یکشنبه شب بانک‌های ایرانی موفق شدند به شبکه سوئیفت متصل شوند تا باردیگر نقل و انتقال ارز در سطح بین‌المللی با روش‌های معمول برای آنها میسر شود.

swift

از روز 27دي‌ماه كه تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران لغو شد، بانك‌ها انجام مقدمات لازم براي اتصال به سوئيفت را آغاز كردند تا اينكه از اواخر يكشنبه شب اتصال بانك‌هاي ايراني به شبكه سوئيفت برقرار شد. بر اين اساس در كنار بانك مركزي، بانك‌هاي تجارت، ملي، ملت، صنعت و معدن، پست بانك، سپه، توسعه صادرات و بانك رفاه به جامعه جهاني ارتباطات مالي بين بانكي متصل شدند.

آنطور كه ناصر حكيمي، مديركل فناوري اطلاعات بانك مركزي توضيح داده است، اتصال از سمت سوئيفت و از لحاظ بين‌المللي برقرار شده اما با توجه به اينكه بانك‌ها بايد نرم‌افزارهاي داخلي را متصل كرده و آموزش كافي داشته باشند، بسته به سرعت عمل آنها حدود 2تا 3روز و حداكثر يك هفته طول مي‌كشد تا بتوانند از طريق سوئيفت كارهاي خود را انجام داده و پيام ارسال كنند.

حكيمي، اظهار كرد: در حالت عادي براي اتصال به سوئيفت فرايندي حدود 2تا 3 ماهه لازم است اما اين شبكه خارج از عرف خود، فرايند اضافه كردن بانك‌هاي ايراني را انجام داد كه حدود 2هفته‌ طول كشيد. به گفته اين مقام بانك مركزي، تا پيش از اين برخي بانك‌ها كارهاي خود را به شيوه‌هاي ديگر و با هزينه‌هاي بالاتري انجام مي‌دادند كه از اين پس هزينه مبادلات آنها به‌طور قابل توجهي كاهش پيدا مي‌كند.

  • سوئيفت چيست؟

سوئيفت يك انجمن تعاوني غيرانتفاعي است كه در‌ماه مه ۱۹۷۳ ميلادي توسط ۲۳۹ بانك از 15‌كشور اروپايي و آمريكاي‌شمالي راه‌اندازي شد تا جايگزين روش‌هاي ارتباطي كاغذي از طريق تلكس در سطح بين‌المللي شود. اين روش آنچنان مورد توجه قرار گرفت كه تاكنون بيش از ۹۷۰۰ بانك و مؤسسه مالي در ۲۰۹ كشور جهان عضو آن انجمن شده‌اند. مركز اصلي شبكه سوئيفت در كشور بلژيك بوده و طبق قوانين اين كشور عمل مي‌كند. كشورهاي آمريكا، هلند، انگليس و هنگ‌كنگ به‌عنوان مراكز پشتيبان اعضا فعاليت دارند.

  • عضويت ايران

طرح عضويت ايران در شبكه سوئيفت، در سال ۱۳۶۴ توسط كارشناسان بانك مركزي ايران ارائه شد ولي با توجه به شرايط جنگ تحميلي عليه ايران، اين طرح به فرجام نرسيد تا اينكه در سال ۱۳۶۹، بانك مركزي، اين موضوع را در دستور كار خود قرار داد و پس از آماده‌سازي سيستم بانكي ايران در اين خصوص، تقاضاي خود مبني بر عضويت خود را در اواخرسال ۱۳۷۰ ارائه داد. در آذر ۱۳۷۱، درخواست ايران پذيرفته شد و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، به همراه بانك‌هاي صادرات، ملي، تجارت، ملت و سپه به عضويت اين شبكه درآمدند. با اعمال تحريم‌هاي هسته‌اي عليه ايران، شبكه سوئيفت ايران از روز ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ در راستاي تحريم‌هاي اروپايي قطع شد. با انجام توافق هسته‌اي و اجراي برجام از 27دي‌ماه سال‌جاري تحريم سوئيفت از ايران برداشته شد.

  • بانك جهاني به ايران بازمي‌گردد

مؤسسه ماليه بين‌المللي وابسته به بانك جهاني اعلام كرد اين مؤسسه گفت‌وگوهايي را با شركت‌هاي علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري در ايران آغاز كرده اما عملي شدن اين سرمايه‌گذاري‌ها ممكن است بين ۶ تا ۹‌ماه طول بكشد. طبق گزارش تسنيم، مويد مخلوف، مسئول بخش خاورميانه و شمال آفريقاي مؤسسه ماليه بين‌المللي گفت: «ايران قطعا كشوري است با پتانسيلي عظيم و من فكر مي‌كنم ما شاهد برنامه‌اي عظيم خواهيم بود.» وي افزود: سرمايه‌گذاري‌هاي اين مؤسسه در ايران ممكن است سال آينده وارد اقتصاد ايران شود. «ابتدا بايد مطمئن شويم با افراد درستي سرمايه‌گذاري مي‌كنيم.»

کد خبر 323678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha