مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

احتراما پیرو درج مطلبی با عنوان «سونوگرافی در بازداشت» مورخ ۹۴/۱۱/۳ خواهشمند است دستور فرمایید برای روشن شدن افکار عمومی نسبت به درج پاسخ به شرح ذیل اقدام و همکاری لازم صورت گیرد:

وزارت بهداشت

به گزارش دبير كميسيون انجمن‌هاي علمي گروه پزشكي، در رابطه با صدور مجوز انجام سونوگرافي توسط همكاران پريناتولوژيست و در پي آن، اعتراض تعدادي از همكاران راديولوژيست و وقايع پس از آن و با توجه به مطالب كذبي كه در فضاي مجازي بي‌محابا در حال انتشار است، اينجانب به‌عنوان دبير كميسيون انجمن‌هاي علمي بر خود واجب مي‌دانم كه جهت روشن‌شدن اذهان جامعه پزشكي مواردي چند را به اطلاع همكاران ارجمندم برسانم:

پس از صدور مجوز امكان انجام سونوگرافي توسط پريناتولوژيست‌ها كه تعداد آنها در كل كشور كمتر از 50نفر است، جلسه‌اي با حضور جناب آقاي دكتر هاشمي، وزير محترم، معاونين محترم آموزشي و درمان، ساير مسئولان و اينجانب با نمايندگان راديولوژي و هيأت ممتحنه در دفتر وزير برگزار شد و تقاضاي انجمن و بورد تخصصي راديولوژي مبني بر لغو مجوز معاونت درمان، از سوي وزارتخانه پذيرفته نشد ولي به همكاران راديولوژيست اين فرصت داده شد كه از طريق ايجاد اتاق راديولوژي در معاونت درمان، ساير درخواست‌هاي خود را از طريق معاونت درمان پيگيري نمايند. همچنين مقرر شد در رابطه با فلوشيپ‌هاي جديد در رشته راديولوژي نيز معاونت آموزشي بررسي و اقدام نمايد.

متأسفانه در روز سه‌شنبه، مورخ 1394/10/22 مطلع شدم كه قرار است تجمعي توسط همكاران راديولوژيست در روز شنبه مورخ 1394/10/26 مقابل وزارتخانه انجام شود. اينجانب فورا با رياست انجمن راديولوژي و دبير هيأت‌ممتحنه تماس گرفته و تقاضاي لغو اين تجمع را نمودم و غيرقانوني بودن اين حركت را به اطلاع آنان رساندم كه متأسفانه با وجود قول مساعد و مكاتبه دبير محترم هيأت‌ممتحنه و نظر موافق رياست محترم انجمن راديولوژي، اين روند متوقف نشد و در جلسه فوق‌العاده‌اي كه در روز سه‌شنبه مورخ 1394/10/22در دفتر كميسيون انجمن‌ها با اعضاي هيأت‌مديره برگزار كردم ضمن استماع نظرات هيأت مديره محترم، اكيدا از آنان درخواست نمودم كه با استفاده از اختيارات خود ضمن توجيه معترضين مانع اين اقدام شوند و تأكيد نمودم كه تقاضاي همكاران با تجمع يا اقدام خياباني حل نمي‌شود و اگر مشكلي وجود دارد بايد به‌صورت كارشناسي و در محيط آرام و بدون تنش پيگيري گردد. در ضمن يادآور شدم اگر قرار باشد كه با هر مصوبه وزارت بهداشت يا برگزاري هر آزموني، گروهي كه با آن مخالفند به خيابان بيايند و تجمع كنند، ما بايد هر روز با چندين تجمع در مقابل وزارت بهداشت يا وزارتخانه‌هاي ديگر مواجه شويم.

آيا در اين صورت مي‌توان مشكلات فراوان بخش بهداشت و درمان كشور را مديريت كرد؟ آيا اگر اعتراض دوستان صرفا به خودارجاعي توسط همكاران پريناتولوژي و همكاران متخصص زنان است راه‌حل اين مسئله تجمع در مقابل وزارتخانه يا نشر مطالب كذب و خلاف اخلاق در فضاي مجازي است؟ مگر ما شاهد خودارجاعي توسط برخي از همكاران راديولوژيست به روش‌هاي غيرقابل بيان نيستيم؟

در جلسه‌اي كه با حضور مسئولين انجمن و هيأت‌ممتحنه با وزير بهداشت و مسئولين ارشد وزارتخانه انجام شد جناب آقاي دكتر هاشمي با توجه به تقاضاهاي مكرر دريافتي در سطح كشور درخصوص ضرورت رعايت بيش از پيش شئونات اخلاق حرفه‌اي در انجام سونوگرافي واژينال و كنترل حاملگي از همكاران راديولوژيست خواستند جهت رعايت اخلاق حرفه‌اي كه در تمام كشورهاي پيشرفته دنيا نيز رايج است، براي انجام سونوگرافي خاص بانوان از حضور ماما يا پرستاران خانم در اتاق سونوگرافي استفاده كنند و تعداد دستياران خانم رشته راديولوژي را براي راحتي بيشتر بانوان كه در اقصي نقاط كشور نياز به سونوگرافي‌هاي خاص زنان دارند، افزايش دهند. آيا اين تقاضا غيراخلاقي است يا انتشار مطالب خلاف واقع در فضاهاي مجازي؟ در بسياري از كشورهاي پيشرفته، سونوگرافي توسط بسياري از رشته‌هاي مختلف تخصصي و فوق‌تخصصي جهت تشخيص بيماري به‌كار گرفته مي‌شود نه اينكه هر رشته تخصصي و فوق‌تخصصي كه در دوره آموزشي مهارت انجام سونوگرافي يا اكوگرافي را ديده است از انجام آن محروم شود. همكاران راديولوژيست بايد بپذيرند كه حل اين مشكل فقط با احترام به قانون و كار كارشناسي دقيق در فضاي علمي امكان‌پذير است نه با تجمع و اعتراض خياباني كه به دور از ‌شأن جامعه تحصيل‌كرده و فرهيخته كشور است.

ضمنا متأسفانه روزي تجمعات صورت گرفت كه دولت جمهوري اسلامي در آستانه نهايي شدن برجام، تجمعات مشابه را مجوز نداده است و با تجمعات غيرقانوني براساس دستورالعمل‌هاي مرتبط عمل شده است و از گروه‌هاي تحصيل‌كرده انتظار آن بود كه با اين وقايع متناسب با شرايط عمل نمايند.

در خاتمه اميدواريم كه با توجه به مشكلات ايجاد شده هيأت مديره انجمن راديولوژي با شناخت و رعايت كليه جوانب مسئوليت و وظايفي كه بر عهده آنان است اقدام مناسب را جهت تنوير افكار عمومي و جامعه پزشكي به‌عمل آورده، مانع انتشار مطالب خلاف و غيرواقع توسط افراد فاقد صلاحيت گردد.

بديهي است مبناي تصميم‌گيري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي قانون است و با گروه‌ها و انجمن‌هاي متخلف برابر قانون رفتار خواهد شد. ضمنا دستگاه‌هاي امنيتي و پليس امنيت همه تجمعات و فضاها را رصد مي‌كنند و تصميم آنها براي پيشگيري از تجمع غيرقانوني وظيفه ذاتي خود ايشان است و ربطي به وزارت بهداشت ندارد.

اميدوارم همه ما در بيان صادق و در قضاوت انصاف داشته باشيم و به اخلاق پزشكي حداقل به اندازه دفاع از صنف خودمان بها بدهيم.

  • بازداشت 15 راديولوژيست

شنبه گذشته تعدادي از راديولوژيست‌ها در اعتراض به بخشنامه جديد معاونت درمان وزير بهداشت، مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع كردند. اين تجمع با برخورد نيروي انتظامي و بازداشت 15نفر از معترضان همراه بود. بخشنامه وزارت بهداشت به متخصصان جنين‌شناسي اجازه مي‌دهد سونوگرافي انجام دهند. راديولوژيست‌ها مي‌گويند سونوگرافي در حوزه تخصص راديولوژي است و بخشنامه جديد وزارت بهداشت، موجب رواج خودارجاعي مي‌شود. انجام سونوگرافي توسط متخصصان زنان و زايمان سال‌هاست كه محل بحث و اختلاف نظر است.

کد خبر 323042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha