در آستانه پایان مهلت تعیین تکلیف سهام عدالت، گمانه‌زنی بر سر متن این لایحه و زمان ارسالش به مجلس قوت گرفته است.

از سوي ديگر يك عضو شوراي بورس كه خود عضو كميته آزاد‌سازي‌ سهام عدالت هم بوده است از دولت براي تأخير در ارسال لايحه به مجلس انتقاد كرد.به گزارش همشهري، 9ماه به پايان دوره 10ساله خصوصي‌سازي‌ مانده است، براساس قانون، كار آزاد‌سازي‌ سهام عدالت و همچنين واگذاري شركت‌هاي دولتي امسال بايد به پايان برسد. لايحه سهام عدالت هنوز به مجلس نرفته است.

اين لايحه در طول 2سال گذشته در مراحل مختلف دچار تأخير شده است، همين تأخير گمانه‌زني‌ها را در مورد متن اين لايحه و زمان ارسالش به مجلس زياد كرده است. تازه‌ترين خبرها از متن لايحه پيشنهادي دولت حكايت از آن دارد كه در متن اين لايحه به مشمولان سهام عدالت 6‌ماه وقت داده شده است تا با پرداخت بقيه مبلغ اصلي سهام عدالت كه هنوز از سود سالانه شركت‌ها تسويه نشده است عمليات قطعي شدن مالكيت‌شان را بر سهام عدالت تمام كنند.

از قرار معلوم از مجموع يك ميليون تومان سهام عدالتي كه به هر نفر اختصاص يافته است تاكنون 50درصد آن يعني معادل 500هزار تومان از محل سود سالانه شركت‌هاي حاضر در سبد سهام عدالت تسويه و پرداخت شده است و مشمولان سهام عدالت بايد با پرداخت 500هزار تومان ديگر، برگه سهام عدالت را به نام خودشان كه نشان‌دهنده مالكيت‌شان است، دريافت كنند.

از قيمت روز يا قيمت واقعي هر يك ميليون تومان سهام عدالت اطلاعي در دست نيست اما با توجه به افزايش قيمت سهام شركت‌هاي بورس در طول 10سال گذشته به‌نظر مي‌رسد اكنون مبلغ يك ميليون تومان سهام عدالت با توجه به قيمت روز شركت‌ها روي تابلوي بورس دست‌كم 2ميليون تومان بيارزد.

اين يعني اينكه اگر هر يك از مشمولان 500هزار تومان پرداخت كند صاحب دست‌كم 2ميليون تومان سهام عدالت مي‌شود. البته اين ارقام دقيق نيست و صرفا اعداد برآوردي است. در عين حال گفته مي‌شود درصورت تصويب اين لايحه به سازمان خصوصي‌سازي‌ اجازه داده مي‌شود تا افراد بيشتري را وارد سهام عدالت كند و كساني كه تاكنون سهام عدالت دريافت نكرده‌اند هم به فهرست اضافه شوند.

  • نام‌نويسي دوباره

مديركل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصي‌سازي‌ گفت: اگر لايحه جديد دولت در مجلس در مورد آزادسازي سهام عدالت تصويب شود، اجازه داريم ثبت‌نام‌هاي دوباره انجام دهيم. در قانون جديد تمهيداتي براي ارائه مبالغ انديشيده شده است. اسماعيل مختاري دولت‌آبادي در مصاحبه با راديو گفت: تا‌كنون 49ميليون نفر ثبت‌نام و برگه‌هاي عضويت را دريافت كرده و در طول اين مدت حدود 60شركت سرمايه‌پذير به اين افراد اختصاص پيدا كرده‌اند. او از واريز سود 17هزار و 500ميليارد توماني به خزانه دولت خبر داد و افزود: سهام دهك‌هاي پايين درآمدي 100درصد آزاد مي‌شود و براي گروه‌هايي كه تخفيف نداشته‌اند، به همان اندازه كه به‌حساب خزانه واريز مي‌شود، مبالغ آزاد مي‌شود.

  • دولت امسال لايحه را ارسال مي‌كند

در كنار افزايش گمانه‌زني‌ها از متن لايحه سهام عدالت پيش‌بيني‌هايي نيز در مورد زمان ارسال لايحه به مجلس وجود دارد.
محمد‌رضا پورابراهيمي، عضو شوراي بورس كه در عين حال نماينده مجلس دهم هم هست پيش‌بيني كرد: از آنجا كه سال‌95 سال پاياني دولت يازدهم است، به‌احتمال زياد دولت لايحه آزادسازي سهام عدالت را به‌زودي به مجلس ارائه مي‌كند.

او همچنين با انتقاد از دولت گفت:دولت اراده‌اي براي آزادسازي سهام عدالت ندارد متأسفانه به دليل مخالفت‌هاي دولت، كار تحقيق و تفحص از سهام عدالت در مجلس نهم نهايي نشد. پورابراهيمي با اشاره به تشكيل كارگروهي براي آزادسازي سهام عدالت ادامه داد:وزير اقتصاد، رئيس سازمان بورس و بنده به‌عنوان نماينده مجلس در اين كارگروه حضور داشتيم كه با كار كارشناسي 6 ماهه هم‌اكنون لايحه دولت براي آزادسازي سهام عدالت آماده است، اما عزمي براي ارائه آن به مجلس وجود ندارد.

  • رفع ابهام درباره لايحه سهام عدالت

مشاور رئيس‌كل سازمان خصوصي‌سازي‌ در مورد زمان ارسال لايحه سهام عدالت به مجلس از سوي دولت و امضاي آن توسط رئيس‌جمهورگفت: مرجع اصلي اعلام خبرهاي مربوط به رئيس‌جمهور، دفتر ايشان است. سيد جعفر سبحاني در پاسخ به اين پرسش كه اطلاع‌رساني و تأييد خبر امضاي لايحه سهام عدالت از سوي رئيس‌جمهور از سوي چه نهادي تأييد مي‌شود گفت: اينكه لايحه سهام عدالت توسط رئيس‌جمهور امضا شده است يا خير، بي‌اطلاع هستم.

وي همچنين افزود: در اين‌باره مرجع اصلي نهاد رياست‌جمهوري و خود دولت است و هرگونه خبري در اين ارتباط توسط دفتر رئيس‌جمهور اطلاع‌رساني خواهد شد. سبحاني در ارتباط با آخرين وضعيت مشمولان طرح سهام عدالت گفت: تا پايان سال‌٩٥ وضعيت همه مشمولان سهام عدالت به لحاظ چگونگي تخصيص سهام تعيين تكليف خواهد شد و براين اساس براي همه مشمولان صورتحساب تهيه و موضوع اطلاع‌رساني خواهد شد. سبحاني ارائه جزئيات بيشتر را به تصويب لايحه سهام عدالت از سوي مجلس منوط دانست و ابراز اميدواري كرد كه مجلس دهم لايحه تهيه شده از طرف دولت را با توجه به اهميت اين طرح، بررسي و به تصويب رساند.

کد خبر 336566

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha