مسائل کارگری در روزهای اخیر خبرساز شده و برخی رویدادها در این بخش، واکنش وزیر کار را به‌دنبال داشته است.

تداوم ركود اقتصادي در سال‌هاي گذشته، شرايط بنگاه‌هاي اقتصادي را به قدري دشوار ساخته است كه بسياري از آنها مجبور به كاهش ظرفيت توليد شده‌اند و برخي نيز به تعطيلي گراييد‌ه‌اند. همين موضوع وضعيت اشتغال در بنگاه‌هاي اقتصادي را تحت‌تأثير قرار داده است. معوقات پرداخت دستمزد كارگران در برخي كارگاه‌هاي توليدي و شكل‌گيري برخي تجمع‌هاي اعتراضي نشان مي‌دهد كه جامعه كارگري به‌دنبال بهبود وضعيت خود در اين شرايط دشوار اقتصادي است.وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، در آخرين روز هفته گذشته نسبت به حكم شلاق براي 17كارگر معترض معدن آق‌دره آذربايجان غربي، واكنش نشان داد. علي ربيعي در نامه‌اي نسبت به اين موضوع ابراز تأسف كرد و از مشكلات كارگران سخن گفت.

در يادداشت وزير كار آمده است: در مورد پيش‌آمده، يك شكايت از سوي كارفرما و يك شكايت نيز از سوي كارگران قسمت نگهباني عليه ۱۷ كارگر وجود داشت. با تلاش صورت‌گرفته، خوشبختانه شكايت‌ها منتفي و ما نيز آسوده خيال شديم. ليكن شنيدن خبر مجازات شلاق، به‌دليل اخلال در نظم عمومي، آن هم در معدني دورافتاده از شهر، قابل تامل بوده و بسيار متأسفم كرد.وزير كار تأكيد كرده كه اعتراضات و اعتصابات كارگري همواره در ذات صنعتي شدن جوامع نهفته است. بر همين اساس سنديكاها و تشكل‌ها شكل گرفته و وزارت كار به‌عنوان ميانجي و تنظيم‌كننده روابط كار و براي احقاق حقوق عوامل توليد و كار به‌وجود آمده است.

وزير كار در نامه خود به وضعيت اقتصادي اشاره كرده است:‌ واقعيت اين است كه به‌رغم همه تلاش‌هاي صورت گرفته براي بهبود شرايط اقتصادي و با وجود برخي گشايش‌ها، شدت مشكلات و چالش‌هاي باقيمانده به حدي بوده و هست كه نيازمند همكاري همه‌جانبه، آرامش، گذشت و خلق سرمايه اجتماعي براي عبور از مشكلات هستيم.

علي ربيعي معتقد است:‌ اختلافات و اعتراضات كارگري سابقه‌اي به درازاي تاريخ دارد و به‌دليل منطق دروني اين اختلافات و علل پيدايش آنها، جهان به سازوكارهايي براي حل اختلاف غيرخشونت آميز اين مناقشات دست يافته است. اختلافات كارگري بايد با سه‌جانبه گرايي، مذاكرات و گذشت حل و فصل شوند.

فرامرز توفيقي، نماينده كارگران در شوراي‌عالي كار هم نسبت به اين رويداد واكنش نشان داد و به مهر گفت: اينكه وزير عذرخواهي مي‌كند بسيار پسنديده است، اما با توجه به موارد اعتراضي زيادي كه داريم بيم آن مي‌رود اين روند ادامه يابد و از وزيري كه از جنس كارگران است توقع مي‌رود اين حق ابتدايي را برايمان مجاز بدانند و به آن روند قانوني ببخشند.

  • بركناري مديركل كار استان آذربايجان غربي

پس از اتفاقات مربوط به كارگران معدن آق‌‌دره در آذربايجان غربي، رضا نقي‌زاده مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان آذربايجان غربي به‌دليل آنچه بي‌اطلاعي از اجراي حكم مجازات شلاق كارگران معدن طلاي آق دره عنوان شده، از سمت خود بركنار شد. يك مقام مطلع در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اعلام اين خبر به ايلنا گفت: با حكم علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از چهارشنبه 12خردادماه مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان آذربايجان غربي پس از گذشت نزديك به دو سال و نيم از اين سمت بركنار شده و به‌زودي شخص جديدي به اين سمت منصوب مي‌شود.

کد خبر 335879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha