یکی از معادن شن و ماسه واقع در شهریار استان تهران با صدور دستور‌ قضایی موقتا پلمب شد.

در حريم غربي شهر تهران و در محدوده شهرهاي شهريار، شهرقدس و ملارد حدودا 70معدن شن و ماسه وجود دارد كه عدم‌نظارت دقيق روي فعاليت‌هاي بسياري از آنها باعث شده تا اراضي طبيعي آنجا به طرز باورنكردني تغيير كند. گودال‌هاي عميق ايجاد‌شده در بستر 2رودخانه كرج و شادچاي، تخليه غيراصولي نخاله، تردد زياد كاميون، استفاده از دستگاه‌هاي بدون‌فيلتر در كنار فعاليت كارخانه‌هاي توليد آسفالت در اين محدوده باعث شده يكي از اصلي‌ترين كانون‌هاي توليد گردوغبار در نزديكي تهران شكل بگيرد.

به‌طور نمونه، مشاهدات عيني ديروز خبرنگار همشهري حاكي از اين بود كه توده‌ عظيمي از گردوغبار به سمت شهر تهران حركت مي‌كرد. در واقع اين توده گردوغبار در پي افزايش سرعت باد غالب غرب به شرق‌ طي روز سه‌شنبه شكل گرفته بود و به‌نظر مي‌رسيد كه لحظه به لحظه بزرگ‌تر مي‌شد. با اين اوصاف و آنچه تجربه نشان داده، به‌نظر مي‌رسد كه پلمب موقت نمي‌تواند راهكاري اساسي براي جلوگيري از فعاليت غيرمجاز معادن شن و ماسه باشد؛ نكته‌اي كه رئيس شوراي شهر تهران هم در گفت‌وگو با همشهري آن‌را تأييد كرد.

مهدي چمران با بيان اينكه درخصوص معادن بايد همه دستگاه‌هاي مسئول ازجمله مديريت شهري، سازمان حفاظت محيط‌زيست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، استانداري، فرمانداري و دستگاه‌هاي قضايي در تعامل با هم تصميم‌گيري كنند، گفت كه صدور رأي پلمب موقت از سوي يك نهاد نمي‌تواند گره كار را باز كند. به‌نظر وي حتي اين مسئله مي‌تواند برخي از معدن‌داران و كارگران را كه غيرمجاز فعاليت نمي‌كنند، دچار مشكل كند.

چمران همچنين با اشاره به اينكه مسائل و مشكلات شهرهاي اطراف تهران بايد همراه‌ با مسائل مجموعه شهري تهران ديده شود، افزود:‌ «طبق يك‌مصوبه قبلي در برخي مصوبه‌هاي جديدمان اين شهرها را در قالب مجموعه تهران بزرگ مي‌بينيم چراكه اساسا مشكلات آنها بيشتر به پايتخت وارد مي‌شود.» وي با اين تفسير گفت كه پس نمي‌توان ادعا كرد كه مشكلات آلايندگي معادن شن و ماسه حريم شهر به تهران وارد نمي‌شود. به گفته وي، بايد شوراهاي شهر شهريار، شهرقدس و پاكدشت نيز به مسئله ورود پيدا كنند.

کد خبر 337983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha