مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۱
۰ نفر

عباس ثابتی راد: تهران بیشترین بافت ناکارآمد (فرسوده) کشور را دارد. بیش از ۴هزار و ۴۰۰هکتار از پایتخت را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد. مشهد بیش از ۲هزار و ۵۰۰هکتار، تبریز ۲هزار و ۵۳۰هکتار و اصفهان نیز ۲هزار و ۱۵۷هکتار بافت ناکارآمد شهری دارند.

هم‌اكنون شهر تهران با داشتن سياست‌هاي تشويقي توانسته است پيشرفت قابل‌توجهي در نوسازي بافت ناكارآمد داشته باشد. اما اين روند در ساير شهرها به پيش نرفته است و ديگر شهرهاي كشور براي نوسازي بافت‌هاي ناكارآمد با مشكلات زيادي روبه‌رو هستند. كارشناسان و شهرسازان كشور، از بي‌توجهي دولت نسبت به نوسازي بافت‌هاي ناكارآمد اعلام نگراني كرده‌اند و نسبت به بروز بحراني جديد در بافت‌هاي ناكارآمد شهرها هشدار داده‌اند. مهرداد مال عزيزي، معمار و شهرساز با اعلام اينكه بزرگ‌ترين فرصت نوسازي بافت‌هاي ناكارآمد (فرسوده) در دولت قبل با طرح «مسكن مهر» از دست رفته است، گفت: اميدوارم دولت يازدهم اشتباه دولت قبل را در نوسازي بافت ناكارآمد مرتكب نشود و اگر قرار است هزينه‌ و اعتباري را براي طرح «مسكن اجتماعي» درنظر بگيرد، بهتر است آن را صرف نوسازي اين بافت‌ها كند. او با اشاره به اينكه اگرچه مديريت شهري تهران توانسته است موفقيت نسبي در نوسازي بافت‌هاي ناكارآمد به‌دست آورد، گفت: وضعيت بافت‌هاي ناكارآمد (فرسوده) در شهرهاي كشور بسيار بحراني است و مديريت‌هاي شهري كشور مي‌توانند در روزهايي كه لايحه مديريت شهري در دولت در دست تدوين است، تمرين جدي براي مديريت يكپارچه شهري كنند و با هماهنگ كردن سازمان‌هاي موازي، نوسازي و احياي بافت‌هاي ناكارآمد را با جديت به پيش ببرند. هم اكنون بيش از 19ميليون نفر از جمعيت كشور در بافت‌هاي ناكارآمد (فرسوده) زندگي مي‌كنند. 130هزار هكتار از مساحت كشور را اين بافت‌ها تشكيل مي‌دهند كه شامل 56هزار هكتار بافت ناكارآمد شهري، 25هزار هكتار بافت تاريخي و 48هزار هكتار سكونتگاه‌ غيررسمي است. محمدسعيد ايزدي، مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري ايران چندي پيش گفته بود كه از كل بودجه مصوب با عنوان مطالعه و كمك به بهسازي و نوسازي بافت فرسوده شهري و از 3676ميليون ريال اعتبار مصوب تنها 46درصد تخصيص يافت كه از اين محل، 1/4درصد از هدف كمي پيش‌بيني شده محقق شده است.

  • تهران، پيشرو نوسازي در كشور

شهرداري تهران طي سال‌هاي گذشته توانسته است 36درصد از بافت فرسوده شهري را نوسازي كند. اين در حالي است كه ساير شهرهاي كشور موفقيت چنداني در نوسازي بافت‌هاي ناكارآمد نداشتند و تنها 12/5درصد از بافت‌هاي ناكارآمد در كشور نوسازي شده است. تعلق گرفتن 50ميليون وام ساخت و 20ميليون تومان وام وديعه مسكن براي هر واحد مسكوني كه تخريب و در طرح تجميع شركت كند، اعطاي تراكم 180درصد در بافت‌هاي ناكارآمد (فرسوده)، اعطاي 10ميليون تومان كمك بلاعوض براي طراحي نما، صفر كردن هزينه‌هاي عوارض متفرقه و بخشودگي جرايم، رايگان كردن هزينه انشعابات و ارائه رايگان خدمات نوسازي در دفاتر خدمات نوسازي ازجمله تسهيلاتي است كه براي ترغيب مالكان بافت‌هاي ناكارآمد و سرمايه‌گذاران بخش خصوصي براي ورود به نوسازي‌بافت‌هاي ناكارآمد درنظر گرفته شده است. معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري و امور شوراها در اين‌باره گفت كه موضوع نوسازي بافت‌هاي ناكارآمد با رويكردي جديد و با قدرت و قوت هرچه بيشتر در سال‌جاري در حال پيگيري است كه اميدوار هستيم با تشكيل ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر تهران به رياست شهردار تهران روند نوسازي در شهر تهران شتاب بيشتري بگيرد. ناصر اماني با بيان اينكه در سال‌جاري اعتبارات قابل توجهي براي نوسازي بافت‌هاي ناكارآمد در شهرداري پيش‌بيني شده است، اظهار داشت: با پيگيري‌هاي سازمان نوسازي و حسن نظر دولت، مقرر شده تا وام نوسازي با مسئوليت شهرداري تهران و سازمان نوسازي به‌صورت هدفمند به ساكنان بافت‌هاي ناكارآمد اعطا شود.

  • مدل مديريتي نوسازي براي تهران

دبير ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر تهران اعتقاد دارد كه مدل مديريتي نوسازي در شهر تهران مي‌بايست به‌گونه‌اي تعريف مي‌شد كه تمامي ذي‌نفعان در نوسازي چه در مجموعه مديريت شهري و چه در دولت بتوانند در آن به ايفاي نقش خود بپردازند. عبادالله فتح‌اللهي يكي از خلأ‌هاي نوسازي بافت‌هاي ناكارآمد (فرسوده) در گذشته را ورود شهرداري به تنهايي به عرصه نوسازي عنوان كرد و به همشهري گفت: خوشبختانه با حمايت‌هاي شهردار تهران پس از برگزاري جلسه نظارت ستادي و ارزيابي عملكرد سازمان نوسازي شهر تهران، اين روند به‌صورت متناسب پيش رفت و مدل مديريت هماهنگ نوسازي به‌منظور بسيج تمام امكانات و استفاده از ظرفيت‌هاي تمام دستگاه‌ها و نهادهاي ذي‌مدخل در فرايند نوسازي در دستور كار اين سازمان قرار گرفت.

کد خبر 336343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha