سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: اگر با خودتان صادق باشید متوجه می‌شوید که بسیاری از خرید‌هایی که این روزها انجام می‌دهید نیاز واقعی شما نیستند بلکه نیازهای کاذبی هستند که خودتان آنها را واجب کرده‌اید.

کابوس خرید را تمام کنیم

نياز به خريد درحالي‌كه توي كمد بچه‌ها و همسر پر از لباس است و هميشه از كمبود جا براي لباس‌ها ناله مي‌كنيد احتمالا نيازواقعي نيست بلكه نياز به تغيير است كه وجود شما را براي خريد بيشتر قلقلك مي‌دهد. شما مي‌توانيد نياز به تغيير را با روش‌هاي ديگري هم تأمين كنيد مثلا اگر به خلاقيت اعتقاد داشته باشيد، مي‌توانيد هم لباس‌ها و وسايل جديدي داشته باشيد و هم در هزينه‌هاي‌تان صرفه‌جويي كنيد. باور كنيد خيلي‌ها با همين صرفه‌جويي‌هاي ساده توانسته‌اند كمك‌هاي بزرگي به زندگي خودشان كنند. همين هزينه‌ها را اگر حذف كنيد مي‌توانيد پول قسط‌هاي عقب‌افتاده‌اي را كه وام خانه‌دار‌شدن شما بوده كنار بگذاريد يا خيلي كارهاي بزرگ ديگر كه از همين كوچك‌هاي ساده شروع مي‌شوند.

  • اين يك نشانه است

اغلب پاي درددل هركس كه بنشينيم از مشكلات اقتصادي مي‌نالد. اما اين روزهاي آخر سال پاساژها و مراكز خريد پر از جمعيتي است كه در حال انتخاب و خريد كالاي مورد علاقه‌شان هستند. يك نكته ظريف اينجاست كه اين دو موضوع در كنار هم نمي‌توانند قرار بگيرند. با طرح يك سؤال، موضوع واضح‌تر مي‌شود، اين خريدها يك نياز فردي است يا به‌دنبال مدهاي روز جامعه و عرف غلط است؟! براي اينكه به جواب اين سؤال برسيد كافي است ميزان مبلغي را كه مي‌توانيد براي خريد مايحتاج هزينه كنيد در كنار پس‌اندازي كه مي‌خواهيد داشته باشيد روي كاغذي بنويسيد. سپس آن چيزهايي كه واقعا احتياج داريد را هم ليست كنيد. آن وقت متوجه مي‌شويد كه خيلي راحت كلي از وسايل غيرضروري از ليست خريد شما خط مي‌خورند.

  • خريدهاي تخفيفي

اين روزها مغازه‌هايي كه اجناس خودشان را با تخفيف‌هاي خوبي عرضه مي‌كنند بيشتر از روزهاي ديگر خودنمايي مي‌كنند. قبل از ورود به اين مغازه‌ها و فروشگاه‌ها كمي فكر كنيد كه شما اصلا به محصولات داخل آن مغازه احتياج داريد يا خير؟ گول برچسب‌هاي بزرگ و رنگي تخفيف روي شيشه‌هاي مغازه‌ها را نخوريد. به جيب‌تان فكر كنيد و بعد از آن به تعداد دفعاتي كه ممكن است آن جنس توسط شما استفاده شود. قبول داريم كه معمولا تخفيف‌ها وسوسه‌كننده‌اند اما قانع‌كننده نيستند. گوشه ذهن‌تان اين را مرور كنيد حتي اگر قيمتي كه تخفيف خورده بسيار خوب و مناسب هم باشد، اين نياز واقعي شماست كه بايد تعيين‌كننده باشد نه ميزان تخفيف.

  • تقوا به خرج دهيد

اگر نوزاد تازه‌اي در خانواده‌تان داريد اين قسمت را به خوبي درك مي‌كنيد. لباس‌هاي بچه‌ها آنقدر زيبا و وسوسه‌كننده هستند كه والدين در مقابل خريد آنها هيچ مقاومتي نمي‌كنند. اما سرعت رشد كودك به‌خصوص در 2سال ابتدايي زندگي‌اش آنقدر بالاست كه اغلب لباس‌ها در خوش‌بينانه‌ترين حالت 2تا 3‌ماه تن كودك مي‌شود. پس لازم نيست براي آنها زيادي هزينه كنيد و بيشتر از يكي‌دو دست لباس براي ايام نوروز خريد كنيد.

  • يك راه‌حل فاميلي

با دوستان و اقوام بچه‌دارتان يك گروه تشكيل دهيد كه محدوده سني بچه‌ها متفاوت باشد. كفش و لباس‌هاي بچه‌ها به‌خصوص نوع مجلسي و رسمي آنها اغلب اوقات نو مي‌مانند. اين لباس‌ها را با هم به اشتراك بگذاريد. باور كنيد هزينه‌هاي‌تان به‌طور چشمگيري كاهش پيدا مي‌كنند.

  • آستين‌ها را بالا بزنيد

اگر كمي، فقط مقدار كمي به خياطي و كوك‌زدن علاقه داشته باشيد، خيلي راحت مي‌توانيد خلاقانه لباس‌هاي‌تان را نو كنيد. يكي از ساده‌ترين كارهايي كه مي‌توانيد انجام بدهيد مرواريد‌دوزي است. چند عدد مرواريد رنگ متفاوت با لباس را بخريد و روي لباس يا مانتوي سال پيش‌تان بدوزيد. لازم نيست حتما طرح خاصي مدنظر داشته باشيد. دور مچ‌ها و يقه را به‌صورت پراكنده و نامنظم تزيين كنيد. با اين كار لباس سال گذشته را دوباره به شيوه‌اي جديد نو كرده‌ايد. همين!

  • اين ساده‌هاي زيبا

گيپورها پارچه‌هاي ساده اما زيبايي هستند كه شما مي‌توانيد از آنها براي تزيين لباس‌ها استفاده كنيد در عين حال بسيار ساده روي لباس استفاده مي‌شوند. مثلا اگر مانتوي سفيد ساده‌اي داريد مي‌توانيد با يك گيپور مشكي سمت راست پايين مانتو و سمت چپ بالاي آن را تزيين كنيد. با توجه به طرح و اندازه گيپور مورد علاقه‌تان، شكل‌هاي متفاوتي از تزيين لباس را مي‌توانيد خلق كنيد.

  • پاكتي ساده

اگر شلواري داريد كه هنوز نو است اما مدتي است از آن استفاده نكرده‌ايد، يك فكر بكر براي استفاده مجدد از آن داريم. دَم پاي شلوارتان را باز كنيد و براي آن يك پاكتي كوتاه بدوزيد. به همين راحتي ظاهر اين شلوار تغيير مي‌كند. استفاده از پاكتي شلوار، كوچك و بزرگ ندارد. براي هر سن و جنسيتي مي‌توانيد از آن استفاده كنيد. به مُد كاري نداشته باشيد. شما و اقتصاد خانواده‌تان مهم‌تر از روند سيال و جيب خالي‌كن مُد هستيد.

  • بازيافت كنيد

اگر يكي از شلوارهاي لي فرزندان‌تان خراب شده است آن را دور نيندازيد. قسمت‌هاي سالم آن را دوباره ببينيد. جيب‌هاي پشت كه كمتر آسيب مي‌بينند يا قسمت‌هاي بالاي شلوار را جدا و آنها را در لباس‌هاي ديگر استفاده كنيد. مي‌توانيد از آنها براي تغيير قيافه يك پيراهن استفاده كنيد. مثلا جيب جلوي سينه آن را باز و نوع لي آن را جايگزينش كنيد. به همين سادگي ظاهر پيراهن تغيير مي‌كند.

  • تفاوت‌هاي بزرگ

حالا نوبت وسايل داخل خانه است. احتمالا دوست داريد تعداد زيادي از آنها را عوض كنيد. باور كنيد لازم نيست تمام آنها را عوض كنيد. مي‌توانيد با تغيير كمي در ظاهر بعضي از آنها، دل‌تان را راضي كنيد. اگر پارچه‌هاي مبلمان‌ها رنگ و رو رفته شده‌اند، مي‌توانيد فقط پارچه‌هاي آنها را عوض كنيد نه كل آن را. پرده‌ها هم اگر همين‌قدر تغيير كرده‌اند مي‌توانيد پارچه ساده پرده را نگه‌داريد و پرده حاشيه را عوض كنيد. اينها راه‌هايي است براي به حداقل رساندن هزينه‌ها.

  • چيدمان را عوض كنيد

تغيير كه هميشه نبايد همراه با خريد باشد. شما مي‌توانيد با تغيير چيدمان وسايل داخل منزل‌تان تغيير زيادي در حال و هواي آن ايجاد كنيد. همين جابه‌جا كردن وسايل حس خلاقيت شما را زنده مي‌كند. به‌عنوان مثال اگر شما 4قسمت از ديوار‌هاي‌ هالتان را مي‌توانيد قاب نصب كنيد و 3عدد قاب داريد، مي‌توانيد حداقل با 12روش مختلف آنها را تك و يا حتي كنار هم روي ديوار بچينيد. از برچسب‌هاي كاغذي كوچك و بزرگ كه به راحتي روي ديوارها و درها و كابينت‌ها چسبانده مي‌شود و ارزان قيمت هستند براي تغيير در خانه‌تان غافل نشويد.

کد خبر 325310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha