دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

نخستین داستان کوتاه یک نویسنده هندی با کنار زدن بیش از ۴ هزار رقیب، جایزه ۵هزار پوندی مشترک‌المنافع را از آن خود کرد.

کتاب

به گزارش همشهري، پراشار كولكارني كه در كالج ييل سنگاپور علوم اجتماعي تدريس و در فعاليت‌هاي دانشگاهي خود درباره مذهب و خشونت در جامعه هند مطالعه و تحقيق مي‌كند، با «گاو و دوستان» به نخستين فرد هندي تبديل شد كه اين جايزه ادبي را برده است.

داستان كوتاه او در بمبئي 1905مي‌گذرد و درباره 4مرد است كه براي ساختن يك آگهي تبليغاتي درباره آدامس دنبال گاو مي‌گردند. در بخشي از اين داستان بامزه كه با باورهاي مردم هند درباره احترام به گاو شوخي كرده، چنين آمده است: «براي اينكه آدامس ما را دوست داشته باشند، چه كاري بهتر از اينكه آن را به يك گاو مرتبط كنيم؟ همه هندوها گاو را دوست دارند و اگر ما تصوير حيوان را روي پوستر بزنيم، آنها آدامس ما را هم دوست خواهند داشت». گرچه گاو و دوستان نخستين داستاني است كه كولكارني در عمر خود نوشته اما او نگارش يك رمان كوتاه را به پايان برده و در تدارك نوشتن دومين رمان است.

حدود 4هزار داستان از 47كشور مختلف بخت خود را براي بردن جايزه ادبي كشورهاي مشترك‌المنافع امسال آزمودند كه پس از بررسي‌هاي مقدماتي هيأت داوران، 26داستان كوتاه برگزيده شدند. مارلون جيمز، نويسنده برنده جايزه من بوكر، جايزه كولكارني را در جاماييكا به وي اهدا كرد.

کد خبر 336168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha