جمعه ۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: خطیب نماز جمعه تهران با بیان این که شعار اقتصاد مقاومتی منافع ملت و مصالح جامعه است، گفت: نگاه جناحی نباید به این شعار شود که سبب ذبح کردن آن خواهد شد.

خاتمی

به گزارش ایرنا، آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران به شعار سال به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند این نام گذاری برای این است که یک گفتمان عمومی شود و معنای این نام گذاری این است که طرح اقتصاد مقاومتی برای امسال نیست، چند سال است که رهبری این را مطرح می کند.

وی ادامه داد: مدتی به امید برجام گذشت، که چه می شود و گشایشی به روی ما ایجاد شود و امید به بیرون بود، بنابر این قدری اقتصاد مقاومتی زمین ماند.

خاتمی افزود: شعار فراوان داده شد. بخش هایی از مقدمات آن هم فراهم شد. رهبری در انتظار اقدام هستند و باید از حالت شعار درآید و خروجی این نام را در آخر سال شاهد باشند.

وی با بیان این که درخصوص شعار اقتصاد مقاومتی چهار نکته وجود دارد اظهار کرد: نکته اول تفسیر اقتصاد مقاومتی است که خود رهبری آن را تفسیر کردند؛ که مقاومت اقتصادی یعنی ما اقتصادمان را طوری بسازیم که تکانه های جهانی و غیرجهانی نتواند آن را بلرزاند.

خطیب نماز جمعه تهران یادآور شد: یک روز نفت بشکه ای 140 دلار است و یک روز هم 20 دلار یا 30 دلار است. اقتصاد را به گونه ای ساختن که در تکانه ها نلرزد، این اقتصاد مقاومتی می شود.

وی به نکته دوم اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب برای این که اقتصاد مقاومتی از تفسیرهای گوناگون درآید 10 راه را بیان کردند که اگر این راه ها اجرایی شود، تحقق پیدا کرده است و کلیدی ترین آن رونق تولید است.

خاتمی، نکته سوم برای تحقق اقتصاد مقاومتی را تلاش در عرصه فرهنگ کار عنوان کرد و افزود: در بخشی از جامعه ما که می گویند بیکار هستیم، مقصودشان از کار، کار اداری و پشت میز نشستن است که باید در این فرهنگ تجدید نظر شود، کار فقط اداری و پشت میز نشستن نیست و کارهای دیگر هم وجود دارد.

خطیب نماز جمعه تهران یادآور شد: یقین دارم کسانی که کار ندارند، می گویند امکانات در اختیارمان قرار دهید و آماده هر کار شرافتمندانه ای هستیم که البته حق و درست می گویند که امیدوارم دولت در این عرصه تلاش شایسته داشته باشد.

وی به نکته چهارم اشاره کرد و گفت: در ورای این شعار اقتصاد مقاومتی منافع و مصالح ملت و جامعه است، بنابراین نگاه جناحی به این شعار نشود؛ که نگاه جناحی به آن ذبح کردن این شعار تبدیل می شود.

خاتمی با بیان این که رهبر معظم انقلاب در سخنان خود فرمودند؛ 60 درصد بنگاه های تولیدی یا تعطیل شده است یا با ظرفیت کم کار می کنند، گفت: این مورد، وحشتناک است. اقتصاد مقاومتی این است که بنگاه های تولیدی تعطیل شده تا حد امکان احیا شود و بنگاه هایی که با ظرفیت کم کار می کنند را به ظرفیت کامل برسانند.

  • 12 فروردین روز عید جمهوری اسلامی ایران است

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه به 12 فروردین اشاره کرد و گفت: 12 فروردین روز عید جمهوری اسلامی ایران است. مردم روز 11 فروردین پای صندوق ها آمدند و شکل نظام را با رای خود رقم زدند.

وی یادآور شد: امام (ره) فرمود؛ «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد» و 98 درصد مردم رای به شکل نظام دادند و مردم سالاری دینی شکل گرفت. مردمسالاری دینی یعنی چارچوب دین که در این چارچوب مردم بر سرنوشت خودشان مسلط شدند؛ چیزی که در طول تاریخ ایران بی سابقه بوده است.

خاتمی گفت: کسانی که در عرصه تاریخ مطالعه کردند می دانند، تاریخ ایران تاریخ شاهان و دیکتاتورها بوده است و مردم تنها کسانی بودند که در کشور خود نقشی نداشتند، که این نعمت به برکت جمهوری اسلامی ایران به مردم ما برگشت و صاحبخانه ها 37 است به خانه خود رفتند.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان این که از آغاز تشکیل جمهوری اسلامی دو طرز تفکر در رابطه با این نظام بوده است، گفت: یک فکر این است که ما حکومتی مثل دیگر حکومت ها هستیم بنابراین بگذارید حکومت کنیم و دیدگاه دیگر این است که ما مثل حکومت های دیگر نیستیم و یک حکومت اسلامی و انقلابی هستیم.

خاتمی با بیان این که این دو طرز فکر 6 خروجی دارد گفت: کسانی که می گویند ما یک حکومتی مثل حکومت های دیگر هستیم اسلام را تشریفات و در حاشیه زندگی می دانند. می گویند شما را چکار که دین را در حکومت دخالت می دهید.

خطیب نماز جمعه تهران این تفکر را سکولار خواند و گفت: ماییم و قوانین بین المللی، ماییم و مسایل حقوق بشر و امثال ذالک این تفکرها؛ بنابراین آن طرز تفکر اول که ما یک حکومتی مثل سایر حکومت ها هستیم بخواهند و نخواهند، بگویند یا نگویند این منش آنها است، اما طرز تفکر دوم می گوید تمام مقدسات ما مکتب ما است و فلسفه تشکیل این نظام آوردن اسلام به صحنه است.

آیت الله خاتمی گفت: صاحبان طرز تفکر اول که ما یک حکومتی مثل دیگر حکومت ها هستیم، می گویند این حرف های شعار مرگ بر آمریکا را رها کنید، باید کنار بیایید و تسلیم آنها شوید.

وی یادآور شد: مطلبی که رهبر معظم انقلاب فرمودند دوراهی که درست می کنند این است یا تسلیم یا فشار و مشکلات که ما حرف سوم داریم نه تسلیم را می گوییم، نه فشار و مشکلات به فضل خدا با مقاومت بر آنها غلبه می کنیم.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: آمریکا و اذنابش بدانند این ملت سلطه ناپذیراست. مومنین همراه انبیا اهل تسلیم نبودند و این ملت پرورش یافته مکتب سید الشهدا (ع) است و شعارش شعار حسین است که هیهات من الذله است.

آیت الله خاتمی گفت: نگاه اول می گوید تا کی می خواهید با رژیم صهیونیستی دعوا داشته باشید. 70 سال پیش غصبی صورت گرفت که الان دیگر یک واقعیت است و به صراحت می گویند ما باید از شعار محو رژیم صهیونیستی دست برداریم و نگاه دوم نگاه همراهان امام (ره) و خط امام (ره) و خط ولایت است که می گوید تفکر ما قرآنی است.

وی با بیان این که نگاه اول می گوید مدتی از آن زمان گذشته است، ادامه داد: مگر مدت زمان دزد را تبرئه می کند. آنها غاصب اند و چند روزی هم که به عمرشان ادامه دهند، دزدند و دزد تبرئه شدنی نیست و به فضل خدا و به گفته رهبر معظم انقلاب تا 25 سال دیگر خبری از رژیم صهیونیستی نخواهد بود.

خطیب نماز جمعه تهران یادآور شد: در نگاه اول، تمام امیدها به غرب است و طوری وانمود کردند و می کنند که برجام حل شد کشور گلستان می شود.

وی با بیان این که فتح الفتوحی صورت گرفته و خیلی این آبنبات مزه کرده که دنبال برجام 2 و برجام 3 و برجام 4 هستید، گفت: چه خبراست ببنید کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا چه اهانت هایی به ملت می کنند. یکی می گوید اولین کاری که می کنم این قرارداد را ریزریز می کنم و تحریم های جدیدی که در خبرها آمده است.

آیت الله خاتمی گفت: زحمتی کشیده شد که از همین تریبون از مذاکره کنندگان تجلیل کردیم و گفتیم اینها رزمندگان خط مقدم جبهه دیپلماسی هستند اما حرف ما این است که امید به دشمنان نباید داشت و امید فقط باید به ذات مقدس ربوبی باشد چرا که دشمن، دشمن است و کینه توزی را دارد.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: آن نگاه که ما یک حکومتیم، می گوید اگر می خواهید یک زندگی آباد داشته باشید باید با آنها کنار بیایید ولی نگاه دوم می گوید آنهایی که با آنها رابطه برقرار کردند، تسلیمشان شدند، چه به روزشان آمده است که ما هم تسلیم آنها شویم. آواز دهل از دور شنیدن خوش است.

وی به فروپاشی شوروی سابق اشاره کرد و گفت: چیزی که شوروی سابق را متلاشی کرد یکی همین نگاه بود. این نگاه که اگر با غرب کنار بیاییم همه مشکلاتمان حل می شود که دیدیم به چه روزی افتادند.

آیت الله خاتمی یادآور شد: آنها که تفکر آنچنانی دارند از تشر آمریکا می ترسند. بنده روزهای اول قضایای هسته ای که در هیات رییسه خبرگان بودم می دیدم که بعضی ها را وحشت گرفته بود که آمریکا چنین و چنان است و رفتار این چنینی دارد؛ اما صاحبان تفکر دیگر که ما یک حکومت انقلابی هستیم می گویند دشمنان این ملت در کاخ شیشه ای نشستند و به یاری خداوند به سرعت آسیب پذیرند و خانه آنها از خانه عنکبوت هم سست تر است.

خطیب نماز جمعه تهران به تهدیدهای کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت: مساله تشرها و تهدیدهای که کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا علیه ایران اسلامی دارند و همچنین تحریم های جدید برای مردم ما غیرعادی نیست.

وی ادامه داد: مردم ما دولت آمریکا را دولتی عهدشکن می شناختند و می شناسند و خواهند شناخت و این مساله نشان داد که تنها راه ایستادگی در برابر دنیا استکبار مقاومت است و مقاومت که راهی غیر از آن نیست.

آیت الله خاتمی به عملیات تروریستی در بروکسل اشاره کرد و گفت: ما عملیات تروریستی را در همه جای دنیا محکوم می کنیم و معتقدیم کشتن انسان های بی گناه حرام است.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: حرفمان ما با غرب این است که از نگاه شما تروریسم خوب و بد دارد. اگر تروریسم در سوریه و عراق آدم کشت، تروریست خوبی است و به آن کمک می کنند اما اگر این تروریسم به فرانسه و بلژیک آمد دیگر این تروریسم بد است.

وی تاکید کرد: این نگاه بدتر از آن بمب گذاری است. این نگاه بدتر از آن انفجار است. این نگاه، نگاه فاجعه آمیزی است که دنیای غرب دنبال می کند . مارهایی را که خودشان در آستین پروراندند امروز به جان خودشان افتاده اند.

آیت الله خاتمی در ابتدای خطبه با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) که فرمودند شما سه روز بیشتر ندارید، به سال جدید اشاره کرد و گفت: روز نخست، روزی است که با همه آنچه در او بود گذشت و برگشتنی هم نیست و سال 1394 تمام شد و آنچه سهم شما است این است که از گذشته به عنوان آیینه ای برای آینده استفاده کنید.

وی ادامه داد: دوم روزی است که در آن هستید و وارد سال 1395 شدیم که باید آن را غنیمت بشماریم چرا که به سرعت می گذرد و چشم باز کردنی خواهند گفت آغاز سال 1396، آنچنان که دیروز بود گفتند آغاز سال 1394.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: سوم روزی است که هنوز نیامده است و نمی دانیم که می مانیم تا فردا یا نمی مانیم.

آیت الله خاتمی به تصادفات نوروزی در جاده ها نیز اشاره کرد و گفت: این همه تصادفات که واقعا ما را در رنج و اندوه قرار می دهد و ما نمی توانیم تاثرمان را از فوت این همه عزیزانی که آنها هم می خواستند مثل ما نوروز شادی داشته باشند اما با تصادف از دنیا رفتند بنابراین ما نمی توانیم فردای خود را پیش بینی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به فرارسیدن روز زن و تبریک به مناسبت این روز گفت: در این روز باید مادر را تکریم کرد نه تنها این روز بلکه همیشه باید مادر را تکریم کرد. بهشت زیر پای مادران است.

کد خبر 328760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha