دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

۲۰ سال پس از کلنگ‌زنی پروژه آزادراه تهران- شمال، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در صحن علنی مجلس دهم از توافق برای سرمایه‌گذاری مشترک در مسیر تکمیل این پروژه سخن گفت.

19 آذر سال 75كه كلنگ اين پروژه با حضور رئيس‌جمهور وقت رسما به زمين خورد، دولت ششم و مجلس پنجم در كشور مشغول به فعاليت بودند اما با گذشت دو دهه همچنان موضوع ساخت آزادراه تهران- شمال يكي از اصلي‌ترين سؤال‌هاي نمايندگان مجلس از وزير راه و شهرسازي است. روز گذشته عباس آخوندي در صحن علني مجلس به ارائه گزارشي از حوزه وظايف خود پرداخت و با سؤال علي مطهري نايب‌رئيس پارلمان در مورد دلايل كندي ساخت آزادراه تهران - شمال مواجه شد.

عباس آخوندي در پاسخ به اين سؤال، گزارشي از وضعيت قطعات اين پروژه ارائه داد: «قطعه سوم اين آزادراه به‌علت زيرساخت زمين‌شناسي سخت‌ترين بخش محسوب مي‌شود كه در سفر اخير رئيس‌جمهور كره براي سرمايه‌گذاري مشترك در اين بخش به توافق رسيده‌ايم.» آخوندي معتقد است كه اين آزادراه از بن‌بست خارج شده است.

او تأكيد كرد: «زماني كه سكان وزارت راه و شهرسازي به من سپرده شد، پروژه آزادراه تهران - شمال با گذشت 17سال از شروع ساخت، تنها 17درصد پيشرفت داشت.» عباس آخوندي در مورد قطعه اول گفت:‌ «يكي از شاهكارهاي فني- اجرايي كشور در قطعه يك در دست اجراست و بهار سال آينده اين قطعه افتتاح مي‌شود. قطعه چهارم اين آزادراه كه نزديك به چالوس است نيز در مرحله بهره‌برداري است.» وي با بيان اينكه بزرگ‌ترين تونل جاده‌اي در سطح كشور در قطعه دوم آزادراه وجود دارد، تصريح كرد: «50درصد از عمليات حفاري اين بخش انجام شده است.»

اظهارات وزير راه و شهرسازي نشان مي‌دهد كه اصلي‌ترين بخش‌هاي اين آزادراه همچنان در مراحل اوليه اجرا قرار دارد. قطعه سوم اين آزادراه كه مربوط به بخش مياني و منطقه هزارچم مي‌شود، هنوز در مرحله توافق با سرمايه‌گذار قرار دارد.عباس آخوندي در نخستين روز كاري خود و تنها يك روز پس از اخذ رأي اعتماد از مجلس به‌عنوان وزير راه و شهرسازي به بازديد از پروژه آزادراه تهران- شمال پرداخت تا اين اميدواري ايجاد شود كه گره اين پروژه در دولت يازدهم باز شود اما با نزديك‌شدن به سال پاياني دولت يازدهم همچنان چالش‌هاي اين پروژه پابرجاست. عباس آخوندي در اظهارنظري اعلام كرده بود كه پروژه آزادراه تهران - شمال از همان ابتدا كج متولد شده است و به همين دليل مشكلات زيادي سد راه تكميل آن است.

  • تاريخچه يك پروژه هميشگي

آزادراهي كه عمليات اجراي آن در سال 1375آغاز شده است، از سال‌ها قبل از آن مورد مطالعه قرار گرفته بود. مطالعات اوليه طرح آزادراه تهران- چالوس سال 1353آغاز شد. مطالعات ساخت پروژه براي نخستين بار در سال 1356به تصويب رسيد. پس از انقلاب در سال 1373طرح كالبدي گيلان و مازندران به تصويب شوراي‌عالي معماري و شهرسازي رسيد و بر ساخت يك راه ارتباطي سريع ميان تهران و غرب مازندران تأكيد شد.

عمليات ساخت آن اما 2سال بعد كليد خورد. 19آذرماه 1375 براي نخستين بار كلنگ پروژه آزادراه تهران- شمال بر زمين خورد و قرار بود طي 5سال ساخت آن به اتمام برسد. قرارداد مشاركت با بنياد مستضعفان منعقد شد اما عمليات ساخت براي سال‌هاي طولاني متوقف شد. در حال حاضر نيز بنياد مستضعفان با رياست محمد سعيدي كيا وزير اسبق مسكن و شهرسازي عمليات ساخت اين آزادراه را دنبال مي‌كند اما طي سال‌هاي گذشته اختلاف‌ها و موانع زيادي در مسير پيشرفت اين پروژه ايجاد شد كه آن را از نقطه پاياني دور نگه داشته است.

در سال 1392قطعه چهارم اين آزادراه كه از مرزن‌آباد تا چالوس به طول 20كيلومتر افتتاح شد، اما اين قطعه پس از مدتي به‌دليل برخي رخدادهاي جاده‌اي، مسدود شد و بار ديگر پس از انجام عمليات جديد، سال گذشته بازگشايي شد.

کد خبر 336961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha