همشهری آنلاین: شرکت‌های بزرگ انگلیسی نسبت به خروج این کشور از اتحادیه اروپا شدیدا هشدار دادند.

چالش های عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا | ماندن یا نماندن، مسئله این است

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از خبرگزاری رویترز ، روسای شرکت های بزرگی همچون گروه مخابراتی BT و شرکت نفتی بریتیش پترولیوم در نامه ای که در روزنامه تایمز منتشر شد اعلام کردند دسترسی به بازار اتحادیه اروپا به رشد شرکت ها و ایجاد فرصت های شغلی کمک کرده است.

این نامه که به امضاء روسای 36 شرکت رسیده است احتمالا موضع دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس را که می کوشد انگلیسی ها را برای موافقت با ادامه حضور این کشور در اتحادیه اروپا در همه پرسی 23 ژوئن متقاعد کند تقویت خواهد کرد.

در این نامه آمده است : بر این باوریم که خروج از اتحادیه اروپا مانعی بر سر راه سرمایه گذاری خواهد بود و ضمن تهدید فرصت های شغلی ، اقتصاد را نیز به خطر خواهد انداخت . انگلیس با ادامه حضور خود در اتحادیه اروپا امن تر و رفاه بیشتری خواهد داشت.

این در حالی است که برخی از شرکت بزرگ از امضاء این نامه خودداری کردند و ترجیح دادند در ارتباط با این مسئله بیطرف عمل کنند.

  • دیدگاه کامرون با چالش هایی روبروست

نخست وزیر انگلیس اخیر در نشست علنی نمایندگان مجلس عوام انگلیس از توافق های اخیر با اتحادیه اروپا بر سر مواردی همچون دوری انگلیس از همگرایی بیش تر با اتحادیه اروپا، کاهش کمک های دولتی به مهاجران از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، حفاظت از شرکت ها و مشاغل انگلیس، دفاع کرد.

دیوید کامرون با تاکید بر اینکه اکنون موضع دولت انگلیس، باقی ماندن در اتحادیه اروپاست افزود: اصلاحات در اتحادیه اروپا، به پایان نرسیده است و در آینده نیز باید ادامه یابد.

به گفته کامرون، دریافت نکردن مهاجران از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا چهار سال، کاهش مبلغ کمک مالی به کودکان مهاجر، در صورت سکونت در کشور خودشان، ممانعت از تبعیض اتحادیه اروپا علیه شرکت های انگلیسی، دستاوردهای خوبی است که انگلیس را در اتاق راهبری بزرگ ترین بازار مشترک جهان، نگاه می دارد.

حزب محافظه کار در انتخابات سال 2015 میلادی قول داده بود در صورت پیروزی در انتخابات، برای خروج از اتحادیه اروپا، همه پرسی برگزار کند.

شمار قابل توجهی از نمایندگان، اعضا و هواداران این حزب، با ادامه عضویت در اتحادیه اروپا مخالفت کرده اند و شماری از آنان، این تغییر نگرش را نمی پذیرند.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر نیز در جلسه علنی پارلمان انگلیس پس از اظهارات دیوید کامرون، آن را نمایش وی توصیف کرد و گفت : این اظهارات نه اقناع نمایندگان بلکه پاسخ به انتقادهای مخالفان هم حزبی اش است.

جرمی کوربین افزود: مواردی همچون مخالفت نخست وزیر با تشکیل یک ابر دولت اروپایی، قبلا به دست آمده بود زیرا انگلیس روادید مشترک، موسوم به شنگن و نیز ارز مشترک، موسوم به یورو را نپذیرفته بود.

به گفته جرمی کوربین، این توافق ها، هیچ یک از مشکلات منطقه و جهان، همچون ناامنی، وضعیت آب و هوا و اشتغال را حل نمی کند و فقط موارد اندک مربوط با انگلیس را مورد توجه قرار می دهد.

  • تاثیرات منفی خروج

به گزارش شبکه خبری فرانس 24 ،احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، از همین حالا که چهار ماه به برگزاری همه پرسی درباره آن مانده است، تاثیر اقتصادی منفی خود را نشان داده است.

در چهار ماه مانده به برگزاری همه پرسی ماندن یا نماندن انگلیس در اتحادیه اروپا، تبلیغات برای ماندن این کشور در این اتحادیه آغاز شده است.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در پارلمان کشورش در سخنانی از توافقنامه ای که با اروپا برای ماندن در اتحادیه اروپا امضا کرده است، دفاع کرد.

براین اساس، ممکن است به چهره موافقان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تبدیل شود که در این صورت ضربه سنگینی برای نخست وزیر خواهد بود زیرا بدین ترتیب یک نفر دیگر که حامی خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست از جناح وی خارج می شود.

اما کامرون در این خصوص می تواند به افراد و شخصیت های مهمی در دولتش به ویژه جرج آزبورن وزیر دارایی ، ترزا می، وزیر کشور، مایکل فالون وزیر دفاع ، فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه و ساجد جاوید وزیر اقتصاد انگلیس امید داشته باشد.

اکنون که چهار ماه بیشتر به برگزاری همه پرسی نمانده است نخست وزیر انگلیس تلاش می کند اکثریت خاموش را برای رای دادن به ماندن در این اتحادیه متقاعد کند.

  • آمارها چه می گویند ؟

نتایج تازه ترین نظر سنجی ها نشان می دهد 48 درصد انگلیسی ها خواستار ماندن در اتحادیه اروپا هستند. 33 درصد مخالف هستند و 19 درصد نیز هنوز تصمیم خود را در این باره نگرفته اند.

یک شهروند انگلیسی در این باره گفت: ماندن در اتحادیه اروپا به معنای تضمین رعایت حقوق کارگران و حقوق بشر است و احتمالا مانع از آن می شود تا دولت ما هرچه دلش خواست انجام دهد. از همین رو من از ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا دفاع می کنم.

یک دانشجو نیز که مدافع خروج کشورش از اتحادیه اروپا است گفت: اینگونه پول بیشتری در کشور خرج خواهد شد و در نهایت وضع رفاه وآسایش مردم بیشتر خواهد شد.

به علت نگرانی هایی که خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا به وجود آورده است ارزش پوند انگلیس برابر دلار آمریکا به شدت کاهش یافت.

کد خبر 326112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha