اشکان خسروپور: آدم‌ فضایی‌ها یا یوفوها، واقعا وجود دارند یا نه؟ اگر آنها را دیدیم باید چه‌کار کنیم تا دیگران حرفمان را قبول کنند؟ برای اینکه مطمئن شویم یک یوفو را در آسمان دیده‌ایم، باید به کجا مراجعه کنیم؟

UFO

«راجر مارش»، مدير روابط عمومي شركت «موفان» كه در زمينه‌ي‌ يوفوها تحقيق مي‌كند در گفت‌وگوي اختصاصي با «سرنخ» از دنياي «يوفوشناسي» مي‌گويد؛ رشته‌اي تحقيقاتي كه با استفاده از آن مي‌توان فهميد چيزهايي كه در آسمان ديده‌ايم، واقعا آدم فضايي هستند يا نه ؟

موجودي با گوش‌هاي آويزان و چشم‌هاي ورقلمبيده كه از داخل يك شيء پرنده‌ي چرخان و آهني بيرون مي‌آيد و با تفنگ عجيب و غريبش، آدم‌ها را به زور به درون سفينه‌اش مي‌كشاند. بعد هم با سرعت سرسام‌آوري از جلوي چشم زميني‌ها دور مي‌شود. اين تصويري است كه خيلي از ما از آدم‌فضايي‌ها در ذهن‌مان داريم.

آنهايي كه در دنياي واقعي ادعا مي‌كنند آدم‌فضايي‌ها يا يوفوها را ديده‌اند تصوير مشابهي در ذهن‌شان دارند.
اينها بخش‌هايي از داده‌هايي هستند كه سازمان MUFON كه درباره‌ي موجودات ناشناخته‌ي فضايي تحقيق مي‌كند، ترسيم كرده است. كار محققان اين سازمان، گرفتن گزارش‌هايي است كه درباره‌ي آدم‌فضايي‌ها از سراسر دنيا مخابره مي‌شود. آنها روزانه500 تا 1000 گزارش را بررسي مي‌كنند تا ببينند كدامشان با حقيقت همخواني دارد.

راجر مارش، مدير روابط عمومي موفون در اين گفت‌وگوي كتبي با گزارشگر همشهري سرنخ، توصيه‌هايي درباره‌ي روش مقابله با آدم فضايي‌ها دارد و كار يك «آدم‌فضايي‌شناس» را توضيح مي‌دهد.

  • آيا آدم‌فضايي‌ها واقعا وجود دارند؟ آيا منبع قابل‌اعتمادي وجود دارد كه در اين باره صحبت كرده باشد؟

درباره‌ي اينكه آدم فضايي‌ها وجود دارند، شك نكنيد. تا به حال ادعاهاي زيادي درباره‌ي مشاهده‌ي آدم‌ فضايي‌ها مطرح شده اما همه‌ي آنها دقيق و درست نيستند. تا به حال عكس‌ها و ويدئوهاي زيادي درباره‌ي حضور آنها منتشر شده ولي ما معتقد هستيم كه آدم فضايي‌ها با فناوري‌هايي كه در اختيار دارند، مي‌توانند دوربين‌ها و وسايل الكترونيكي را از كار بيندازند، به همين دليل هم هست كه در بيشتر مواقع هيچ عكس يا فيلمي از حضور آنها به ثبت نمي‌رسد.

آنچه ما را درباره‌ي وجود اين موجودات خاص مطمئن مي‌كند داده‌هايي است كه در اين سالها به دست آورده‌ايم.
مشخصاتي كه درباره‌ي آدم فضايي‌ها عنوان مي‌شود شبيه به هيچ موجود ديگري نيست. حضور آدم‌ فضايي‌ها در جاهايي گزارش مي‌شود كه هيچ هواپيما يا وسيله‌ي پرنده‌اي حق حضور در آنجا را ندارد. اين موضوع آن‌قدر عجيب است كه ما فكر مي‌كنيم پاي موجوداتي خاص بايد در ميان باشد.

  • اگر آدم‌ فضايي‌ها واقعا وجود دارند، چرا وجود آنها مدام انكار مي‌شود؟

دولت آمريكا در يك بيانيه‌ي همگاني كه ارائه داده تاكيد كرده از آن‌جا كه شواهد زيادي درباره‌ي آدم فضايي‌ها وجود ندارد، نمي‌توانند با اطمينان درباره‌ي اين پديده تحقيق كنند، با اين وجود، ما معتقد هستيم كه آنها هيچ‌وقت تحقيق و بررسي درباره‌ي آدم‌فضايي‌ها را متوقف نكرده‌اند و حتي خيلي بيشتر از آنچه در منابع عمومي درج مي‌شود از اين موجودات اطلاعات دارند.

وجود يوفوها را خيلي راحت مي‌توان انكار كرد چون ما هيچ دليل محكم و علمي‌اي درباره‌ي وجود آنها در دست نداريم.

  • در فيلم‌هاي مختلف، يوفوها به شكل موجوداتي باهوش‌تر از انسان تصوير مي‌شوند. ما چقدر درباره‌ي هوش و تكنولوژي آدم فضايي‌ها اطلاعات داريم؟ آيا آنها واقعا از ما زميني‌ها بيشتر مي‌فهمند؟

ما از حركات و وضعيت بعضي وسايلي كه آدم فضايي‌ها را حمل مي‌كنند و نامشان در بين مردم با نام «سفينه‌ي فضايي» رايج شده داده‌هايي در اختيار داريم. آنها با شيوه‌اي خاص، سفينه‌هايشان را كنترل مي‌كنند، به همين خاطر ما فكر مي‌كنيم كساني كه اين وسايل را كنترل مي‌كنند موجودات باهوشي هستند.

هنوز نمي‌توانيم ميزان هوش آنها را با انسان‌ها مقايسه كنيم اما مي‌شود گفت كه ممكن است آنها از انسان‌ها هم باهوش‌تر باشند. اين احتمال هم وجود دارد كه آنها به خاطر فناوري‌هايي كه استفاده مي‌كنند باهوش‌تر به نظر مي‌رسند چون به نظر مي‌رسد وسايل مورد استفاده‌ي آنها از چيزهايي كه ما در اختيار داريم بهتر و پيشرفته‌تر باشد.

  • تا به حال چه داده‌هايي درباره‌ي يوفوها به دست آورده‌ايد؟ اين داده‌ها و اطلاعات را چطور بررسي مي‌كنيد؟ چقدر از گزارش‌هايي كه به دستتان مي‌رسد نادرست و تقلبي است؟

نتيجه‌ي تحقيقات ما نشان مي‌دهد كه يوفوها واقعا وجود دارند ولي اين به آن معنا نيست كه همه‌ي گزارش‌هايي كه به دست ما مي‌رسد، لزوما به اين موجودات اشاره دارد.

در شركت MUFON در هر ماه 500 تا 1000 گزارش درباره‌ي يوفوها يا موجودات پرنده‌ي مشكوك از منابع داخلي و بين‌المللي به دست‌ما مي‌رسد، كار ما تحقيق و بررسي روي اين داده‌ها، ويدئوها و عكس‌هاي مختلف است. تحقيقات ما نشان مي‌دهد، خيلي از اين داده‌ها يا تصاويري كه به دست ما مي‌رسد، مربوط به پديده‌هاي طبيعي يا وسايلي هستند كه خودمان آنها را ساخته‌ايم اما براي درصد كمي از اين داده‌ها هيچ توضيح مشخصي نداريم. واقعيت اين است كه گزارش‌هاي خيلي زيادي به دست ما مي‌رسد كه احتمال وجود موجودات فضايي را تقويت مي‌كند.

  • فيلم‌ها، تصاوير وحشتناكي از حضور آدم فضايي‌ها به ما نشان مي‌دهند، درباره‌ي آدم فضايي‌ها چه اطلاعاتي در دست داريم؟ آنها براي نوع بشر خطرناك هستند يا قرار است دوست ما باشند؟

هنوز در اين باره به نتيجه‌اي نرسيده‌ايم. خيلي از يوفوهايي كه تابه حال ديده‌ايم خيلي سريع و بسيار بي‌سروصدا به جو زمين وارد شده يا از آن خارج مي‌شوند. در مدت حركت‌شان هم هيچ صدمه‌اي به جايي نزده‌اند. يك سري از محققان اين طور ادعا مي‌كنند كه آدم‌فضايي‌ها مشغول تحقيق بر روي موجودات زميني هستند.

اين گروه كه خيلي هم درباره‌ي ادعاهايشان مطمئن هستند مي‌گويند آدم فضايي‌ها به عنوان بخشي از پروژه‌ تحقيقاتي‌شان درباره‌ي آدم زميني‌ها، آنها را براي مدت كوتاهي به داخل مقر خودشان مي‌برند و بعد آنها را در همان‌جايي كه پيدايشان كرده بودند، رها مي‌كنند.

  • شما و همكارانتان در مركز MUFON چه كارمي‌‌كنيد؟

ما در «مركز شبكه‌اي آدم‌فضايي‌ها» گزارش‌ها و واكنش‌هايي را كه درباره‌ي يوفوها به دستمان مي‌رسد را بررسي مي‌كنيم.اين گزارش‌ها از طرف منابع محلي و بين‌المللي برايمان فرستاده مي‌شود و ما آنها را در گروهمان به بحث مي‌گذاريم. ما در ايالات متحده، تيم بزرگي تشكيل داده‌ايم كه در هر ايالت يك مسئول دارد كه داده‌ها را جمع‌آوري كرده و به يك هماهنگ‌كننده‌ي ارشد مي‌سپارد.
چند نفر هم محقق ميداني داريم كه كارشان جمع‌آوري داده‌ها از آدم فضايي‌هاست.ما فقط در ايالات متحده فعال نيستيم و يك تيم گسترده‌ي بين‌المللي هم داريم كه بيشتر اعضايشان محققان ميداني هستند كه در كشورهاي مختلف به فعاليت مي‌پردازند. در بعضي موارد كه مورد مشاهده شده به نظرمان خيلي جالب و عجيب مي‌رسد محققان ميداني‌‌مان را به محل اعزام مي‌‌كنيم تا با كسي كه ادعا كرده يوفوها را ديده مصاحبه كرده و داده‌هاي موردنياز آنها را بررسي كنند.

ما اين داده‌ها را بعد از جمع‌آوري، مورد بررسي قرار مي‌دهيم و درباره ي واقعي بودن يا نبودن هر مورد تحقيق و بررسي انجام مي‌دهيم. ما نتيجه‌ي تحقيقات و كارهايمان را از طريق يك وبسايت، يك ماهنامه و يك دو ماهنامه‌ي اينترنتي به اطلاع اعضايمان مي‌رسانيم. يك برنامه‌ي راديويي هم اتفاقات مربوط به گروه ما را مرتب پوشش مي‌دهد و من به عنوان مدير روابط عمومي در آن برنامه شركت مي‌كنم، اخيرا يك برنامه تلويزيوني هم به كارهاي ما علاقه نشان داده است.

  • اگر كسي آدم فضايي را ديد چه كار بايد بكند؟ چطورمي‌تواند مطمئن شود كه آدم فضايي ديده است؟ چه داده‌هايي مي‌تواند به شما در شناسايي اين موجودات كمك كند؟ بايد از آدم فضايي‌ها عكس بگيريم؟

اولين كاري كه بعد از ديدن يك شي عجيب بايد در آسمان انجام دهيد فيلم گرفتن يا جمع آوري داده نيست. هول نشويد. قبل از اينكه دست به هر كاري بزنيد، از امنيت خودتان مطمئن شويد. بعضي از كساني كه درباره‌ي يوفوها به ما گزارش داده‌اند، مي‌گويند كه براي لحظاتي احساس سوختگي كرده‌ يا حس عجيبي داشته‌اند. برخي‌ از مردم به ما گفته‌اند كه بعد از ديدن يوفوها براي مدتي كنترل زمان از دستشان در رفته است.

براي اينكه از امنيت‌تان اطمينان داشته باشيد بايد فاصله‌تان را با موجود عجيبي كه ديده‌ايد حفظ كنيد. هر زماني كه احساس كرديد در فضاي امني قرار داريد وقت آن است كه به جمع‌آوري داده بپردازيد. جمع‌آوري داده به معناي گرفتن عكس يا ويدئو از شيء ناشناخته‌اي است كه آن را كشف كرده‌ايد. اگر گوشي تلفن همراه يا دوربين‌تان در دسترس نيست، نگران نشويد.
اتفاقاتي كه مي‌افتد و احساسي كه داريد موقعيت اطرافتان و خلاصه هرچيزي كه در اطرافتان مي‌گذرد را يادداشت كرده يا به ذهن بسپاريد. بعد از اين‌، بايد داده‌هايي كه به دست آورده‌ايد را براي ما بفرستيد تا آن را بررسي كنيم و نتيجه‌ي كارمان را به شما و بازديدكنندگان سايت‌مان اطلاع دهيم.

  • اگر كسي يك آدم فضايي يا شيء عجيب را ديد چطور مي‌تواند خودش و ديگران را قانع كند كه يك موجود عجيب را ديده است؟

اگر قرار است كسي را درباره‌ي اينكه يوفوها وجود دارند يا نه، قانع كنيد كافي است كه به آنها يادآوري كنيد در چند دهه‌ي اخير تحقيقات بسيار زيادي درباره‌ي آدم‌هاي فضايي انجام شده است. سايت ما يكي از منابع قابل اعتماد براي گرفتن اطلاعات درباره‌ي يوفوهاست.

  • در تمام طول كارتان در سايت MUFON چه يافته يا كشفي از همه عجيب‌تر بوده است؟

بخش جالب كار يوفوشناسي آنجاست كه خيلي از گزارش‌هايي كه به دست ما مي‌رسد در ظاهر بسيار به هم شبيه هستند اما در واقع تفاوت‌هايي دارند. اين شباهت‌ها و تفاوت‌ها برايمان خيلي عجيب است.

براي مثال ما در سايت‌مان گزارش‌هايي از يك شيء عجيب دريافت كرده‌ايم كه دربالاي آسمان اقيانوسي نزديك پورتوريكو ديده بودند اما در گزارش ديگري ادعا شده بود كه همان شيء را در زير آب مشاهده كرده‌اند.

انگار ما با يك وسيله‌ي خاص طرف هستيم كه همزمان مي‌تواند بپرد و زير آب حركت كند. ما در سايت‌مان اشياء يا موجودات عجيبي را مي‌بينيم كه ظاهرشان خيلي شبيه يكديگر است. اين تفاوت‌ها و شباهت‌ها خيلي براي ما عجيب و جالب است.

کد خبر 328921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha