ترجمه رویا الیاسی: به‌زودی عرضه رایانه‌های کوچک که به لپ‌تاپ‌های 100 دلاری معروف شده‌اند درکشورهای پیشرفته آغاز خواهد شد.

این رایانه کوچک که کمی ارزان‌تر از هزینه تولیدش فروخته خواهد شد، به اندازه یک کتاب درسی است.

تفاوت این لپ تاپ  ارزان قیمت با رایانه های دیگر در این است که خریدار هزینه 2 دستگاه را با هم پرداخت می‌کند و شرکت فروشنده یکی از لپ تاپ ها را به خریدار می دهد و دیگری را برای کودکی در یکی از کشورهای در حال توسعه ارسال می کند.

فروش این لپ تاپ ها، از دوازدهم نوامبر ، با عنوان «جی وان جی وان»، آغاز خواهد شد و به مدت 2 هفته  ادامه خواهد داشت.

والتر بندر، رئیس بخش نرم افزار طرح یک لپ تاپ برای هر کودک (OLPC) می گوید: «از همان روزهای اول که  این ایده را مطرح کردیم با استقبال زیاد مردم در کشورهای پیشرفته روبه‌رو شدیم.»

شرکتی که ایده راه اندازی طرح لپ تاپ های 100 دلاری را داده بود، برای شروع کار خط تولید، گرفتن سفارش برای ساخت دست کم 3 میلیون دستگاه از این گونه لپ تاپ‌ها  را لازم می دانست و حال بعد از گذشت5 سال از مطرح شدن ایده ساخت این لپ تاپ ها ، تولید انبوهشان از 2 ماه پیش آغاز شد.

نامی که برای این لپ تاپ انتخاب شده «ایکس او» است و به گونه ای طراحی شده است که قابل استفاده برای کودکان، کم هزینه، با دوام و کار کردن با آن آسان باشد.

از خلاقیت هایی که در ساخت لپ تاپ‌های 100 دلاری به‌کار برده شده می توان به  صفحه نمایش ویژه آن اشاره کرد که در هوای آزاد و آفتابی نیز آن را قابل استفاده می‌کند.

همچنین این لپ تاپ‌ها  با باتری خورشیدی وشارژرهای هندلی قابل استفاده هستند و جعبه محافظی دارند که از مواد ضد آب ساخته شده است.

این لپ تاپ ها قادر خواهند بود به صورت بی سیم به اینترنت متصل شوند و با یک سیستم عامل مانند لینوکس کار خواهند کرد که معمولا ارزان‌تر از نرم‌افزار ویندوز است.

اخیرا قیمت این لپ‌تاپ از 176 دلار به 188 دلار افزایش یافت، اما هدف سازندگان این دستگاه نهایتا تثبیت قیمت آن روی 100 دلار است. در طر ح فروش این دستگاه دولت ها می توانند به طور فله ای خرید کنند و با هر بار سفارش، متقاضی خرید 250 هزار دستگاه لپ تاپ  100 دلاری  شوند.

تا کنون اعلام نشده است که چه کشورهایی اولین خریدهای فله ای را انجام داده اند.

 اما نکته ای که مشخص شده است این است که افغانستان، رواندا و هائیتی،جزو  اولین کشورهایی‌خواهند بود که لپ تاپ های اهدا شده را دریافت خواهند کرد.همه کشورهای در حال توسعه که در فهرست کشورهای محروم سازمان ملل متحد قرار دارند، می توانند برای شرکت در این برنامه آزمایشی با یکدیگر رقابت کنند.

با این که تعداد فروش لپ تاپ ها ی برنامه  جی وان جی وان   هنوز اعلام نشده است اما به گفته آقای والتر بندر 25 هزار خریدار اول این لپ تاپ ها، تا آخر سال جاری میلادی دستگاه های خود را دریافت خواهند کرد  و مابقی خریداران،لپ تاپ‌های خود را در3 ماهه اول سال آینده دریافت می کنند.

برخی از منتقدین وجود این لپ تاپ ها را در کشورهایی که با کمبودهای اساسی آب‌، برق و خدمات بهداشتی روبه رو هستند مورد سوال قرار داده اند، با این وجود سازمان ملل حمایت خود را از طرح ساخت لپ تاپ 100 دلاری جهت کمک به کشورهای فقیر در مبارزه با شکاف دیجیتالی، اعلام کرده است.

Sciencemag.org

کد خبر 32783

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز