جمعه ۱۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۰
۰ نفر

زهرا آران: این روزها راهروی ساختمان جدید حوزه هنری میزبان تابلوهای متعددی در عرصه هنرهای تجسمی‌است؛ تابلوهایی که از آیات قرآنی و مفاهیم آن بهره گرفته‌اند.

نقاشی‌ها، نگارگری‌ها، خوش نویسی‌ها، خط‌نقاشی‌ها و عکس‌ها کنار هم جا خوش کرده‌اند تا پذیرای بینندگان باشند. نقاشی‌ها و نگارگری‌های نمایشگاه، همان است که باید باشد؛ آمیزه‌ای از مفاهیم و قصه‌های قرآنی با پرواز خیال هنرمند.

رنگ‌ها، حرکت قلموها و اثری که در نهایت خلق شده، نشانگر مضامین والای قرآنی از منظر هنرمند ایرانی است.

به‌عنوان مثال اگر قرار بوده فرشته‌ها در نقاشی حضور داشته باشند، تصویرشان از نقاشی‌های میکل آنژ یا آنچه  در نقاشی‌های اروپایی می‌بینیم، تقلید نشده است، بلکه در تمام نقاشی‌ها سعی شده رنگ‌ها و نشانه‌ها طوری به کار رود که بعد معنوی و معنایی موضوع، مد نظر قرار بگیرد.

هرچند که می‌توان آثار انتزاعی و کارهای پیشرو هم در نمایشگاه پیدا کرد اما در همان‌ها هم فاکتورهایی که باید رعایت شوند تا مخاطب به وسیله آنها به بعد معنوی اثر پی ببرد، دیده می‌شود.

مجید ریاضی، دبیر نمایشگاه هنرهای قرآنی نمایشگاه «پرتوحسن» درباره آثار و کاربرد مفهومی‌شان می‌گوید: «هدف ما از برگزاری نمایشگاه دو سویه بوده است؛ از سویی قصد داشتیم ذهن هنرمندان را با موضوعات قرآنی و مضامین دینی درگیر کنیم و نگرششان را در عرصه هنرهای تجسمی‌محک بزنیم و از سوی دیگر برای جوانانی که در رشته‌های مختلف تجسمی‌استعداد دارند، فرصتی فراهم کنیم تا برداشت‌هایشان را از آیات قرآنی به نمایش بگذارند.»

 به همین دلیل است که برنامه‌های نمایشگاه «پرتوحسن» تنها به نمایش آثار رسیده نمی‌پردازد؛ داوری و ارزیابی آثار، انجام شده و قرار است3 هنرمند برگزیده در 4 رشته  نقاشی، نگارگری، خوشنویسی و عکس معرفی شوند.

نمایشگاه امسال تفاوت عمده‌ای با دوره گذشته دارد که مهمترین تفاوت در بخش برنامه‌های جنبی است.

بخش جنبی نمایشگاه پرتوحسن، در این دوره بر هنرهای تجسمی‌متمرکز است و به همین دلیل، بخشی از این نمایشگاه به نمایش 40 اثر نقاشی اختصاص دارد که همگی محصول شاگردان غلامعلی طاهری است، درحالی که برنامه‌های جانبی سال گذشته، ارتباطی با هنرهای تجسمی‌نداشت و به برگزاری شب شعر و خاطره اختصاص داشت.تفاوت دیگری که در این نمایشگاه، محسوس به نظر می‌آید، حضور چشمگیر هنرمندان شهرستانی است.

ریاضی در این باره می‌گوید: «ما در این دوره سعی کردیم نسبت به هنرمندان جوان و آثار هنرمندان شهرستانی توجه ویژه‌ای داشته باشیم، با این هدف که جوانان نقاش، خطاط، تصویرگر و عکاس با خودشان سنجیده شوند و نه با حرفه‌ای‌ها.»

نیم نگاهی به آثار به نمایش درآمده در دومین نمایشگاه هنرهای قرآنی «پرتوحسن» تنوع تکنیک و محتوا و هماهنگی این2،‌ در بیشتر آثار به چشم می‌خورد.

آثار خوشنویسی نمایشگاه، در 2 سبک نستعلیق و ثلث به نمایش در آمده‌اند. اما قسمت جذاب تر، خط نقاشی‌های نمایشگاه است؛ آثاری که با تکرار حروف و ترکیب رنگ‌ها گاهی توانسته بودند تمام یک آیه  طولانی را به زیبایی روایت کنند.

اما با وجود تمام آثار متنوعی که لذت‌های متفاوتی را به مخاطب القا می‌کند، به نظر می‌رسد بخش عکس نمایشگاه پرتوحسن، بینندگان بیشتری را به سمت خود می‌کشاند.

اید به این دلیل که اساسا عکس، انتزاع دیگر شاخه‌های هنرهای تجسمی‌را ندارد و تماشای آن‌ وقت چندانی از بیننده نمی‌گیرد.

به هر حال برای قضاوت قطعی‌تر در باب کیفیت آثار به نمایش در آمده باید منتظر ماند تا زمانی که 5 داور نمایشگاه ؛یعنی پرویز اسکندرپور، مرتضی اسدی، احمد آقاقلی زاده، حسین غلامی‌و رسول اولیازاده،  بیست و دوم مهرماه نتایج بررسی‌ها و داوری‌هایشان را در 5 رشته؛ نقاشی، گرافیک، خوشنویسی، نگارگری و عکس اعلام کنند.

کد خبر 33135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز