روز گذشته درحالی‌که همایش روز ملی هوای پاک در ساختمان مرکزی سازمان حفاظت محیط‌زیست واقع در پارک پردیسان در حال برگزاری بود مجلس شورای اسلامی براساس اصل ۸۵قانون اساسی با محول‌کردن بررسی لایحه هوای پاک به کمیسیون مشترکی که اعضای آن توسط هیأت رئیسه مجلس مشخص خواهد شد، موافقت کرد.

تهران-هوای پاک

سيدمحمد مجابي معاون توسعه مديريت، حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط‌زيست با اعلام اين خبر گفت: براساس اصل 85قانون اساسي، پس ازطي مسير بررسي يك لايحه در مجلس، اختيارات نمايندگان به اعضاي يك كميسيون واگذار مي‌شود تا با تصويب لايحه، آن را به قانون تبديل كنند.

اين لايحه به‌رغم درخواست قيد فوريت براي رسيدگي، به‌دليل اينكه مجلس فعلي، ‌ماه‌هاي پاياني خود را طي مي‌كند و تعداد لوايح و طرح‌هاي در دستور كار صحن علني زياد است، در نوبت طرح قرار نگرفت. به همين دليل با درخواست كميسيون تخصصي مربوطه و نمايندگان ديگر براي اعمال اصل 85قانون اساسي، رسيدگي به اين لايحه در آستانه روز هواي پاك در دستور كار صحن علني مجلس قرار گرفت و با رأي حدود 70درصدي نمايندگان مجلس به تصويب رسيد.

موافقت مجلس با اجراي اصل 85قانون اساسي براي لايحه هواي پاك نشان داد كه قوه مقننه براي مقابله با آلودگي هوا با قوه مجريه همدل و همراه است. اين لايحه شهريور‌ماه 1393به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده بود. هيأت دولت هم در آستانه روز ملي هواي پاك مصوبه مربوط به حدود مجاز خروجي واحدهاي صنعتي را كه 20سال پيش به تصويب رسيده بود با هدف بهبود محيط‌زيست و كيفيت هوا مورد بازبيني و اصلاح قرار داد.

  • براي مقابله با آ لودگي هوا با هيچ دستگاهي مماشات نمي‌كنيم

روز گذشته اما رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در جمع خبرنگاران گفت كه تمامي دستگاه‌ها بايد به اجراي تعهدات خود در كاهش آلودگي هوا پايبند باشند و با هيچ دستگاهي مماشات نخواهيم كرد.

معصومه ابتكار در همايش روز ملي هواي پاك، تصريح كرد: سازمان محيط‌زيست به‌عنوان يك سازمان حاكميتي نسبت به وظايف خود با جديت و دقت عمل مي‌كند و براين اساس، پايش مستمر خطوط توليد خودرو، خروجي صنايع و سوخت توزيعي در كشور به‌ويژه كلانشهرها را با دقت و بدون مماشات دنبال مي‌كند. درعين حال وي يادآورشد يك دستگاه يا نهاد به تنهايي نمي‌تواند آلودگي هوا را كاهش دهد همانطور كه يك دستگاه به تنهايي نمي‌تواند هوا را آلوده كند.

وي افزود: بيش از 30تا 35ميليون شهروند تحت‌تأثير آلودگي هوا قرار دارند كه اگر اين وضعيت كنترل نشود هزينه سنگيني در زمينه بهداشت، درمان و مسائل اجتماعي در پي خواهد داشت.

به گفته ابتكار مقابله با آلودگي هوا به يك برنامه طولاني مدت 10تا 15ساله نياز دارد و بعد از اين مدت آلودگي هوا به نقطه صفر مي‌رسدچون برنامه‌اي مستمر و هميشگي است. وي افزود: برنامه كاهش آلودگي هوا سال 79در دولت اصلاحات آغاز شد و از سال 79تا 84برنامه‌ها به خوبي اجرا شده است اما يك دوره متوقف شد با اين حال تلاش مي‌كنيم بين 5تا 10سال آينده مشكل را حل كنيم.

  • بازنگري در مورد حد مجاز خروجي واحدهاي صنعتي

هيأت دولت يكشنبه شب گذشته و در آستانه روز ملي هواي پاك(29 دي‌ماه)، حدود مجاز خروجي واحدهاي صنعتي را كه 20سال پيش به تصويب رسيده بود با هدف بهبود محيط‌زيست و كيفيت هوا مورد بازبيني و اصلاح قرار داد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، در جلسه هيأت وزيران به رياست دكتر حسن روحاني، اصلاحيه حدود مجاز خروجي واحدهاي صنعتي به تصويب رسيد. عدم‌بازبيني و اصلاح حدود مجاز خروجي واحدهاي صنعتي بر افزايش آلودگي هوا مؤثر بوده، از اين‌رو در پي جلسات متعدد در سطوح مختلف كارشناسي و مديريتي دولت، حدود مجاز جديد به تصويب رسيد تا روند كاهش آلودگي‌ها نقش خود را ايفا كند.

پس از مصوبه سال ۱۳۷۴ براي استانداردها و شاخص‌هاي خروجي هواي صنايع و آلودگي، واحدهاي صنعتي فاقد مصوبه اصلاحي كه حداقل هر دهه بايد ارائه شود، بوده‌اند. اين مصوبه هيأت وزيران با هماهنگي همه دستگاه‌ها به‌ويژه وزارت صنايع و وزارت نفت تهيه شده و براي نخستين بار فلزات سنگين و اكسيدهاي ازت را در آلودگي هواي مربوط به صنايع درنظر مي‌گيرد. رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با اشاره به اين مصوبه هيأت دولت در زمينه استاندارد خروجي صنايع گفت: اين مصوبه بعد از 20سال اصلاح شده كه در آن مواردي مثل فوران، دي‌اكسيدهاي ازت لحاظ شده است، همچنين مسئله فلزات سنگين در اين مصوبه قيد شده، كه براساس آن سطح استانداردها ارتقا پيدا مي‌كند و صنايع فرصت 6ماهه‌اي دارند كه استانداردها را اعمال كنند.

کد خبر 322084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha