مجید رجبی‌معمار*: 6 شورای تخصصی از 2سال گذشته در معاونت سینما با مسئولیت هریک از مدیران شبکه‌ها تشکیل شده

 که با حضور و همکاری جدی نمایندگان شبکه‌های گوناگون مسئولیت برنامه‌ریزی و هماهنگی موضوعات تخصصی را به عهده دارند، مانند: شورای هماهنگی فیلم و سریال، شورای هماهنگی ورزش، شورای هماهنگی قرآن و معارف و... از طرفی برخلاف نظر دوستان، تمام گزارش‌ها و تصاویری که در مناسبت‌های مختلف پخش می‌شود از آرشیو صدا و سیماست.

سازمان صدا‌وسیما چه در آرشیو مرکزی  و چه در آرشیو واحدمرکزی خبر و چه در آرشیو مراکز صداو سیمای استان‌ها پخش ویژه‌ای برای تصاویر و صداهای دفاع‌مقدس دارد که غالبا توسط گزارشگران و تصویربرداران سازمان و گزارشگران رادیویی تهیه شده است و بحمدالله در طول‌ سال‌های پس از جنگ تلاش جدی‌تری برای حفظ و نگهداری آنها انجام شده است.

 بسیاری از این تصاویر تاکنون پخش شده ولی هنوز تصاویر پخش نشده‌ای وجود دارد که با انتخاب تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان به تدریج پخش خواهد شد.

خوشبختانه بسیاری از آثار به شکل «نشان لیست» در آمده‌اند و مشخصات کارگردان و تصویربردار و عوامل تولید اثر و نیز آیتم‌های محتوایی آنها فهرست‌برداری شده است و مشخص نبودن کارگردان و عوامل دیگر، مانعی برای نشان دادن هیچ گزارش و تصویری نبوده است.

روزها و وقایع دفاع‌مقدس تکرار شدنی نیست؛ یک واقعه تاریخی است که از پایان آن 19سال می‌گذرد بنابراین از فیلم‌ها و تصاویر اصلی همواره به دفعات استفاده خواهد شد اما بسیار ضرورت دارد که استفاده بجا و متناسب شود البته میزان تحقیق و مراجعه مسئولان به آرشیو و بهره‌گیری از تجربه افراد خبره در امر مستند جنگ می‌تواند منجر به یافتن تصاویر جدید و بکر و متناسب با سمت وسو و اهداف برنامه‌های تولیدی باشد.

بنابراین قابل قبول نیست که سهم آثار کوتاه و مستند در تلویزیون پایین است.  در تمام سال‌های جنگ و پس از آن بیشترین میزان توجه و ارائه فیلم‌های کوتاه و داستانی و خصوصا برنامه‌های مستند جنگ توسط شبکه‌های مختلف سیما صورت گرفته است و فعالیت گروه‌های تلویزیونی جهادسازندگی، سپاه، بنیادشهید، بنیادجانبازان،‌ بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع‌مقدس و ارائه آثار ارزشمند روایت فتح، ایران در جنگ و... نمونه‌هایی از کارهای انجام شده است.

تمام شبکه‌های تلویزیونی و همچنین شبکه‌های استانی و حتی بین‌المللی رسانه ملی از مدت‌ها قبل به عنوان یک راهبرد مستمر به مسئله ارزش‌های دفاع‌مقدس و هفته مربوط به آن توجه داشته و برنامه‌ریزی مفصلی کرده‌اند و ضمن انعطاف اغلب برنامه‌های جاری (روتین) خود طی هفته دفاع‌مقدس، هرکدام برنامه‌هایی نیز تدارک دیده‌اند که جدای از برنامه‌هایی است  که مدیر گروه حماسه و دفاع‌مقدس شبکه یک اشاره کرده‌اند؛  در شبکه3 برنامه‌هایی چون روایت حماسه، فصل سوم به خاطرات و مخاطرات، 35روز، کمان99، 7سرود 3دقیقه‌ای به مدت کل 21دقیقه  و فیلم‌های سینمایی گاردویژه،  صلیب طلایی و اینجا پرنده بود و برنامه‌هایی روتین در خانه مهر، مسابقه پلکان و برنامه ماه‌عسل.

 همینطور در شبکه تهران ویژه برنامه‌هایی چون جنگ به روایت دیگر، کوچه‌های عشق، کلیپ حسین فهمیده، جشن رمضان و نان و ریحان و... از اینگونه  برنامه‌ها در هفته دفاع‌مقدس است که در حال پخش از این شبکه هستند.

*مدیر شورای هماهنگی برنامه‌های انقلاب و دفاع مقدس سیما

کد خبر 32259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز