دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین شماره دوفصلنامه آیین نوروز با صاحب امتیازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

Nowruz

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مدیرمسئولی دوفصلنامه آیین نوروز بر عهده سید محمد بهشتی و سردبیری آن نیز برعهده محمد میرشکرایی است.

در یادداشت سردبیر این نشریه آمده است: هرجا نوروز است آنجا ایران است. نوروز آیینی هویت‌ساز، شادی‌آفرین و وحدت‌بخش است و در پهنه سرزمین ایران از ارکان هویت ایرانی است شادی‌ای را که در کتیبه‌های شهر پارسه هدیه آفریدگار خوانده می‌شود برای مردمان به ارمغان می‌آورد و در گردهمایی‌های آیینی و هم‌نشینی‌های جشن، پیوند و یگانگی را استحکام می‌بخشد. این سه عنصر اهورایی بی‌تردید جانمایه تمامیت فرهنگی مردمان سرزمینهایی است که از دیرباز سال‌هایشان را با نوروز آغاز می‌کنند.

در این نشریه همچنین با سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سمیع‌الله حسینی مکارم رئیس شورای سیاست‌گذاری آیین ملی نوروز گفتگو شده است.

بهشتی درگفتگو با این نشریه در تشریح نوروز گفت: نوروز مثل یک اقیانوسی است که هم عمق و هم وسعت زیاد دارد. در آن می‌توان هم غواصی کرد و هم دریانوردی. این اقیانوس تمامی ندارد.

وی با سنگین و مهم خواندن ماموریت این نشریه افزود: نوروز در ذات خودش یک شیرینی و لطافت و عطری دارد که مانع از این می‌شود که اصلا کدورت و ناخوشایندی پدید بیاید. خودش آشتی‌ساز است و این از سنتهای عام نوروزی است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: در دوره معاصر ما در این مورد دچار کج‌فهمی شده‌ایم. سنت را به مفهوم یک چیز عتیقه گرفته‌ایم و برای آن واژه کهنه را بکار می‌بریم به معنای چیزی که متوقف و منجمد در زمان گذشته است و تغییر نمی‌کند.اما نکته شایان توجه اینست که جشن نوروز که هم سنتی است و هم کهن و دلالت می‌کند بر این که سنت یکی از ارکانش نو به نو شدن است و می‌شود با نوروز از سنت رفع اتهام کرد.

در دوفصلنامه آیین نوروز مقالاتی با عنوان نوروز در متون کهن فارسی، درآمدی دیگرسان به بزمگاه نوروز، روایت‌های اسلامی و آداب و رسم‌های نوروز، آیین‌ها در گستره فرهنگ نوروز،از نوروز در تهران قدیم چه می‌دانیم، آیین نوروز در ابیانه و تاملی بر چند رسم نوروز در چند نقطه از ایران به چاپ رسیده است.

کد خبر 330199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha