چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

توزیع محصولات پروتئینی در ماه مبارک رمضان با هدف ساماندهی بازار در سراسر کشور ادامه دارد

روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی پیرو‌ درج مطلب گزارش همشهری از بازار گوشت و مرغ در صفحه 4 روزنامه مورخ 20 شهریور ماه، در تاریخ 3 مهرماه با ارائه پاسخی ضمن بیان این مطلب آورده است: شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور در راستای عمل به وظایف قانونی خود گوشت قرمز منجمد، مخلوط گاوی، گوشت مرغ و تخم‌مرغ را به ترتیب به قیمت 3 هزار و 900 تومان، یک هزارو 850 تومان و یک هزار تومان را از ابتدای طرح ضیافت تأمین و در سراسر کشور توزیع کرده است.
این روابط عمومی می‌افزاید: شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران نیز در راستای رفاه حال شهروندان اقدام به عرضه گسترده محصولات ذکرشده در میادین میوه و تره‌بار، اتحادیه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف، شرکت‌ها و اداره‌ها کرده و در حال حاضر نیز گوشت تازه گوسفندی و گاوی به صورت لاشه‌ای از قرار هر کیلو 4 هزارو 800 تومان و بسته‌بندی بشقابی با نرخ 5 هزار و 500 در بیش از 60 مرکز در شهر تهران کرده است.
در پاسخ این روابط عمومی همچنین آمده است: تاکنون بیش از یک هزار تن گوشت قرمز و یک هزارو 200 تن گوشت مرغ در شبکه‌های توزیع  بین مصرف‌کنندگان عرضه شده و این روند همچنان ادامه دارد. به نحوی که اکنون گوشت مرغ تازه در برخی از استان‌ها به یک هزارو 650 تا یک هزارو 700 تومان نیز کاهش یافته است. همچنین، طبق تجارب سنوات قبلی، مصرف تخم‌مرغ در ماه مبارک رمضان همواره با کاهش روبه‌رو می‌شود، به‌طوری که این کاهش تقاضا همواره بر قیمت این ماده پروتئینی تأثیر منفی داشته است.
توضیح همشهری: درج گزارش همشهری از وضعیت بازار گوشت، مرغ و تخم‌مرغ با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و سیر صعودی قیمت این فرآورده‌ها بوده است. این گزارش در تاریخ مذکور بر اساس اخبار رسانه‌های جمعی و بررسی‌های میدانی خبرنگار ما از وضعیت قمیت‌ این کالاها در برخی فروشگاه‌های سطح شهر و میادین عرضه مستقیم، تهیه و درج شده است. برای اطلاع بیشتر آن شرکت در تاریخ مذکور، نرخ انواع گوشت قرمز در میادین و مراکز عرضه مستقیم بر اساس نرخنامه‌ مصوبی بوده که در این مراکز نصب شده و دستگاه‌های متولی تنظیم بازار، باید بهتر و بیشتر از این قیمت‌ها اطلاع داشته باشند. 
همچنین همان‌طور که در این گزارش عنوان شده نرخ‌های اعلام شده شرکت پیشتیبانی امور دام برای مواد پروتئینی به معنای عرضه این فرآورده‌ها به قیمت مذکور در سطح شهر یا حتی مراکز عرضه مستقیم نبوده و در تاریخ درج این گزارش نیز خبری مبنی بر اعلام مراکز عرضه این فرآورده‌ها در سطح شهر تهران از سوی دستگا‌ه‌های متولی تنظیم بازار اعلام نشده است. این در حالی است که قیمت‌های اعلام شده این شرکت از مواد پروتئینی، مربوط به بعد از درج گزارش مذکور و کاهش نسبی قیمت برخی مواد پروتئینی در بازار بوده که خبرهای این کاهش قیمت، در همشهری نیز درج شده است. همچنین با قبول فرض کاهش مصرف تخم مرغ در ماه مبارک رمضان که نکته مورد توجه این روابط عمومی بوده، باید پرسید چرا دستگاه‌های مذکور هیچ اظهارنظری در زمینه علل افزایش قیمت این کالا، با وجود کاهش تقاضای مورد ادعا ارائه نکرده‌اند.
با این وجود، آنچه در تنظیم بازار مواد پروتئینی بیشتر مورد ایراد و اشکال رسانه‌ها و تشکل‌های صنفی بوده تنظیم بازار توسط وزارت جهاد کشاورزی از طریق دستگاه مباشر(شرکت پشتیبانی امور دام) و میزان کارآمدی انجام این کار در شرایطی است که بسیاری از ظرفیت‌های واحدهای صنفی در این زمینه بلا استفاده مانده است.
کد خبر 33092

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز