چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

پارلمان با اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی رئیس‌جمهور مخالفت کرده و ارتش را به انتخاب میان قانون و مادورو فراخواند ۶‌ماه کشمکش میان گروه‌های سیاسی در ونزوئلا، از دیروز با اعلام وضعیت فوق العاده وارد مرحله تازه رویارویی میان نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور و مجلس شده و پای ارتش و نیروهای امنیتی را نیز به میان کشیده است.

ونزوئلا

نيكلاس مادورو  اعلام كرد در برابر «توطئه آمريكا و همدستانش در داخل» كه به‌دنبال بي‌ثباتي در ونزوئلا هستند، به‌مدت 60روز وضعيت فوق العاده اعلام مي‌كند؛ وضعيتي كه به رئيس‌جمهور، نيروهاي ارتش و پليس اين كشور اختيارات و قدرت بيشتري براي مقابله با ناآرامي‌ها مي‌دهد. در مقابل، هنريكه كارپيلس، از رهبران مخالف دولت در پارلمان اقدام رئيس‌جمهور ونزوئلا را خلاف قانون دانست و گفت: «مادورو خود را بالاتر از قانون اساسي مي‌داند.» او از مردم خواست بدون توجه به اعلام وضعيت فوق العاده به خيابان‌ها آمده و عليه دولت تظاهرات كنند. كارپيلس همچنين از نيروهاي ارتش و پليس ونزوئلا خواست «ميان قانون اساسي و مادورو» يكي را انتخاب كنند.

ونزوئلا از اواخر سال گذشته يعني زماني كه نيروهاي دست راستي و نيروهاي مخالف دولت چپگراي اين كشور قدرت بيشتري گرفتند، صحنه اعتراضات و ناآرامي بوده است. شرايط بد اقتصادي، كاهش شديد بهاي نفت خام و تحريم‌هاي آمريكا طي سال‌هاي اخير، به بحران داخلي و گسترش نارضايتي‌ها دامن زده است.

پارلمان ونزوئلا كه اكنون نيروهاي مخالف دولت در آن بيش از دو سوم كرسي‌ها را در اختيار دارند، ديروز با لايحه ارائه شده از سوي دولت براي برقراري وضعيت فوق‌العاده مخالفت كرده و به آن رأي منفي داد. مادورو در پاسخ به اقدام مخالفانش، مشروعيت پارلمان را زير سؤال برد و گفت در چنين شرايطي كه كشور با بحران روبه‌رو شده، مخالفت پارلمان با اعمال وضعيت فوق العاده «به معناي از دست دادن مشروعيت آن است».

مادورو همچنين بار ديگر تأكيد كرد كه اين دوره از پارلمان به سرانجام نخواهد رسيد و تهديد كرد اگر لازم باشد درصدد انحلال پارلمان برخواهد آمد. مادورو پيش از اين هم هشدار داده بود كه مخالفان دولت در پارلمان قصد دارند قدرت را در اين كشور به‌دست بگيرند. او‌ماه گذشته گفت: «اگر مخالفان به خشونت متوسل شوند آنگاه نهضت انقلابي بوليواري و مردم ونزوئلا به خيابان‌ها خواهند ريخت و انقلاب ديگري آغاز خواهد شد.»

در انتخابات پارلماني سال گذشته ونزوئلا، ائتلاف چپ‌هاي اين كشور با عنوان قطب كبير ميهني كه هوگو چاوز، رئيس‌جمهور پيشين ونزوئلا بنيانگذار آن بود، براي نخستين بار پس از يك دهه اكثريت پارلمان را از دست داد و به حزب اقليت تبديل شد. طي اين مدت صحنه سياسي ونزوئلا صحنه كشمكش بر سر قدرت بوده است. مادورو بسياري از طرح‌هاي مصوب پارلمان را امضا نكرده و مخالفان هم مشغول جمع‌آوري امضا براي طوماري بوده‌اند كه ممكن است براساس قانون اساسي ونزوئلا در نهايت به برگزاري همه‌پرسي در مورد ماندن يا نماندن مادورو در قدرت منتهي شود. مادورو كه 3سال پيش به قدرت رسيده، هنوز 3سال ديگر مي‌تواند در قدرت بماند.

  • آمريكا مركز توطئه‌چيني عليه ونزوئلا

نيكلاس مادورو ديروز در كنفرانسي خبري با رسانه‌هاي بين‌المللي، رويدادهاي اخير در كشور همسايه، برزيل، را به‌شدت محكوم كرد و آن را «كودتاي دست راستي‌ها عليه مردم» خواند. هفته گذشته پس از چندين‌ماه كشمكش ميان ديلما روسف، رئيس‌جمهور برزيل و مخالفانش، پارلمان اين كشور به بركناري موقت او از قدرت رأي داد تا طي اين مدت به اتهامات مالي او رسيدگي شود. مادورو اعلام كرد كه اجازه تكرار چنين كودتايي را در ونزوئلا نمي‌دهد. ديلما روسف نيز همچون مادورو از طيف سياستمداران چپ در آمريكاي لاتين است.

رئيس‌جمهور ونزوئلا با متهم كردن آمريكا به برنامه‌ريزي براي حمله به كشورش، «تعرض سيستماتيك» بين‌المللي در مسائل سياسي، رسانه‌اي و ديپلماتيك را كه با هدف «زمينه‌سازي شرايط براي مداخله نظامي» در ونزوئلا انجام مي‌شود، محكوم كرد. او وضعيت كنوني در اين كشور را صحنه‌سازي‌ خشونت خواند و گفت كه طرح مخالفان آماده‌كردن شرايط براي مداخله و حمله عوامل خارجي به اين كشور است.

مادورو جاسوسي آمريكا از ونزوئلا و نيز تجاوز دو هواپيماي جاسوسي آمريكايي به حريم هوايي ونزوئلا را نيز محكوم كرد و گفت: «آمريكا مركز توطئه‌چيني عليه ونزوئلاست.» او همچنين فضاي رسانه‌اي ايجاد شده عليه ونزوئلا را مورد انتقاد قرار داد و گفت كه اخيرا بيش از هزار مقاله و گزارش در روزنامه‌هاي آمريكاي شمالي و روزنامه‌هاي اسپانيولي زبان منتشر شده كه به‌دنبال «تحريف» واقعيت‌هاي ونزوئلا هستند.

کد خبر 334370

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha