مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در دیدار با مسئولان حوزه طب سنتی گفت من گاهی از پزشکی مدرن نتیجه نگرفتم اما طب سنتی کارساز واقع شد.

طب سنتی

وي افزود: برخي تندروي كرده و مي‌گويند كه بايد دور طب سنتي را خط كشيد، عده‌اي ديگر از طرف مقابل، افراطي‌گري مي‌كنند، يعني تا بازار داغي مي‌بينند براي مردم نسخه‌پيچي مي‌كنند كه معناي آن هرج‌ومرج طبي و ايجاد خطر براي جان مردم است؛ نگاه معقول و معتدل در اين زمينه اين است كه عده‌اي دوره تخصصي ببينند و مشغول كار شوند. وي اظهار داشت: افراد بايد پس از ديدن دوره مربوطه وارد طب سنتي شوند، در طب سنتي مزاج‌ها و گاهي نيز فصل‌ها جدا مي‌شود اما در طب امروز، فصل‌ها و مزاج‌ها مطرح نيست. وي تصريح كرد: تجربه چندهزار ساله بشر روي هم ريخته شد تا قانون بوعلي‌سينا درآمد، اينكه خط قرمز بكشيم و بگوييم هيچ! نادرست است؛ بايد نكات مثبت را از اين تجربيات پذيرفت؛ مسائل بايد تحت برنامه‌ باشند، به‌ويژه كه از اين طب سنتي استفاده‌هاي عجيبي شده است و پول‌هاي عجيبي بدون اينكه كاري براي مردم كنند به جيب زدند كه خطرناك است.

اين مرجع تقليد با بيان اينكه 500دانشجوي طب سنتي پاسخگوي هدف نيست، ابراز داشت: ايران داروهاي گياهي فراواني دارد كه در ديگر كشورها نيست. اين داروهاي گياهي، موهبت الهي هستند كه بايد از آن استفاده شود و گاهي كنار داروهاي شيميايي از داروهاي گياهي نيز مي‌توان استفاده كرد. وي با بيان اينكه به مردم در مسائل گوناگون بايد آگاهي داد، اظهار داشت: تكيه صرف بر روايات در طب سنتي نادرست است؛ اينكه گفته مي‌شود 11هزار حديث پزشكي داريم، مبالغه‌آميز است و حتما بايد روايات موجود در اين موضوع را مورد بررسي و پژوهش قرار داد.

  • نبايد روايات طب در حوزه پزشكي را كنار گذاشت

آيت‌الله جعفر سبحاني از مراجع تقليد نيز خطاب به مسئولان حوزه طب سنتي گفت: درعين حال كه بايد از اندوخته‌هاي ديني علماي خود استفاده كنيم از علم روز دنيا نيز بايد بهره گيريم. ايشان ادامه دادند: انحصار طب به يك بخش و غفلت از بخش‌هاي ديگر با كلام امام صادق‌(ع) سازگار نيست بلكه بايد از دانش ديگران نيز بهره گرفت و آنها هم از دستاوردهاي اسلامي ما استفاده كنند.

آيت‌الله سبحاني با اشاره به اينكه طب سنتي از زمان ابن‌سينا و پيش از او وجود داشته و پديده‌اي است كه خداوند به بشر عطا كرده است، گفت: ايران نيز سهمي در اين طب دارد و بزرگان ما در اين راستا فعاليت‌ها كردند و كتاب‌ها نوشته‌اند اما اين به آن معنا نيست كه تنها يك كتاب ابن‌سينا را جلوي خود بگذاريم و طبق آن طبابت كنيم؛ مسلما خلاف است زيرا استفاده از دارو شرايط و موانعي دارد كه جاي ديگر نوشته شده و بايد از آنها نيز استفاده كنيم. اطباي سنتي تخصص‌هاي لازم را كسب كنند.

آيت‌الله سبحاني با بيان اينكه سودجويي از مردم امر شرعي نيست، اظهار داشت: افرادي كه ضامن سلامتي مردم هستند، بايد مانند ديگران، دوره‌هاي لازم را بگذرانند و طبق شرايط، موانع و مقتضيات براي افراد دارو تجويز كنند. وي با بيان اينكه دست به‌دست هم دهيد تا اين علم در كشور پيشرفت كند، گفت: بايد توجه داشت كه علم ديني ما فراموش نشود زيرا ما روايت طب را داريم كه بخشي از آنها در كتاب بحارالانوار آمده است.

آيت‌الله سبحاني خاطرنشان كرد: روايات طبي 2قسم است؛ يكسري حكم مطلق است و براي تمام مكان‌ها و شخصيت‌ها يكسان و قابل اجراست و بخشي روايات اهل‌بيت‌(ع) مربوط به محيط خاص است كه مرحوم شيخ صدوق كه خود گردآورنده روايات است اين نكته را تأييد مي‌كند. وي گفت: از كساني كه در حوزه طب اسلامي فعاليت مي‌كنند بخواهيد تا به‌صورت متحد با شما عمل كنند و تكروي‌ها آثار خوبي ندارد. با درنظر گرفتن خواست و احترام به اطباي سنتي طوري عمل كنيد كه آنان نيز به شما بپيوندند.

  • آيت‌الله علوي‌گرگاني: ما احياي طب سنتي را تأكيد مي‌كنيم

آيت‌الله سيدمحمدعلي علوي‌گرگاني نيز با بيان اينكه بسياري از مردم ما تا پيش از سال86 از طب سنتي درك درستي نداشتند و استعمار طبق برنامه‌ريزي، طب سنتي را يك طب عقب‌مانده براي ما معرفي كرده بود، متذكر شد كه ريشه چنين اقدامي به زمان ناصرالدين شاه بازمي‌گردد؛ علم و تجربه اطباي سنتي نبايد با فوت آنان از ميان برود؛ طب سنتي بايد احيا شود. آيت‌الله علوي‌گرگاني با بيان اينكه احياي طب سنتي و برطرف شدن بي‌نظمي‌ها در اين راستا 2مسئله اولويت‌دار است، گفت: اين خطرناك است كه هركس در گوشه‌اي دكاني باز كرده و ادعاي طبابت به‌صورت تجربي و غيرمتخصصانه داشته باشد. استاد برجسته درس خارج حوزه علميه قم با ابراز «طبق آنچه ديده و شنيده‌ام اطباي سنتي ماهري وجود دارند كه مي‌توان از تجربيات آنان استفاده كرد»، افزود: علم و تجربه اطباي سنتي نبايد با فوت آنان از ميان برود، بايد از راه درست خودش پيش برود.

کد خبر 337502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha