همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست درگفت و گوی تلفنی با سرپرست وزارت محیط زیست عراق، ضمن تشریح تاثیرات منفی توفان‌های گرد وغبار حاصل از کانون‌های موجود درعراق بر ایران، خواستار همکاری کشور همسایه برای رفع این چالش شد.

ابتکار از عراق خواستار رفع چالش گرد و غبار شد

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار در گفت و گوی تلفنی با جاسم عبدالعزیز حمد در پی دیدار دو جانبه در مجمع محیط زیست ملل متحد در کنیا، بر ضرورت همکاری های فیمابین تاکید کرد.

وی ضمن تاکید بر عوارض شدید بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی این توفان‌ها، همچنین یادآوری مسئولیت کشور عراق در این زمینه، خواهان تلاش بیش‌تر دولت عراق برای حل این معضل شد.

معاون رئیس جمهور اشاره‌ای هم به اهمیت حفاظت و احیاء تالاب مشترک مرزی هورالعظیم برای دو کشور عراق و ایران داشت و خاطر نشان کرد: همکاری‌های شکل گرفته در قالب اقدامی چند جانبه از سوی یونسکو نیز باید پیگیری شود.

  • در حال بررسی و تکمیل اطلاعات مهم‌ترین کانون تاثیرگذار بر ایران هستیم

جاسم عبدالعزیز سرپرست وزارت محیط زیست عراق ضمن ابراز علاقه برای همراهی با ایران به ویژه در موضوع مقابله با گرد و غبار، گفت: پس از رفع تصرف مناطق اشغالی عراق آماده همکاری با ایران هستیم.

سرپرست وزارت محیط زیست عراق اشاره‌ای هم به کمیته تشکیل شده در کشورش برای شناسایی کانون‌های گرد و غبار و اجرای برنامه‌های مقابله‌ای در این زمینه داشت و اظهار کرد: در حال بررسی و تکمیل اطلاعات مهم‌ترین کانون تاثیرگذار گرد و غبار بر ایران هستیم.

همچنین در این گفت و گو مقرر شد، هیاتی کارشناس از عراق برای تمدید تفاهم‌نامه محیط زیستی منعقد شده میان دو کشور و پیگیری اجرایی شدن اقدامات برای مقابله با این پدیده به ایران سفر کنند.

از هفته گذشته گرد و غبار شدیدی استان‌های جنوبی و غربی کشور را در بر گرفته و مشکلات زیادی را برای اهالی برخی استان‌ها به ویژه خوزستان ایجاد کرده است، گزارش‌ها نشان می‌دهد میزان غلظت گرد و غبار در اهواز بیش از 13 برابر استاندارد بوده است. این گرد و غبار حتی به تهران نیز رسیده بود.

کد خبر 337780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha