چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

جانشین رئیس سازمان در امور بین‌الملل از همکاری گسترده با بازار سرمایه کره‌جنوبی و آلمان خبر داد و گفت: به‌زودی بورس تهران به بورس کره‌جنوبی متصل می‌شود و سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند سهام بورس کره‌جنوبی و کره‌ای‌ها سهام شرکت‌های ایرانی را بخرند.

مسئول بورس

به گزارش همشهري، فروردين امسال پس از 8سال سازمان بورس و اوراق بهادار ايران به عضويت سازمان جهاني آيسكو كه سازماني است كه نهاد‌هاي ناظر بازار سرمايه دنيا عضو آن هستند درآمد. با عضويت در اين سازمان انتظار مي‌رود روند جذب سرمايه‌گذاري خارجي به اقتصاد ايران سرعت بيشتري پيدا كند. از قرار معلوم دولت قصد دارد از طريق افزايش مشاركت سرمايه‌گذاران خارجي در بازار سرمايه ايران فعاليت‌هاي خود را در زمينه جذب سرمايه‌گذاري خارجي گسترش بيشتري دهد.
سازمان آيسكو هم‌اكنون با بيش از 200عضو 95درصد بورس‌هاي دنيا را تحت پوشش خود دارد.

بهادر بيژني، جانشين رئيس سازمان بورس در امور بين‌الملل و جذب سرمايه‌گذاري خارجي كه در يك گفت‌وگوي مفصل با همشهري شركت كرده بود سياست‌هاي سازمان بورس را در جذب سرمايه‌گذاري خارجي تبيين كرد و گفت: براي عضويت در آيسكو پس از 8سال رايزني گسترده‌اي با اعضاي اين سازمان كه متشكل از نهاد‌هاي ناظر بازار سرمايه در سراسر دنيا هستند انجام شد وجلسات و مكاتبات زيادي براي اين كار انجام و نهايتا امسال با عضويت ايران موافقت شد.

او عضويت در آيسكو را نخستين گام در بين‌المللي شدن بازار سرمايه ايران دانست و تأكيد كرد: از اين پس حجم سرمايه‌گذاري در ايران افزايش خواهد يافت چرا كه يكي از شروط و الزامات خارجي‌ها براي حضور در ايران عضويت در اين سازمان بود.او با تأكيد بر اينكه روابط عميق ايران با برخي از بازارهاي سرمايه‌ دنيا به سرعت در حال افزايش است، توضيح داد: نخستين بار برنامه‌هاي مشتركي با بورس استانبول تركيه، كره‌جنوبي و همچنين مقامات بازار سرمايه آلمان آغاز شده و قرار است امروز هم براي دومين بار يك هيأت بلند پايه در سطح معاونان بازارسرمايه آلمان به ايران بيايند.

بيژني با تأكيد بر اينكه سطح روابط بازار سرمايه ايران با كره‌جنوبي وآلمان بسيار عميق شده، ادامه داد: در نخستين گام قرار است بورس‌هاي ايران و كره‌جنوبي به يكديگر متصل شوند و اسفند‌ماه پارسال نيز تفاهمنامه‌اي در اين زمينه با مقامات بازار سرمايه تركيه امضا شد به اين معنا كه با اتصال بورس‌هاي دو كشور يك سرمايه‌گذار ايراني قادر خواهد بود سهام شركت‌هاي حاضر در بورس كره‌جنوبي و بالعكس يك سرمايه‌گذار كره‌اي سهام شركت‌هاي ايراني را خريداري كند.

جانشين رئيس سازمان در امور بين‌الملل با ابراز اميدواري نسبت به اينكه اتصال بورس تهران و كره‌جنوبي در سال‌جاري اتفاق بيفتد، گفت: سال 95از نظر بين‌المللي اتفافات خوبي در بازار سرمايه ايران خواهد افتاد. ما در سال 95قدم‌هاي بزرگي را برخواهيم داشت در واقع سال 95سال بسيار متفاوتي خواهد بود زيرا ارتباطات ما الان با برخي نهاد‌هاي بازار سرمايه به سرعت در حال توسعه است.

بيژني درباره سياست سازمان براي ارتباط با ساير بورس‌هاي جهان گفت: هم‌اكنون ما زمينه همكاري با بورس‌هاي آلمان، كره‌جنوبي، تركيه، عمان، انگليس و سوئيس را آغاز كرده‌ايم و هركدام از اين همكاري‌ها در زمينه خاصي انجام مي‌شود.
از او پرسيديم به غيراين بورس‌ها چه برنامه‌اي براي ساير بورس‌هاي جهان در دست تهيه است، او تأكيدكرد: هدف ما ارتباط مؤثر، عميق و دراز مدت با تعداد معدودي از بازار‌هاي سرمايه دنياست. ضرب المثلي در بحث بازاريابي وجود دارد كه مي‌گويد اگر مي‌خواهيد با همه كار كنيد در واقع قصد همكاري با هيچ‌كس را نداريدچون هم منابع و هم زمانمان محدود است در عين حال اولويت‌هاي ما نيز براي اين ارتباطات كاملا مشخص است.

وي افزود: ما تصميم گرفتيم يكسري بازار هدف در بازار سرمايه مشخص كنيم در واقع سياست سازمان بورس اين است كه همكاري با ساير بورس‌ها ي دنيا را به‌صورت پروژه‌محور دنبال كنيم، يعني اگر قرار است با يك نهاد ناظر همكاري كنيم در ابتدا به اين موضوع فكر كنيم كه قرار است چه كاري با آن بورس انجام بدهيم.

  • آغاز بازاريابي بين‌المللي

جانشين رئيس سازمان در امور بين‌الملل همچنين از امضاي يك تفاهمنامه مهم همكاري براي بازار‌يابي بين‌المللي خبر داد كه قرار است از شهريور امسال اجرايي شود. او در اين‌باره توضيح داد: اواخر سال گذشته پيش‌نويس يك موافقتنامه بين سازمان بورس، سازمان خصوصي‌سازي‌ و سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي اقتصادي و فني ايران امضا شد كه در نيمه نخست امسال اين تفاهمنامه جنبه عملياتي به‌خود خواهد گرفت.

به‌گفته او يكي از اهداف ما در بازار سرمايه اين است كه يك برنامه بازاريابي قدرتمند داشته باشيم و به جذب سرمايه به‌عنوان يك بازاريابي يا از ديدگاه ماركتينگ نگاه كنيم، اضافه كرد:در واقع 2ديدگاه در جذب سرمايه‌گذاران وجود دارد يكي اينكه ما منتظر باشيم كه سرمايه‌گذاران خودشان به ما مراجعه كنند و ديدگاه ديگر اين است كه ما خودمان سراغ آنها برويم.

او ادامه داد: با آغاز اين همكاري سه‌جانبه ما قادر خواهيم بود با تهيه يك برنامه مشترك در سطح بين‌المللي راحت‌تر بازار يابي كنيم و اين موضوع با اين شكل كه ما منتظر بمانيم تا بقيه سراغ ما بيايند خيلي فرق دارد.بيژني تأكيد كرد: با آغاز اين همكاري فعاليت‌هاي هر سه‌سازمان هماهنگ مي‌شود به‌طور مثال يك سرمايه‌گذار خارجي براي گرفتن مجوز مي‌تواند راحت‌تر از سازمان سرمايه‌گذاري خارجي مجوزش را دريافت كند.

کد خبر 330381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha