شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

مدیر طرح ملی مقابله با پدیده گردوغبار سازمان حفاظت محیط‌زیست از احتمال وقوع گرد‌و‌خاک شدید در کشور با منشأ خارجی از کشورهای عربستان و عراق خبر داد.

به گزارش همشهري، ضياءالدين شعاعي در حالي از وقوع گردوغبار با منشا خارجي خبر مي‌دهد كه بنا به اعلام سازمان جنگل‌ها ومراتع كشور 300هزار هكتار از اراضي خوزستان تبديل به كانون‌هاي بحران گردوغبار شده و اين كانون‌ها سهم قابل توجهي در بروز گردوغبار در خوزستان دارند. چندي پيش، مديركل محيط‌زيست خوزستان هم از اراضي رها شده كشاورزي كه مساحت آنها را بالغ بر 300هزار هكتار اعلام كرد به‌عنوان كانون‌هاي جديد گردوغبار در خوزستان ياد كرد و گفت كه در اين اراضي كشت ديم مي‌شد اما اكنون رها شده و در اين اراضي كانون‌هاي بحران گردوغبار شكل گرفته است. با وجود اين هنوز به‌دليل كمبود اعتبار اقدام جدي براي مقابله با اين كانون‌ها صورت نگرفته است.

ضياء‌الدين شعاعي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينكه امسال رطوبت استان خوزستان حتي جنوب آن بالاست و گرد و خاك بهمن‌ماه سال 93در اهواز را تجربه نخواهيم كرد، گفت: اگر بادهاي جنوبي از سمت عربستان هم وارد ايران شود، نمي‌تواند حادثه‌اي با شدت گرد و خاك سال گذشته ايجاد كند.

وي با بيان اينكه 2هفته گذشته گردوغبار سريع و كوتاه‌مدتي در اهواز به‌خاطر طوفان عراق به وقوع پيوست، اظهار كرد: وضعيت رطوبت كشورهاي عراق و عربستان برخلاف ايران مساعد ارزيابي نمي‌شود و احتمال وقوع گردوغبار در كشور ما با منشأ خارجي عراق و عربستان در سال‌جاري وجود دارد.

مدير طرح ملي مقابله با گردوغبار پيش‌بيني كرد: احتمال وقوع گردوغبار در نيمه اول اسفند جاري در كشور وجود دارد كه شرايط نامساعد عراق به لحاظ رطوبت در وقوع اين پديده تأثيرگذار خواهد بود. در اين مقطع باد جنوبي عربستان نيز وارد كشور مي‌شود و در امتداد خليج‌فارس حركت و از منشأ بين‌النهرين بارگيري مي‌كند، به‌طور كلي همه بادهاي غربي به سمت ايران حركت مي‌كنند كه موقتي خواهد بود و طي يك يا 2روز اصلاح خواهد شد.

شعاعي با تأكيد بر اينكه نگراني وقوع گرد و خاك پررنگ است، گفت: پيش‌بيني دقيق وضعيت گردوغبار كشور در سال‌جاري زود است و هنوز امكان پيش‌بيني آن وجود ندارد، تنها نكته روشن و قابل ذكر آن است كه وضعيت رطوبت عراق و عربستان مناسب نيست و احتمال وقوع گردوغبارعربي وجود دارد.

وي با اشاره به اينكه بيشتر گردوغبار كشور در سال‌جاري داراي منشأ خارجي بود، اظهار كرد: سال گذشته هم گردوغباري كه اهواز را تحت‌تأثير قرار داد، منشا خارجي داشت كه به‌علت شرايط جنوب خوزستان بارگيري بيشتري صورت گرفت، اما وضعيت رطوبتي امسال كشور بهتر از سال گذشته است.

کد خبر 326387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha