سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

صادق امان‌خان، شهردار جدید لندن، پیشنهاد دونالد ترامپ مبنی بر استثنا قائل‌شدن برای صدور مجوز سفر او به آمریکا را رد کرد و گفته‌های ترامپ در مورد ممانعت از ورود مسلمانان به خاک آمریکا را جاهلانه دانست.

صادق خان

صادق‌خان نامزد حزب كارگر موفق شد در انتخابات روز پنجشنبه شهرداري لندن، رقيب خود زاك گلداسميت از حزب محافظه‌كار را شكست دهد و نخستين شهردار مسلمان در پايتخت يك كشور غربي نام بگيرد. او كه ديروز در نخستين روز شروع فعاليتش در شهرداري در ميان طرفدارانش سخنراني مي‌كرد گفت كه درخواست ترامپ براي ممنوعيت ورود مسلمانان به آمريكا، تمام نزديكانش را شامل مي‌شود، بنابراين استثنا قائل شدن براي او نمي‌تواند راه‌حل مناسبي باشد.

صادق‌خان گفت: «اين موضوع فقط در مورد من نيست؛ در مورد دوستان من، خانواده من و تمام كساني مي‌شود كه اعتقاداتشان شبيه من است.» صادق‌خان 45ساله مسلمان پاكستاني تباري است كه در لندن به دنيا آمده است. پدر و مادرش پيش از تولد او از پاكستان به انگليس مهاجرت كردند. صادق‌خان كه وكيل حقوق بشر است، طي اين سال‌ها موفق شده خود را به بالاترين رده‌هاي حزب كارگر و دولت انگليس برساند.

او همچنين توانسته است به‌عنوان نماينده وارد مجلس شود و در كابينه گوردون براون به‌عنوان وزير حمل‌ونقل فعاليت كند. دونالد ترامپ، نامزد جنجالي جمهوريخواهان در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا، سال گذشته و پس از حوادث تروريستي پاريس، طي موضع‌گيري‌هاي تندي از دولت آمريكا خواسته بود مانع ورود تمام مسلمانان به خاك اين كشور شود. ترامپ گفته بود مسلمانان نسبت به آمريكا «تنفري» دارند كه بايد جلوي آن گرفته شود. پس از انتخاب صادق‌خان به‌عنوان شهردار لندن، ترامپ در پاسخ به سؤال روزنامه نيويورك تايمز در مورد امكان سفر صادق‌خان به آمريكا گفته بود: «هميشه استثنايي هم وجود دارد.»

صادق‌خان ضمن رد پيشنهاد ترامپ گفت: «ديدگاه جاهلانه ترامپ در مورد اسلام مي‌تواند به ناامني در هر دو كشور و دشمن‌تراشي در ميان مسلمانان منجر شود؛ گفته‌هاي او مي‌تواند به ابزاري در دست افراطي‌ها تبديل ‌شود.»
صادق‌خان پيش از اين، تاكتيك‌هاي تبليغاتي زاك گلداسميت را نيز به «تاكتيك‌هاي ترامپي» تشبيه كرده بود. گلداسميت و سران حزب محافظه‌كار ازجمله ديويد كامرون، نخست‌وزير، طي هفته‌هاي اخير بسيار تلاش كردند به‌خاطر مسلمان بودن و پاكستاني بودن صادق‌خان فضايي منفي عليه او ايجادكنند.

کد خبر 333490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha