همشهری آنلاین: وزیر نیرو گفت: ایران متعهد به کاهش ۱۲ درصدی انتشار گاز دی اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ شده که هشت درصد آن مشروط به تحقق همکاری‌های بین‌المللی، انتقال دانش و سرمایه‌گذاری خارجی است.

حمید چیت‌چیان

به گزارش ایرنا، حمید چیت‌چیان دوشنبه در پنجمین همایش منطقه‌ای تغییر اقلیم در هتل المپیک تهران اظهار داشت: همایش بین‌المللی کاب 21 پاریس نشان داد که امروز دنیا متوجه تغییرات اقلیمی کره زمین شده و راهکارهایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد.

به گفته این مقام مسئول، توجه به این تعهدات و عمل به آنها، اصلی‌ترین نکته در حصول به نتایج است.

وی تصریح کرد: ایران اسلامی به صورت داوطلبانه متعهد شده که تا سال 2030 چهار درصد از انتشار فعلی گاز دی اکسید کربن خود بکاهد.

چیت چیان ادامه داد: تحقق همکاری‌های بین‌المللی با ایران و انتقال دانش و سرمایه‌گذاری خارجی به کشور، مقدمات کاهش هشت درصد دیگر انتشار گاز دی اکسید کربن را در کشور فراهم خواهد کرد.

وی افزود: وزارت نیرو متعهد شده که تا آن زمان هفت هزار و 500 مگاوات به ظرفیت‌های جدید تولید برق خود بیافزاید.

این مقام مسئول ادامه داد: افزایش سهم گاز طبیعی در سبد انرژی کشور و افزایش نیروگاه‌های سیکل ترکیبی (با افزودن بخش بخار به ظرفیت 16 هزار مگاواتی نیروگاه‌های گازی) که بازده تولید را به 1.5 برابر افزایش داده و منجر به کاهش چشمگیر انتشار دی اکسید کربن می‌شود، از جمله دیگر برنامه‌ها در این زمینه است.

وزیر نیرو بیان داشت: امروز مسائلی نظیر سلامتی، امنیت غذایی، منابع طبیعی (به ویژه منابع آب)، اقتصاد و تولید، توسعه و ...، همگی تحت تاثیر موضوع تغییر اقلیم قرار گرفته و باید تغییرات زیادی در روندهای گذشته ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: تغییر اقلیم برخواسته از عملکرد انسان‌ها روی کره زمین است که عمده آن متاثر از انباشت و افزایش گازهای گلخانه‌ای جو و ناشی از شهرنشینی، دست بردن در طبیعت، تولید صنعتی، انباشت زباله‌های شهری، فعالیت‌های اقتصادی و ورود انواع آلاینده‌ها به آب، خاک و هواست.

  • بیلان منفی نیمی از دشت‌های کشور در نتیجه تغییر اقلیم

چیت‌چیان در تشریح اثرات تغییر اقلیم بر منابع آب، افزود: کاهش بارش‌ها، تغییر الگوی بارش‌ها، افزایش تبخیر و تعرق، تغییر نوع بارش‌ها و افزایش حرارت، منجر به کاهش ذخیره آب تجدید شونده شده به طوری که میزان آب تجدید شونده از 130 میلیارد مترمکعب در گذشته، امروز به 88.7 میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی ادامه داد: در نتیجه این تغییرات، متوسط بلندمدت آب تجدیدشونده کشور نیز به 116 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

وزیر نیرو یادآورشد: خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، پایین آمدن سطح ایستآبی سفره‌های آب زیرزمینی، فرونشست زمین‌ها و بیلان منفی بیش از نیمی از دشت‌های کشور، از جمله نتایج تغییر اقلیم است که رفع آنها نیازمند استراتژی مشخص و شفاف برای سازگار شدن حیات اقتصادی و اجتماعی با شرایط زیست محیطی است.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی در اثر تغییر اقلیم با بیش‌ترین تاثیرات مواجه خواهد شد، زیرا جمعیت زمین رو به افزایش بوده و نیاز به مواد غذایی و آب شرب، هر روز روند صعودی دارد.

وی گفت: کشاورزان در نتیجه کاهش روان آب‌ها، با برداشت بی‌رویه، فشار بیشتری به منابع آب زیرزمینی وارد خواهند کرد، به طوری که امروز شاهد برداشت افزون بر 115 میلیارد مترمکعبی از ذخایر استاتیک آب‌های زیرزمینی کشور هستیم و مجموع بیلان دشت‌های کشور به منفی5.7 میلیارد متر مکعب رسیده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: همین مساله، ناپایداری شدید به وجود آورده که شورشدن آب‌ها و خشک شدن مزارع و باغ‌ها از جمله نتایج آن است.

وی خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی خوبی در سال‌های گذشته در زمینه منابع آبی کشور انجام و میزان آب‌های زیرزمینی و سطحی به طور دقیق برآورد شده است؛ همچنین میزان برداشت در همه دشت‌ها، حوضه‌های آبریز و استان‌ها نیز مشخص شده و توزیع میزان آب قابل برداشت بین بخش‌های کشاورزی، صنعت، شرب، فضای سبز و مصارف زیست محیطی به طور کامل تعیین شده و به طور قطع به ادامه حیات تالاب‌ها و دریاچه‌ها کمک خواهد کرد.

چیت‌چیان یادآورشد: کاهش برداشت سالیانه آب‌های زیرزمینی به میزان 11 میلیارد مترمکعب در 20 سال آینده برای رسیدن به سطح ایستآبی گذشته، در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی شده است.

کد خبر 322947

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha