دوشنبه ۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

همشهری امارات: در پی تصویب طرح تجزیه عراق توسط مجلس سنای ایالات متحده آمریکا، سفیر عراق در ایران در مقابل اجرای این طرح موضع‌گیری کرد و آن را غیرعملی خواند.

محمد‌مجید الشیخ، سفیر عراق در ایران در واکنش به طرح تجزیه عراق که از سوی اشغالگران آمریکایی ارائه شده اعلام کرد که اجرایی چنین طرحی اجرایی نخواهد بود و ما با آن مخالفت خواهیم کرد.

براساس این طرح، عراق به 3 منطقه جداگانه تقسیم می‌شود که ‌گروه‌های گوناگون حاکمیت مناطق سه‌گانه را در اختیار خواهند گرفت، اما ارائه چنین طرحی از سوی دولت ایالات متحده واکنش‌های متفاوتی را در محافل سیاسی ایجاد کرد.

محمد‌مجید الشیخ در این مورد چنین نظر می‌دهد: ارائه طرح تقسیم قومی و مذهبی عراق به‌طور کلی غیرعملی است و ما هم به‌عنوان دولت عراق در مقابل‌ آن ‌خواهیم ایستاد.

سفیر عراق در ایران افزود: شاید ارائه طرح تقسیم جغرافیایی به معنای ایجاد حکومتی فدرالی قابل اجرا باشد ولی جدایی قومی و مذهبی میان ملت عراق به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

او ادامه داد: شرایط خاص عراق اجازه نمی‌دهد که چنین طرحی در این کشور اجرا شود. ملت عراق به‌طور حتم با اجرای این طرح مخالفت خواهد کرد و دولت عراق نیز در مقابل آن خواهد ایستاد.

وی بیان داشت: عراق کشوری به شمار می‌آید که آمیختگی فرهنگی دارد. در واقع فرهنگ‌ها و قومیت‌های عراق به‌گونه‌ای نیست که بتوان میان آن جدایی ایجاد کرد؛
به همین دلیل اجرای طرح تجزیه عراق میسر نیست.

محمد‌مجید الشیخ گفت: مجلس نمایندگان باید در این زمینه تصمیم بگیرد. البته اعتقاد دارم که اگر نمایندگان دور هم بنشینند و در این مورد به گفت‌وگو بپردازند به‌طور حتم تصمیمی به غیراز حفظ وحدت سرزمینی عراق نخواهند گرفت. ملت عراق ملتی به هم پیوسته و متحد هستند و در بسیاری از مناطق، شیعیان، سنی‌ها، کردها و ترکمن‌ها با هم زندگی می‌کنند. درواقع قومیت‌ها و مذاهب مختلف در یک منطقه و استان حضور دارند.

او سپس افزود: این ملت در هر منطقه‌ای به خوبی با یکدیگر زندگی می‌کنند. مؤلفه‌های گوناگون فرهنگی و مذهبی نیز موجب می‌شود که این به‌هم‌پیوستگی همچنان حفظ شود. حتی میان آنها ازدواج‌هایی صورت می‌گیرد که به‌هم‌پیوستگی آنان را تقویت می‌کند.

سفیر عراق در ایران اضافه کرد: بر همین اساس تصور نمی‌کنیم که امکان جدایی براساس مولفه‌هایی مانند طایفه، مذهب و قومیت وجود داشته باشد. در این شرایط شاید بتوان جدایی جغرافیایی را مطرح کرد؛یعنی تنها به لحاظ جغرافیایی مناطق را فدرال کرد.

کد خبر 32953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز