شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

هیأت نمایندگی مخالفان ریاض‌نشین سوریه که روزها شرکت در مذاکرات پیشنهادی سازمان ملل را به بهانه‌های مختلف به تعویق می‌انداخت، سرانجام دیشب به ژنو سوئیس رسید تا نخستین مرحله از نقشه راه سیاسی که شورای امنیت سازمان ملل برای سوریه تصویب کرده‌است، آغاز شود.

سوریه نشست

مخالفاني كه طي هفته‌هاي گذشته در رياض تشكيل جلسه دادند و كميته‌اي به رياست رياض حجاب نخست‌وزير مستعفي و فراري سوريه تشكيل داده‌اند، توقف حملات ارتش سوريه به مواضع گروه‌هاي مسلح در نقاط مختلف اين كشور را شرط مشاركت در مذاكرات ژنو اعلام كرده‌بودند.

اين مذاكرات ابتدا قرار بود دوشنبه هفته گذشته برگزار شود اما به‌دليل پافشاري مخالفان بر اين شرط و عدم‌قبول آن توسط دولت سوريه، مذاكرات به تعويق افتاد. استفان دي‌ميستورا ديپلمات پرتغالي كه به‌عنوان نماينده سازمان ملل هماهنگي مذاكرات سوريه را به‌عهده دارد، هفته گذشته اعلام كرد كه با قبول شرط اوليه مخالفان رياض‌نشين، يعني عدم‌دعوت از كردهاي سوريه، اكنون ديگر بهانه‌اي براي تعويق مذاكرات ژنو نيست و اين نشست با مخالفان يا بدون آنها برگزار مي‌شود.

همينطور هم شد و روز جمعه براساس تاريخي كه سازمان ملل اعلام كرده‌بود، با حضور هيأت نمايندگي دولت سوريه كه رياست آن را بشار جعفري نماينده اين كشور در سازمان ملل به‌عهده داشت، مذاكرات به‌صورت دوجانبه ميان سازمان ملل و دولت سوريه بدون حضور مخالفان آغاز شد. مخالفان كه ديدند اين‌بار بهانه‌ها و شروط جديد خريداري ندارد، سرانجام ديروز و با گذشت يك روز از آغاز مذاكرات ژنو، به آن پيوستند.

  • مخالفان چه كساني هستند؟

به گزارش خبرگزاري رويترز، اعضاي هيأت نمايندگي مخالفان سوريه را 17نفر تشكيل مي‌دهند. علاوه بر رياض حجاب، رياض نعسان آغا و خالد خوجه، از ديگر چهره‌هاي اصلي اين هيأت هستند. اين هيأت نماينده گروه‌هاي سياسي و شبه‌نظامي مسلحي است كه در سوريه مشغول جنگ با ارتش هستند. گروه‌هايي مانند جيش‌الاسلام و جيش‌الفتح كه برنامه و اهداف تكفيري سلفي را در سوريه دنبال مي‌كنند ازجمله اين گروه‌ها هستند.

  • دستور كار ژنو

در مذاكرات ژنو كه از امروز با حضور نمايندگان دولت و مخالفان به‌صورت عملي آغاز مي‌شود، گفت‌وگوها رو‌در رو صورت نمي‌گيرد. هيأت‌هاي نمايندگي دولت و مخالفان در دو اتاق جداگانه حضور خواهند داشت و نماينده سازمان ملل ميان آنها در رفت‌وآمد است. دستور كار مشخص اين مذاكرات معلوم نيست. اما براساس آنچه به‌عنوان نقشه راه‌حل سياسي بحران سوريه‌ماه گذشته به تصويب شوراي امنيت رسيد، قرار است در اين مذاكرات طي 6ماه، برسر آتش بس و تدوين قانون اساسي جديد و برگزاري انتخابات در 18‌ماه آينده، توافق صورت گيرد.

پيشروي‌هاي ارتش سوريه در ماه‌هاي اخير كه موجب بازپس‌گيري مواضع مهمي از گروه‌هاي تروريستي در حلب و لاذقيه و حومه دمشق شده‌است، مخالفان و گروه‌هاي مسلح را در موضع ضعف قرار داده‌است. جان كري وزيرخارجه آمريكا هفته گذشته در سفر به رياض به نمايندگان مخالفان گفته‌است كه نبايد حرفي درباره رفتن يا ماندن بشار اسد بزنند و اين مسئله در مذاكرات ژنو مطرح نيست.

با اين حال عربستان سعودي و تركيه همچنان در باور واقعيت موجود در سوريه و پذيرفتن آن با دشواري روبه‌رو هستند. همين ديروز تركي‌الفيصل رئيس سابق سازمان اطلاعات عربستان و از شاهزاده‌هاي بانفوذ اين كشور در داخل و خارج در مصاحبه‌اي با روزنامه فرانسوي لوموند، خواستار كنار گذاشتن بشار اسد از مذاكرات سياسي شد. اين آخرين تلاش‌هاي سعودي‌ها در بازي‌اي است كه به قيمت ويراني سوريه و آوارگي ميليون‌ها نفر از مردم آن، تا اينجا فقط باخت براي آنها داشته‌است.

  • درگيري ميان تروريست‌ها

همزمان با ادامه درگيري‌ها ميان گروه‌هاي تروريستي داعش و جبهه النصره در منطقه عرسال لبنان، گروه تروريستي داعش تهديد كرد كه 6نفر از اعضاي النصره را كه در اختيار دارد، اعدام مي‌كند. به گزارش شبكه الميادين در درگيري‌هاي اخير در عرسال و قلمون 9فرد مسلح كشته شدند. از سوي ديگر منابع لبناني اعلام كردند كه داعش، النصره را تهديد كرده كه درصورت عدم‌آزادي يكي از مسئولان اين گروه، 6نفر از اعضاي النصره را كه قبلا به اسارت گرفته بود اعدام مي‌كند.

کد خبر 323395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha