دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸
۰ نفر

۱۴مارس (۲۴اسفند) روز جهانی اقدام برای حمایت از رودخانه‌ها و مقابله با سدسازی‌ نام گرفته و هرساله هزاران نفر در سراسر جهان، این روز را برای یادآوری اهمیت رودخانه‌ها و قدردانی از کسانی که برای حفاظت از آنها تلاش می‌کنند، گرامی می‌دارند.

روز بين‌المللي اقدام براي حمايت از رودخانه‌ها، آب، زندگي و مقابله با سد‌سازي‌، در سال 1997توسط شركت‌كنندگان در نخستين نشست بين‌المللي قربانيان سد‌سازي‌ در كوريتيبلي برزيل به تصويب رسيد و نمايندگان كشورها تصميم گرفتند 14مارس را روز بين‌المللي اقدام براي رودخانه‌ها قرار دهند. مردم در اين روز خواستار بهبود در سياست‌ها و شيوه تصميم‌گيري مسئولان مي‌شوند و از آن براي آموزش مردم درباره تهديداتي كه رودخانه‌ها با آنها مواجه هستند و يافتن راه‌حل‌هاي مناسب براي ذخيره آب و انرژي استفاده مي‌كنند.

محمد جواد سروش مديركل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محيط‌زيست در اين‌باره به ايرنا گفت: رودخانه‌ها به‌عنوان شريان‌هاي حيات بخش زندگي براي ادامه حيات بشر از اهميت بسيار زيادي برخوردار هستند. وي افزود: حفظ كيفيت منابع آبي ازجمله رودخانه‌ها از اهميت بسيار زيادي برخوردار است اين در حالي است كه متأسفانه شاهد ورود حجم زيادي پساب‌هاي كشاورزي، صنعتي و خانگي در رودخانه‌ها هستيم كه كيفيت اين اكوسيستم‌ها را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد.

وي تصريح كرد: تجاوز به حريم رودخانه‌ها يكي ديگر از تهديدات اين حوضه‌هاي آبي است كه بايد جدي گرفته شود، همچنين احداث سد در مسير رودخانه‌ها مشكلاتي را براي اين اكوسيستم آبي و گياهان و جانوران موجود در آن به‌وجود آورده است. سروش در ادامه به پايش آنلاين رودخانه‌ها در كشور اشاره كرد و گفت: پايش آنلاين رودخانه‌ها كار مشتركي ميان سازمان حفاظت محيط‌زيست و وزارت نيرو است كه در اين روند كار پايش كمي با وزارت نيرو و كيفي بر عهده سازمان محيط زيست است.

کد خبر 328252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha