه ضرر ساير بانك‌ها بين ۱۴ تا ۱۸درصد بود. در نيويورك سهام بانك‌هاي سيتي‌گروپ، جي‌پي‌مورگان چيس، مورگان استنلي و گولدمن ساكس همگي بين 7 تا ۱۰ درصد نزول كرد.

کد خبر 338186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha