همشهری آنلاین: معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: ۲۰ سلامتکده طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، راه اندازی شده و قرار است ۲۰ سلامتکده دیگر نیز ایجاد شود.

دکتر محمود خدا دوست

به گزارش همشهري آنلاين، دكتر محمود خدا دوست،‌ افزود:‌ سلامتکده‌هاي طب سنتي، محلی برای اصلاح سبک زندگی و آموزش به مردم است و علاوه براين، مردم در سلامتكده‌هاي طب سنتي، در کنار دریافت این خدمات، می‌توانند از خدمات درمانی هم استفاده کنند.

او از مجوز صدور ساخت 20 سلامتکده با نقشه و معماری ایرانی اسلامی، در 20 دانشگاه علوم پزشکی کشور ديگر هم خبر داد و گفت: قرار است،‌ این سلامتکده‌ها مراکز مشاوره ارتقاء سلامت، مراکز درمانی و نمایشگاه مربوط به فرآورده ها و گیاهان دارویی هم داشته باشند.

خدا دوست گفت:‌ برای راه اندازي هر یک از این سلامتکده‌ها 2 تا 3 میلیارد تومان، اختصاص يافته و مقرر شده است، ظرف 18 ماه آینده، این سلامتکده‌ها، راه اندازي شوند.

او بر ضرورت ورود بخش خصوصی برای راه اندازی سلامتکده‌هاي طب سنتي تاكيد كرد و گفت: برای تسهیل در این بخش با هماهنگی دفتر حقوقی پیش نویس تفاهم‌نامه ای میان دانشگاه علوم پزشکی و سلامتکده بخش خصوصی تنظيم شده تا بتوانيم از ظرفیت‌های این بخش در سلامتکده‌های طب سنتی هم استفاده کنیم.

  • وضعيت طب سنتي در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي

معاون طب سنتي وزارت بهداشت، خاطر نشان كرد: 86 رشته تخصصی طب سنتی ايجاد شده است و در 17 دانشگاه علوم پزشکی کشور، دكتراي تخصصي طب سنتي تدريس مي‌شود. در اين،‌ 17 دانشگاه،‌ 8 دانشکده طب سنتی داریم.

  • بسياري از عطاري‌ها مجوز ندارند

خدا دوست تاكيد كرد: بسیاری از عطاری‌ها مجوز فعالیت را ندارند و متاسفانه برخی از عطاری‌ها حتی طرز نگهداری و استفاده از فراورده های گیاهی و دارویی را نمي‌دانند و این مسئله به سلامت مردم آسیب مي‌زند.

او با تاكيد بر اينكه، اصل نظارت بر عطاری‌ها بر عهده صنف آنها است گفت: مقرر شده است، براساس تفاهم‌نامه ای میان انجمن علمی، دانشکده طب سنتی در تهران، سازمان غذا و دارو و صنف عطاری‌ها، عطار ها یک دوره آموزشی از سوی انجمن علمی با همکاری دانشکده طب سنتی را بگذرانند.

معاون طب سنتی گفت : در حال حاضر متخصصین طب سنتی که دارای مدرک دکترای تخصصی دانشگاهی طب سنتی هستند، مجاز به انجام طب سوزنی هستند که تعداد این افراد زیر 80 نفر است و افرادی که این مدرک را از خارج از کشور بعنوان گواهی دریافت کرده اند توسط وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی ارزشیابی می‌شوند.

معاون طب سنتی با اشاره به فعالیت برخی از پزشکان در حوزه طب سنتی که نه به لحاظ درمان و نه ازنظر آموزش، مجوز اینگونه فعالیت‌ها را ندارند، گفت: برای ساماندهی این بخش، آیین نامه تعیین محدوده فعالیت با هماهنگی معاونت درمان را مشخص کردیم که تا هفته آینده نهایی خواهد شد.

او افزود: پیش بینی کردیم که پزشکان عمومی که در حوزه طب سنتی فعالیت می‌کنند در این سامانه ثبت نام کنند و گواهی‌های آموزشی خود را ارسال کنند، آزمون دهند و در نهایت در صورت قبولی در آزمون از انجمن علمی گواهی دریافت کنند.

خدا دوست، درباره تخلفات حوزه طب سنتی گفت: تاکنون هیچ نظارتی بر فعالیت افراد مدعی طب سنتی وجود نداشته است، در برخی دانشگاه‌ها به پزشکان عمومی اجازه فعالیت می‌دهند، مگر اینکه شاکی خصوصی وجود داشته باشد و در برخی جاها بصورت سلیقه ای در این زمینه سختگیری می‌کردند.

او تاکید کرد: بزودی با ابلاغ آیین‌نامه تعیین محدوده فعالیت پزشکان در حوزه طب سنتی و برگزاری آزمونها از سوی انجمن علمی طب سنتی و با مدرک این انجمن، افراد صلاحیت‌دار مشخص می‌شوند و برخورد قانونی با متخلفان نیز می‌تواند شروع شود.

  • ضرورت همكاري بيمه‌ها با طب سنتي

معاون طب سنتی، بر لزوم تحت پوشش قرار گرفتن خدمات طب سنتی توسط بیمه تاکید کرد و افزود: چنانچه خدمات طب سنتی بیمه شود به اقتصاد بیمار و کشور کمک خواهد شد.

خدا دوست گفت: پیشنهاد دادیم که 5 خدمت طب سنتی از قبیل خدمات ویزیت، مشاوره حجامت خشک و تر و ماساژ تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

معاون طب سنتی با بیان این که در برنامه ششم توسعه، خدمات بستری برای طب سنتی هم دیده شده است، گفت: لازم است برای پیگیری بیمار خدمات طب سنتی یک یا دو تخت در بیمارستان‌های عمومی در بخش داخلی داشته باشیم.

  • خدمات طب بستري براي طب سنتي

خدا دوست گفت: با دستور وزیر بهداشت قرار است خدمات بستری طب سنتی، تعریف شود و در سال 95 در سه بیمارستان کشور و در هر بیمارستان،‌ یک یا دو تخت برای این خدمات،‌ تعریف شود.

معاون طب سنتی با بیان این که تدوین کتاب اول خدمات پیشگیرانه طب سنتی و ادغام این خدمات در شبکه بهداشتی - درمانی کشور تدوین شده است، گفت: کتاب اول طب سنتی بر پایه اصول اولیه حفط و ارتقای تندرسی و سلامت و اصلاح سبک زندگی تدوین شده و 15 اردیبهشت درمراسمی با حضور وزیر بهداشت معرفی مي‌شود.

وی افزود: این کتاب مبنای آ موزش بهورزان در خانه‌های بهداشت است و از 15اسفند مربیان بهورزان 10 دانشگاه علوم پزشکی آموزش‌های لازم را بصورت متمرکز برای ارائه این خدمات دریافت می‌کنند و هر کدام از این مربیان به بهورزان استان خود این آموزش‌ها را منتقل می‌کنند. معاون طب سنتی گفت: قرار است در سال 95، بهورزان در پنج درصد خانه‌های بهداشت که حدود هزار خانه بهداشت خواهند بود، ارائه این خدمات را به مردم شروع کنند.

دکتر خدادوست، درباره حجامت و زالو درمانی نیز گفت: انجام حجامت و زالودرمانی،‌ فقط در مواردی که پزشک متخصص طب سنتی تشخیص دهد مجاز است.

کد خبر 326009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha