اختلاف نظرها درباره تعداد تایید صلاحیت‌شدگان نامزدهای انتخابات مجلس در هیأت‌های نظارت ادامه دارد. با این حال بررسی تحلیلی وضعیت نامزدهایی که در این دوره تأیید صلاحیت شده‌اند حکایت از رقابت ۱۶نفر در این دوره برای هر کرسی مجلس دارد.

نامزدهای تایید صلاحیت‌شده برای این دوره انتخابات از تمام دوره‌های پیشین به‌جز مجلس ششم، بالاتر است.

اين رقم در ادوار 10گانه مجلس فقط در انتخابات مجلس ششم و هفتم تكرار شده است. در عين حال برخي معتقدند رد صلاحيت‌ها به طيف خاصي اختصاص داشته است.

علاوه بر حسن روحاني رئيس‌جمهور كه در نشست خبري خودش به اين موضوع ورود پيدا كرد و اعلام كرد از همه اختياراتش در اين زمينه استفاده خواهد كرد؛ آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام هم در سخناني رد صلاحيت‌ها را به موضوع برجام پيوند داد و دريك سخنراني از اعلام رد صلاحيت حدود 60درصد از داوطلبان نمايندگي مجلس در روز اول انجام برجام، ابراز تأسف كرد.

براساس گزارش شوراي نگهبان حدود 42درصدداوطلبان دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در هيأت نظارت استان‌ها تأييد شده‌اند. براين اساس صلاحيت حدود 30درصد از داوطلبان احراز نشد و حدود 25درصد از داوطلبان نيز رد صلاحيت شدند. شوراي نگهبان گزارش داده است با توجه به بررسي مجدد به شكايات داوطلبان، احتمال دارد تعدادي به تأييد صلاحيت‌ها اضافه شود.

  • بيشترين ثبت نام‌ها

در اين دوره از انتخابات مجلس شوراي اسلامي 12هزار و 123نفر ثبت نام كرده‌اند. اين بيشترين رقم ثبت نامي‌ها در تمامي ادوار 10 گانه مجلس است. به گفته محمد حسين مقيمي معاون سياسي وزارت كشور اين آمار ثبت نامي‌ها نسبت به دور قبلي رشد 129درصدي داشته است.

بر اين اساس در انتخابات مجلس اول 3هزار و 694نفر، در انتخابات مجلس دوم هزار و 592، در انتخابات مجلس سوم هزار و 999، در انتخابات مجلس چهارم 3هزار و 233، در انتخابات مجلس پنجم 8هزار و 365، در انتخابات مجلس ششم 6هزار و 853، در انتخابات مجلس هفتم 8هزار و 172نفر، در مجلس هشتم 7هزار و 595نفر و بالاخره در مجلس نهم 5هزار و 382ثبت نام كرده‌اند. محمد حسين مقيمي در گزارشي كه درباره دلايل رد صلاحيت عده‌اي از نامزدهاي انتخابات مجلس دهم در هيأت‌هاي اجرايي و در مرحله اول بررسي صلاحيت‌ها ارائه داد گفته بود برخي از اين نامزدها داراي سابقه كيفري هستند.

او به عنوان مثال گفته بود بعضي از آنها چك بي‌محل كشيده‌اند. با وجود اينكه تعداد تأييد صلاحيت‌ها در هيأت‌هاي اجرايي بي‌سابقه بود اما در مرحله دوم و در هيأت‌هاي نظارت تعداد عدم احراز صلاحيت‌ها بالا رفت. تاكنون هيأت‌هاي نظارت شوراي نگهبان در مرحله دوم بررسي وضعيت صلاحيت داوطلبان انتخابات مجلس شوراي اسلامي ۴۷۲۰ را تأييد كرده‌اند. بدين معنا كه تا اين لحظه 3113نفر به‌دلايل مختلف قانوني ردصلاحيت و 1528نفر عدم‌احراز صلاحيت شده‌اند.

فرصت اعتراض براي اين نامزدها تا 20روز وجود دارد و پس از احراز صلاحيت مجددشان به جمع تأييد صلاحيت‌ها خواهند پيوست. هيأت مركزي نظارت بر انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد: آن عده از داوطلبان نمايندگي مجلس كه براساس رأي هيأت مركزي نظارت بر انتخابات، صلاحيت آنان احراز نگرديده، مي‌توانند از امروز شكايت خود را تحويل دهند.

  • عدم احراز صلاحيت 36 نماينده مجلس

36نماينده مجلس احراز صلاحيت نشده‌اند كه از ميان آنها نزديك به 30نفر اصولگرا و مابقي اصلاح‌طلب يا از جريان اعتدال هستند. علي مطهري نماينده فعلي تهران يكي از اين نامزدهاي رد صلاحيت شده است كه از قضا در انتخابات مجلس نهم هم در هيأت‌هاي نظارت صلاحيت وي احراز نشد اما پس از شكايت به شوراي نگهبان، او توانست در انتخابات مجلس حضور يابد مطهري گفته است خبر رد صلاحيت بسياري از افراد منتقد ازجمله خودم را براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي شنيدم.او ابراز اميدواري كرد كه شوراي نگهبان توجه كافي به حقوق مردم و حق‌الناس داشته باشد ودر بررسي مجدد صلاحيت‌ها تجديد نظر كند. 36نماينده فعلي مجلس صلاحيتشان احراز نشده است.

  • 5بهمن نتايج بررسي صلاحيت خبرگان

همزمان با انتخابات مجلس شوراي اسلامي، انتخابات مجلس خبرگان هم برگزار خواهد شد. نتايج بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبري 5بهمن‌ماه اعلام مي‌شود. انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري 7اسفندماه سال‌جاري همزمان با انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در سراسر كشور برگزار مي‌شود تا 88عضو اين مجلس از سوي مردم انتخاب شوند. ثبت‌نام از كانديداهاي انتخابات مجلس خبرگان رهبري از روز پنجشنبه 26آذرماه آغاز شد و تا نيمه شب يكم دي‌ماه ادامه داشت و در نهايت 801نفر براي اين دور از انتخابات ثبت‌نام كردند و 23نفر هم از ادامه كار انصراف دادند.

جدول

کد خبر 322076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha