همشهری آنلاین: کارگاه آموزشی آشنایی با تجارب جهانی مرمت و بهسازی شهرهای تاریخی با حضور پروفسور یوکا یوکیلتو، کارلو چزاری، مارو چامبا و آذر سهیل چهارتن از کارشناسان جهانی حفاظت، مرمت و معماری شهرهای تاریخی، معاون میراث فرهنگی، مدیرکل و معاونان و کارشناسان دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی برگزار شد.

Workshop

به گزارش روابط عمومي معاونت ميراث فرهنگي، کارلو چزاری در این نشست با ارایه نمونه احیاء و مرمت شهر تاریخی فرارا در ایتالیا که شهری بجا مانده از قرن هشتم میلادی است به ارایه تجربه‌ها، چگونگی تهیه طرح مرمتی و مدیریتی شهری و روش‌شناسی در حفاظت شهری پرداخت.

این کارشناس جهانی تهیه پلان بر اساس اطلاعات و تحلیل‌های تاریخی، استفاده از روش‌های مناسب در فرآیند و استحکام‌بخشی مرمت، توجه به فضای سبز، نحوه سکونت ساکنان، وضعیت موجود ساختمانهای تاریخی، مستندسازی ایده‌های مختلف، ترافیک و حمل نقل شهری و .... را از جمله اقدامات انجام شده در احیاء شهر فرارا که در فهرست میراث جهانی نیز به ثبت رسیده برشمرد و گفت: این موارد از ضروریاتی است که در مطالعه حفاظت و احیای بناها و شهرهای تاریخی باید به آن توجه شود.

ماروچامپا کارشناس دیگر این نشست انجام مطالعات شهری با حضور باستان‌شناسان، معماران و مهندسان هیدرولیک به منظور رسیدن به مورفولوژی و تیپولوژی شهری را مهم برشمرد و گفت: این روندی است که باید در احیاء شهرها و بافت‌های تاریخی لحاظ شود.

یوکا یوکیلتو نظریه‌پرداز مرمت و معمار مشهور فنلاندی به عنوان سومین سخنران با تاکید بر برنامه‌ریزی حفاظتی شهرهای تاریخی با همکاری تمام دستگاههای مسئول، توجه به ویژگی‌های بومی، مورفولوژی و تیپولوژی در اصول طراحی شهری و منزلت فضاهای اجتماعی، اتفاقات افتاده در بافت‌های تاریخی کرمان و شیراز را بحران بزرگ فرهنگی توصیف کرد و گفت: این بحران تنها با همکاری و هماهنگی مردم و مسئولان این دو شهر قابل درمان است.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی خالق کتاب «مدیریت میراث جهانی و تاریخ حفاظت معماری در جهان» با بیان اینکه میراث مشترک شهر باید برای همه مردم شهر حفظ شود و نباید در بافت‌های تاریخی صرفا به حفظ تک بناهای تاریخی پرداخت، گفت: باید تمام مسئولان مدیریت شهری با مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری با هم همکاری و همفکری کنند و به فکر تداوم زندگی در این محیط‌های تاریخی باشند. در این بافت‌ها همانطور که یک ارگ و یا یک کاخ اهمیت دارد خانه‌های ساده شهری نیز در تداوم بیان زندگی مهم هستند.

استاد عالی‌رتبه مدرسه عالی معماری و شهرسازی ایتالیا تأکید کرد: باید مردمان ساکنان بافت‌های تاریخی از ارزش‌های میراثی محیط زندگی خود مطلع شوند و بدانند که منافعشان در استمرار بازسازی بافت تاریخی و حفظ هویت فرهنگی شهرشان است.

معاون میراث فرهنگی کشور نیز با تاکید بر حفظ میراث‌های مشترک شهری برای همه شهروندان شهرهای تاریخی وضعیت اطراف بازار کرمان و بافت تاریخی شیراز را بحرانی و آزاردهنده خواند و گفت: محدوه اطراف بازار کرمان نباید بیش از این اقتصادی شود. در بافت تاریخی شهر کرمان پروژه‌هایی در حال اجراست که درصدد هستیم با مطالعه و مشاوره‌های کارشناسی و همکاری مسئولین، شهرداری و مدیریت شهری کرمان جنبه‌های منفی آن را از بین ببریم.

محمدحسن طالبیان با اشاره به تشکیل دو کارگروه جهت مطالعه، جمع‌آوری اطلاعات به منظور تحلیل و آنالیز برای دو شهر کرمان و شیراز گفت: قرار است در این کارگروه‌ها اعضایی از دستگاههای مختلف حضور یابند.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: اهمیت این همکاری که تغییر روش و رویکرد به شهرهای تاریخی است، در دستورالعمل تهیه طرح‌های جامع و تفضیلی تاثیرگذار خواهد بود. بویژه آنکه طرحها صرفا با همکاری و گفتگو با صاحبان اصلی شهر تاریخی یعنی مردم تهیه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اتفاقات حاصل شده در بافت‌های تاریخی این دو شهر خواست و اقبال مردمی نبوده، گفت: امیدواریم با کمک دستگاههای ذیربط و مشارکت مردمی طرحی جامع و ویژه برای حفاظت بافت‌های یادشده تدوین کنیم.

کد خبر 336870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha