یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۵
۰ نفر

شدت صعود قیمت‌ها در بورس به حدی است که سهامداران ۱۳صنعت در معاملات پایان سال توانستند بازده بیشتری از بازده شاخص بورس به‌دست بیاورند.

به گزارش همشهري، شاخص كل بورس تهران در يك‌ماه گذشته 13درصد رشد كرده است. اين به‌معناي اين است كه بازده بورس در اين مدت همين مقدار بوده است. شاخص كل بورس تهران با محاسبه سود نقدي تقسيم شده بين سهامداران و افزايش قيمت سهام شركت، ميانگين بازده سرمايه‌گذاري در بورس را محاسبه مي‌كند.

آمار‌ها نشان مي‌دهد كه قيمت سهام شركت‌هاي بورس به‌طور بي‌سابقه‌اي در حال افزايش است و اين باعث شده سهامداران 13صنعت بيش از ميانگين بازده شاخص سود كنند. در اين ميان صنعت خودروسازي بيش از بقيه صنايع در كانون توجه سهامداران است.

آمد و رفت سرمايه‌گذاران خارجي از كشور‌هاي اروپايي و آسيايي براي انعقاد قرارداد‌هاي تجاري و درنظر گرفتن برنامه‌هاي جديد از سوي دولت براي توسعه صنعت خودروسازي ازجمله دلايل رشد سهام اين صنعت در اين مدت بوده است.براساس استراتژي بلندمدتي كه به تازگي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ارائه كرد دورنماي صنعت در برنامه ششم توسعه مبتني بر توسعه توليد 12كالاي منتخب صنعتي نظير «خودرو»، «دارو»، «كاغذ»، «محصولات پتروشيمي»، «ماشين‌آلات و تجهيزات صنعتي» تا 5 سال آينده هدفگذاري شد.

بر اين اساس در طول 50روز گذشته پس از اجراي برجام، بيشترين ميزان معاملات به صنعت خودروسازي اختصاص يافته است. هفته گذشته هم 40درصد معاملات به اين صنعت اختصاص يافت و سهامداران اين صنعت توانستند در 30روز گذشته 48.6 درصد بازده به‌دست بياورند.

در اين مدت به غيراز صنعت استخراج معادن كه با نزول16درصدي سهامش روبه‌رو بود سهامداران بقيه صنايع خوشحال راهي خانه‌هايشان شدند.در طول 30روز گذشته بازده 18صنعت بيش از 10درصد بوده است. در عين حال صنايع ساخت محصولات فلزي و فرآورده‌هاي نفتي نيز در اين مدت به‌ترتيب 40.6  و 39.5 درصد بازده به‌دست آوردند. در عين حال گشايش سوئيفت بانكي منجر به رشد معاملات بانك‌ها شده است و هفته قبل 13درصد معاملات به اين صنعت تعلق گرفت.

نمودار

کد خبر 326641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha