همشهری آنلاین: قاره آسیا با اقتصادهای نوظهور و قدرت رقابتی بالا در شرایطی که جهان در رکود اقتصادی بسر می‌برد، همچنان بر جایگاه نخست دارنده سریعترین رشد اقتصادی دنیا تکیه زده است.

قاره آسیا دارنده سریعترین رشد اقتصادی دنیا

اگرچه شک و شبهه های زیادی در باره وضعیت اقتصادی این قاره مطرح می شود اما آمارها نشان می دهد، رشد اقتصادی آسیا در پنج سال گذشته سالانه 6.5 درصد بوده است.

به گزارش ایرنا، در همین دوره پنج ساله رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته 1.6 درصد و رشد اقتصادی کشورهای در حال رشد خارج از قاره آسیا 3.4 درصد بوده است.

البته سرعت رشد آسیا طبیعتا به دلیل عوامل بسیار از جمله کاهش تقاضا و مصرف و رکود در بازارهای خارجی و نوسان در بازار قیمت نفت کاهش داشته است.

آمارها نشان می دهد که میانگین رشد اقتصادی این قاره در یک دهه تا سال 2010 میلادی نزدیک به 7.5 درصد بوده و بتدریج به 6.5 درصد کاهش یافته است.

حالا ناظران و تحلیلگران امور اقتصادی پیش بینی می کنند که با تعمیق رکود اقتصادی در دنیا رشد اقتصادی در آسیا در دو سال آینده نزدیک به 5.7 دهم درصد باشد که البته همچنان نرخ قابل قبولی است.

تحلیل ها حکایت از آن دارد که با توجه به برنامه های اصلاحاتی در چین و توسعه بازار ایران پس از لغو تحریم ها و انجام اصلاحات در اقتصادهای دیگر نظیر هند و اندونزی اقتصاد آسیا همچنان پویا باشد.

تارنمای «چاینا ارگ» چین نیز با انتشار مطلبی آورده است که کشورهای آسیایی از بحران های گذشته مالی و بانکی درس عبرت گرفته اند و دیگر اجازه نخواهند داد درگیر چنان شرایطی شوند.

در این گزارش آمده است که کشورهای مختلف این قاره در حال اجرای برنامه های اصلاحاتی و بکارگیری الگوهای جدید رشد اقتصادی و توسعه صنایع خدماتی و فن آوری اطلاع رسانی هستند تا رشد پویای قاره آسیا را تضمین کنند.

چاینا ارگ افزوده است که اگر آسیایی ها واکنش مثبتی به بحران ها داشته، همکاری ها را تقویت کرده و اصلاحات اقتصادی را به درستی و با قدرت به پیش ببرند سال های پیش رو برای آنها باز هم سال های رشد اقتصادی سریع خواهد بود.

کد خبر 335748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha