شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۵
۰ نفر

گرچه مدیران تلویزیون «متفاوت بودن کنداکتور» را بارزترین تفاوت برنامه‌های نوروز ۹۵با سال گذشته می‌دانند اما آنچه در مهم‌ترین تعطیلات مناسبتی سال به چشم آمد، ناتوانی برنامه‌سازان در نشاندن مخاطبان پای جعبه جادو و درخشش سریال‌ها و برنامه‌های تکراری در مقایسه با محصولات تازه بود.

تلویزیون و برنامه نوروز

به گزارش همشهري، اگر از خسته‌كننده، طولاني و تكراري بودن برنامه‌هاي ويژه تحويل سال بگذريم و آن را به‌حساب پايبندي به سنت نانوشته تلويزيون براي بيدار نگه داشتن مردم تا لحظه ورود به سال تازه بگذاريم، مي‌توانيم با خاطري آسوده سراغ برنامه‌هاي سرگرم‌كننده و نمايشي برويم و با محك و معيار استقبال مخاطبان، موفق يا ناكام بودن توليدهاي تازه را در مقايسه با آثار تكراري ارزيابي كنيم.

  • كدام سريال نوروزي؟

حالا كه پخش سريال‌هاي ويژه نوروز 95به روزهاي پاياني نزديك شده، شايد بتوان با اطمينان بيشتر از حذف مجموعه «پادري» يا همان «دودكش2» به‌عنوان بزرگ‌ترين اشتباه برنامه‌ريزان كنداكتور نوروزي تلويزيون نام برد. در شرايطي كه پخش فصل دوم يك سريال محبوب مي‌توانست به برگ برنده مديران تبديل شود و مخاطبان را پاي تلويزيون بنشاند، يك تصميم‌گيري نابجا تمام اميد دوستداران دودكش را نا اميد و 3مجموعه نوروز را قرباني اين بي‌تدبيري كرد.

بي‌اعتنايي مردم به سريال‌هاي نوروزي در شرايطي رقم‌خورد كه تماشاگران تلويزيون ترجيح دادند مشتري گاه و بيگاه شبكه آي‌فيلم باشند و روزهاي تعطيل خود را با تماشاي «كلاه‌قرمزي94»، «روزي روزگاري» و حتي سريال تكراري «سه در چهار» پشت سر بگذارند. برخي هم سراغ شبكه نمايش و ديگر شبكه‌ها رفتند و پاي مجموعه «آشپزباشي» و يك سريال تكراري از سرزمين كره‌جنوبي نشستند!

  • دورهمي با خندوانه!

رامبد جوان كه انتظار مي‌رفت با دست پر فصل سوم برنامه محبوب و پرطرفدار «خندوانه» را براي مخاطبان خود آماده كند، با كليد زدن رقابتي نه‌چندان هيجان‌انگيز با نام «لباهنگ» ياد و خاطره «خنداننده برتر» را زنده كرد؛ آن هم در شرايطي كه نسخه اصلي اين رقابت فرنگي با نام Lip Sync Battle در دسترس قرار دارد و با آنچه اين شب‌ها در خندوانه ديده مي‌شود، زمين تا آسمان متفاوت است. يكي از تفاوت‌ها هم اينكه بينندگان LSB به اجراي رقابت‌كنندگان رأي مي‌دهند تا شهرت و محبوب بودن آنها يا طرفداري‌شان از يك تيم ورزشي خاص؛ اتفاقي كه آشكارا در اجراي اول پژمان بازغي افتاد! از سوي ديگر، مهران مديري پس از ناكامي مطلق با دوگانه «در حاشيه»، وارد گروه توليد يك برنامه شبانه شد و «دورهمي» را با حضور دوستان و همكارانش براي پخش در جمعه‌ها و شنبه‌ها آماده كرد.

خيلي زود ايده اصيل نبودن برنامه لو رفت و مشخص شد دورهمي برگرفته از يك برنامه هندي به نام «شب‌هاي كمدي با كاپيل» است! اين «برگرفته بودن» چنان است كه گروه توليد دورهمي دكور خود را هم با جزئيات كامل از آن برنامه گرفته و پياده كرده‌اند؛ ضمن اينكه براي تخمين زدن ميزان موفقيت مديري و شركا در دورهمي بايد چند هفته ديگر منتظر ماند.

  • تب خوانندگي و گزارشگري

«شب‌كوك» كه پيش از عيد هم روي آنتن مي‌رفت و در تعطيلات نوروز به روزهاي حساس نزديك شد، برداشتي آزاد از برنامه‌هاي مشابه خارجي است و البته توانست تا حدودي عطش خواننده شدن جوانان ايراني را فروبنشاند. «آقاي گزارشگر» را بايد به‌حساب پركردن آنتن به هر بهانه گذاشت كه از فصل اول خود هم چند گام عقب‌تر رفت.

  • ورود به دنياي واقعي

براي آنها كه سال‌ها افسوس حضور رضا رشيدپور و فرزاد حسني را در برنامه‌هاي زنده تلويزيون مي‌خوردند، ويژه‌برنامه تحويل سال احسان عليخاني يك شگفتي تمام‌عيار بود. هر دو مجري جوان با استفاده از فرصت حضور در يك برنامه پرمخاطب به طرفداران خود وعده دادند به تلويزيون بازمي‌گردند اما تماشاي نخستين برنامه‌هاي گفت‌وگومحور رشيدپور در تلويزيون نشان داد دنياي مجازي با آنچه در واقعيت مي‌گذرد، فرسنگ‌ها فاصله و تفاوت دارد. با اينكه گفت‌وگوهاي او در فضاي مجازي ده‌ها هزار بيننده پيگير و علاقه‌مند داشت، گفت‌وگوهاي تلويزيوني‌اش چندان بين مردم بازخورد ندارد و عمده بازتاب‌ها به همان فضاي مجازي خلاصه مي‌شود. ده‌ها هزار مخاطب براي يك برنامه اينترنتي شايد يك موفقيت خيره‌كننده باشد اما براي يك برنامه شبانه در مهم‌ترين شبكه تلويزيون ناكامي محض است!

کد خبر 329092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha