مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

مهلت ۵ماهه سازمان غذا و دارو به وارد‌کنندگان مواد غذایی برای ارائه راهکار جایگزین طرح اصالت به پایان رسید اما خبری از راهکار نیست.

دارو

بهمن‌ماه 93 بود كـــه وزارت بهداشت «طرح شناسه‌گذاري كـالا» يـــا «رهگيري، رديابي و كنترل اصالت» را كه به‌عنوان «برچسب اصالت» در راستاي مبارزه با قاچاق در كالاهاي سلامت‌محور است، اجرايي كرد. طرح برچسب اصالت در طول سال‌94 با مخالفت واردكنندگان مواد غذايي و دارويي و همچنين رئيس اتاق تهران مواجه شد. مسعود خوانساري، رئيس اتاق تهران نيز در اواخر آبان در نامه‌اي به رئيس سازمان غذا و دارو با ارائه دلايل ۱۰‌گانه مانند وجود برچسب‌هاي تقلبي در بازار، تحميل هزينه‌هاي هنگفت براي تأمين‌كنندگان اقلام يادشده، ايجاد تأخير در خدمت‌رساني به مشتريان و بيماران، ايجاد رانت و امكان سوءاستفاده براي شركت‌هاي توليدكننده برچسب توقف و اجراي طرح نصب برچسب كنترل سلامت و اصالت كالاهاي حوزه سلامت را خواستار شد.

اما معاون وزارت بهداشت اعلام كرد به سرانجام رساندن سامانه شناسه‌گذاري و كنترل اصالت فرآورده‌هاي سلامت از اولويت‌هاي جدي وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو‌ست و با اجراي اين طرح، قاچاق در حوزه دارو و همچنين كالاهاي سلامت را فلج خواهيم كرد. به‌رغم عزم سازمان غذا و دارو براي اجرايي‌كردن طرح اما مقاومت وارد‌كنندگان اقلام غذايي باعث شد كه سازمان در نهايت كوتاه بيايد و با ارائه مهلتي 5ماهه از وارد‌كنندگان بخواهد تا روش‌هاي جايگزين خود را معرفي كنند و در همين راستا فرآورده‌هاي غذايي وارداتي از اين طرح مستثني شدند تا اتحاديه آنها اقدام كند و پيشنهاد بهتري بدهد. اين روزها مهلت 5ماهه سازمان در حالي به پايان رسيده كه عبداللهي، معاون وزارت بهداشت اعلام كرده بود كه اگر اتحاديه وارد‌كنندگان غذا پس از مدت مقرر طرح جديدي ارائه ندهد، طرح خود را عملياتي مي‌كنند. رئيس سازمان غذا و دارو يكي از اولويت‌هاي اساسي سازمان غذا و دارو را در سال 95 كنترل قاچاق از طريق سامانه رهگيري، رديابي و كنترل اصالت كالاها و تكميل بحث برچسب‌گذاري فرآورده‌هاي غذايي جهت كاهش تقلب در اين حوزه عنوان كرد. رسول ديناروند با بيان اينكه سامانه رهگيري، رديابي و كنترل اصالت كالاها به نقطه خوبي رسيده است، گفت: در حال حاضر سامانه رهگيري، رديابي و كنترل كالا در حال اجرا در حوزه دارو و مكمل‌‌هاست و در سال 95 نيز ساير كالاهاي سلامت‌محور را به اين سامانه وارد و اين اقدام را در رابطه با ساير كالاهاي سلامت‌‌محور نيز اجرا مي‌كنيم. همچنين به‌تدريج تجهيزات پزشكي وارد سامانه شده و نخستين گروه تجهيزات پزشكي نيز كالاهاي ارتوپدي هستند كه به سامانه كنترل و رديابي اصالت كالاها وارد مي‌شوند. ديناروند اظهار كرد: ايجاد اين سامانه علاوه بر اينكه به واحدهاي نظارتي كمك مي‌كند و باعث مي‌شود كه امكان رديابي كالاها محقق شود، به‌طور همزمان به مردم نيز كمك مي‌كند تا اصالت كالاها را كنترل كنند. اين اقدام از طريق نرم‌‌افزارهاي مختلفي در موبايل و اينترنت انجام مي‌شود.

  • باركدهاي دو بعدي كالاها

در طرح كنترل اصالت نيازي به برچسب‌زدن براي محصولات نيست و توليدكننده مي‌تواند در مرحله توليد روي جعبه باركد دوبُعدي را چاپ كند. البته توليدكننده مي‌تواند اين باركد را به‌صورت برچسب روي محصولات بچسباند. كل اين فرايند مي‌تواند توسط دستگاه‌هاي نظارتي مانند وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و همينطور خود توليدكننده رهگيري و رديابي شود. مردم مي‌توانند با يك نرم‌افزار در تلفن همراه خود فرآورده‌اي را كه خريداري مي‌كنند، كنترل كرده و از تاريخ انقضا، محل توليد و اصالت آن آگاه شوند. برخي‌ها مي‌توانند برچسب تقلبي را روي محصولات خود بچسبانند اما زماني كه باركد دوبُعدي از طريق نرم‌افزار چك شود، خريدار متوجه خواهد شد كه محصول تقلبي است.

  • سامانه پيامك و برنامه موبايلي در خدمت طرح شناسه اصالت

به گفته مديركل نظارت بر داروي سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت براي تشخيص اصالت كالا ابتدا بايد برچسب اصالت را ديد و درصورت وجود برچسب بايد رقم روي آن را استعلام كرد. روي همه كالاهاي اصيل ذكرشده شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ وجود دارد. اين برچسب نبايد به‌راحتي كنده و روي كالاي ديگري چسبانده شود. اپليكيشن موبايل نيز براي انواع سيستم‌هاي موبايل نوشته‌شده بنابراين علاوه بر ارسال پيامك به شماره 20008822، مي‌توان اين اپليكيشن را از سايت سازمان غذا و دارو دانلود و روي موبايل نصب كرد و هنگام خريد از اصيل بودن كالا مطلع شد.

  • عوارض مرگبار غذاهاي قاچاق

دكتر محمدمهدي رزمجو، مدير نظارت بر مواد غذايي دانشگاه علوم پزشكي شيراز درباره عوارض كالاهاي قاچاق مي‌گويد: عوارض كالاي قاچاق كه از حيث سلامت مشكلات عديده‌اي دارد و متناسب با نوع مواداوليه غيرمجازي كه در اين فرآورده‌ها استفاده مي‌شود، از عوارض متوسط تا شديد و بسيار شديد دارد و عمدتا پس از گذشت چند سال بروز مي‌كند. به گفته وي، مواداوليه‌اي كه در اين موارد استفاده مي‌شود معمولا از رده خارج و داراي عوارض جانبي بالا هستند كه پس از مصرف طولاني و گذشت چند سال، اين مواد سمي در ارگان‌هاي بدن تجمع مي‌كند و باعث بروز انواع بيماري‌ها اعم از بيماري‌هاي پوستي، كليوي، كبدي و انواع بيماري‌هاي صعب‌العلاج مي‌شوند.

کد خبر 330423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha