دوشنبه ۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۲
۰ نفر

آرش حقیقی: بازی‌های مقدماتی جام ملت‌های اروپا در حالی به مراحل حساسش نزدیک می‌شود که احتمال حذف چند تیم بزرگ وجود دارد.

مسابقات مقدماتی یورو 2008 به روزهایی رسیده است که دیگر تنها یک اشتباه و لغزش تبعات جبران‌ناپذیری را به بار خواهد آورد؛ الان وضعیت جدول گروه‌های هفت گانه مقدماتی جام‌ملت‌های اروپا به گونه‌ای است که احتمال رخ دادن شگفتی، بسیار زیاد است و شاید چند تیم بزرگ اروپایی با کمال تعجب و در عین ناباوری، سال 2008 در اتریش و سوئیس غایب باشند.

گروه A
وضعیت گروه A با 2 تساوی که 4 تیم صدر جدول در مقابل هم کسب کرده‌اند، پیچیده‌تر از گذشته شده. فنلاند و لهستان در هلسینکی به تساوی صفر بر صفر رسیدند تا با توجه به یک بازی بیشتر نسبت به 2 تیم مطرح این گروه ـ یعنی پرتغال و صربستان ـ همچنان در رده‌های اول و دوم قرار بگیرند.

در حال حاضر لهستان که اصولا در چند سال اخیر نشان داده همواره در رقابت‌های مقدماتی تورنمنت‌های بزرگ موفق کار می‌کند، با 21 امتیاز صدرنشین است و فنلاند هم با 19 امتیاز آن را تعقیب می‌کند.

 اما بی‌شک یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های هفته گذشته اروپا، دیدار پرتغال و صربستان به میزبانی پرتغال بود؛ در این دیدار که هر 2 تیم نیاز شدیدی به 3 امتیازش داشتند، ابتدا سیمائو در دقیقه 18 دروازه صربستان را باز کرد تا پرتغال یک بر صفر پیش بیفتد. اما یاران فیلیپه اسکولاری نتوانستند این پیروزی خانگی را تا پایان حفظ کنند و نهایتا با گل دقیقه 88 ایوانوویچ، تن به تساوی یک بر یک دادند.

ولی این تمام اتفاقات بازی نبود؛ در دقایق پایانی، درگیری‌ای در کنار خط، بین دراگو تینوویچ ـ هافبک صرب که در سویا بازی می‌کند ـ و ریکاردو کوارسما پیش آمد. در این لحظه «فیل بزرگ» وارد صحنه شد و پس از رد و بدل کردن چند جمله با دراگو تینوویچ، مشتی نثار صورتش کرد که مسلما عواقب زیادی برایش خواهد داشت. به هر حال با این تساوی، پرتغال 17 امتیازی شد و صربستان 16 امتیازی. این 2 تیم مطرح  با یک بازی کمتر نسبت به لهستان و فنلاند، در رده‌های سوم و چهارم جای دارند.

گروه B
اگر بگوییم حساس‌ترین گروه مسابقات مقدماتی یورو 2008 گروه B است، حرف بیراهی نزده‌ایم. گروه B این روزها آبستن حوادث بسیاری است و تنها زمان است که نشان خواهد داد آیا فاجعه‌ای برای یکی از 2 تیم فینالیست جام جهانی گذشته پیش خواهد آمد یا خیر.

فرانسه پس از اینکه موفق شد یک تساوی صفر بر صفر مقابل ایتالیا در میلان کسب کند، با اعتماد به نفس کامل پا به میدان پارک دو پرنس گذاشت تا با کسب یک پیروزی ساده خانگی در برابر اسکاتلند، تا حدود زیادی از صعودش مطمئن شود، غافل از اینکه یاران الک مک لیش که در دیدار رفت هم آنها را شکست داده بودند، نقشه‌ای خاص برای تیم دومنک مغرور دارند.

 بدین ترتیب اسکاتلند با یک سیستم دفاعی بسته و البته با توجه به درخشش کریگ گوردون ـ دروازه‌بان خود که 2 بار جلوی ضربات ریبری و آنلکا ایستادگی کرد ـ موفق شد دروازه‌اش را بسته نگه دارد و بعد در دقیقه 64 لحظه‌ انتظار فرارسید و جیمز مک‌فادن با شوت از راه دور فوق‌العاده‌ای لاندرو را تسلیم کرد تا اسکاتلندی‌ها هر سه امتیاز این جدال حساس را کسب کنند و به صدر جدول بروند.

 در دیگر دیدار حساس این گروه، ایتالیا موفق شد با 2 گل آنتونیوی ناتاله که در دقایق 41 و 77 به ثمر رساند، مقال تک گل شوا در برابر اوکراین به پیروزی 1ـ2 برسد تا با توجه به شکست باورنکردنی فرانسه به رده دوم جدول نقل مکان کند و حالا خطر سقوط بیشتر از همه خروس‌های آبی ریموند دومنک را تهدید می‌کند. در این گروه در حالی که تعداد بازی‌های 3 تیم صدر جدول برابر است، اسکاتلند 21 امتیاز دارد و ایتالیا و فرانسه هم به ترتیب 20 و 19 امتیاز.

گروه D
گروه D تنها گروهی است که می‌‌توان گفت از همین حالا تکلیف‌اش مشخص است. چهارشنبه شب در این گروه در حالی که آلمان بازی نداشت، چک و جمهوری ایرلند در پراگ به مصاف هم رفتند؛ دیداری که برای ایرلندی‌ها حکم مرگ و زندگی داشت و تنها راه
باقی ماندنشان در کورس رقابت برای صعود، پیروزی در آن بود.

اما آنها این آخرین فرصت را هم از دست دادند و با تک گل دقیقه 15 مارک یانکولوفسکی، مقابل میزبان قدرتمندشان تن به شکست دادند تا دیگر عملا شانسی برای صعود نداشته باشند.

نکته جالب بازی‌های گروه D،  پیروزی پر گل 5 بر 2 ولز در زمین اسلوواکی بود که هر چند تأثیرخاصی روی وضعیت تیم جان توشاک در جدول گروه نداشت اما شاید به نوعی اعاده حیثیتی بود برای تیمی که بازی گذشته‌اش را به سادگی(  0ـ2 )مقابل آلمان در ورزشگاه کاردیف واگذار کرده بود. با این حساب آلمان با یک بازی کمتر و با 22امتیاز همچنان صدرنشین است و چک با 20 امتیاز آنها را تعقیب می‌کند. به نظر نمی‌رسد دیگر تیم‌های این گروه با توجه به اختلاف امتیاز پیش آمده، هیچ شانسی برای صعود داشته باشند.

گروه G
درست است که نهایتا نتایج بازی‌های این گروه طبق پیش‌بینی‌ها درست درآمده اما هلند مدعی که با تمام ستارگانش پای به دیدار با آلبانی گذاشته بود، تنها توانست به لطف گل دقیقه 90 رود فان نیستلروی، 0ـ1 میزبان ضعیفش را شکست دهد؛ از آن‌طرف هم بلغارستان با درخشش دیمیتار برباتوف و مارتین پتروف، با 3 گل از سد لوگزامبورگ گذشت تا با یک بازی بیشتر نسبت به هلند و رومانی 20 امتیازی، با 18 امتیاز در رده‌سوم جدول قرار بگیرد و منتظر لغزش این 2 تیم بماند تا شانس صعود به مرحله نهایی یورو 2008 را به دست بیاورد. دیگر تیم‌های این گروه هم  خیلی وقت است از کورس رقابت کنار کشیده‌اند.

گروه C
در گروه C اتفاقات جوری رقم خورد که سرنوشت صعود 3 تیمی که از ابتدا هم بیشترین شانس را برای آنها متصور می‌شدند، همچنان مبهم بماند. ترکیه که تازه شوک تساوی 2ـ2 مقابل مالت را به دست فراموشی سپرده بود، با ارائه یک بازی برتر در زمین خودش، مجارستان را 0 ـ 3 درهم کوبید تا وضعیت‌اش را در جدول بهبود بخشد. 3 گل ترک‌ها را در این دیدار، اونال، اورلیو و آلتینتاپ به ثمر رساندند. در دیگر بازی مهم گروه، نروژ در اسلو به مصاف یونان رفت.

نیمه اول این دیدار بسیار جذاب و پرگل بود و نهایتا با نتیجه 2ـ2 به پایان رسید. زیباترین صحنه این بازی بی‌شک گل یان آرنه ریسه‌ لیورپولی بود که با شوتی فوق‌العاده محکم و سریع دروازه یونان را باز کرد و یکی از به یادماندنی‌ترین گل‌های این هفته را رقم زد. در نیمه دوم تلاش 2 تیم برای گل زدن بی‌ثمر ماند تا نهایتا کار با همان تساوی 2ـ2 به پایان برسد و به این ترتیب یونان و نروژ و ترکیه به ترتیب در رده‌های اول تا سوم قرار بگیرند. البته توجه کنید که نروژ یک بازی بیشتر نسبت به 2 تیم دیگر دارد.

گروه E
هفته گذشته شب سرنوشت‌ساز برای روسیه و انگلستان در ویمبلی فرارسید؛ در این دیدار که می‌توانست حتی آخرین باری باشد که استیومک‌‌لارن روی نیمکت مربیگری تیم ملی کشورش می‌نشیند، انگلستان موفق شد با 2گل مایکل اوون و گل ریو فردیناند، میهمان‌اش را با شکستی سنگین بدرقه کند تا با 2 امتیاز برتری نسبت به شاگردان گاس هیدینگ، به رده دوم جدول صعود کند و بحرانی شدیدپشت سر بگذارد.

با این حساب اگر انگلیسی‌ها در دیدار برگشت مقابل  روسیه و در مسکو یک تساوی کسب کنند، می‌توانند تا حدود زیادی از صعود خود مطمئن باشند. در دیگر دیدار این گروه، کرواسی صدرنشین آندورا را  در زمین خودش با 6 گل در هم کوبید تا همچنان مقتدرانه و با  3امتیاز اختلاف نسبت به انگلستان در صدر قرار داشته باشد.

گل‌های این بازی را داریو سرنا، ادواردو داسیلوا، رایکتیچ و کرانیکار (هر کدام یک بار) و پتریچ( 2 بار) برای کرواسی به ثمر رساندند تا در این گروه خیال مردان بالکان از همه بیشتر آسوده باشد.

گروه F
یکی از شگفتی‌هایی که در ابتدا به آن اشاره کردیم، می‌تواند در گروه F شکل بگیرد که بی‌شک حذف تیم اسپانیا به مربیگری لوئیس آراگونس است. هر چند اسپانیا موفق شد
چهارشنبه شب با حساب 0 ـ 2 و با 2 گل هرناندز و تورس، لتونی را مغلوب کند اما تساوی 1ـ1 آنها مقابل ایسلند، کارشان را بدجوری در این گروه سخت کرده است.

دانمارک یکی از مدعیان اصلی این گروه، در همان شب موفق شد بدون کوچک‌ترین دردسری مقابل لیختن اشتاین، با حساب 0 ـ 4 به پیروزی برسد تا با یک بازی کمتر نسبت به اسپانیا و ایرلند و با 14 امتیاز در رده چهارم جدول بماند.

ایرلند شمالی در صورت موفقیت در 2 بازی نسبتا ساده‌اش در هفته‌های گذشته (مقابل لتونی و ایسلند) می‌توانست پس از مدت‌ها خود را مدعی صعود به یورو 2008 نشان دهد با گل به خودی دقیقه 90 گیلسپی کهنه‌کار و شکست 1 ـ 2 مقابل ایسلند، تمام امیدها و آرزوهای خود را بر باد رفته می‌بیند و از آنچنان شانسی برای صعود برخوردار نیست.

جوان‌گرایی روی نیمکت‌ها
یورو 2008 بزرگ‌ترین تورنمنت ملی در فوتبال اروپاست. همه تیم‌ها خودشان را به هر دری می‌زنند تا در این تورنمنت حضور داشته باشند و قطعا در این راه از تمامی امکانات خود استفاده می‌کنند.

درگیری تیم‌های ملی و باشگاه‌ها، گوشه‌ای از همین میزان اهمیت رقابت‌ها را نشان می‌دهد، گرچه گاهی اوقات نمی‌توان جلوی یک نهضت را گرفت؛ نهضتی که در رده ملی و ظرف سال‌های گذشته خیلی به چشم آمد؛ نهضت جوان‌گرایی روی نیمکت تیم‌های ملی. وقتی یورگن کلینزمن با تیم ملی آلمان در جام جهانی 2006 درخشید، اکثر تیم‌های ملی ترجیح دادند این روند را پیش بگیرند.

هلند ترجیح داد همچنان به مارکو فان باستن جوان اعتماد کند، بلغارستان و رومانی رو به اسطوره‌هایشان ـ استویچکوف و هاگی ـ آوردند و ایتالیا هم تیم قهرمان خود را تحویل روبرتو دونادونی داد؛ انگار مدرن شدن فوتبال با رو آوردن به مربیان جوان و بی‌تجربه همراه شده بود. اما از میان تمام این تیم‌ها، فقط یواخیم لو ـ پیرو فلسفه کلینزمن و به اعتقاد بسیاری مغز متفکر نیکمت «دی مانچافت» در دوران او ـ موفق شد تیمش را از گرداب مقدماتی
یورو 2008 بالا بکشد؛ گردابی که همواره تیم‌های کوچک برای غول‌کشی قدم به آن می‌گذارند. قدرت نمایی‌های ایسلند و مالت مقابل اسپانیا و ترکیه، شاهدی برای این مدعاست.

هاگی و استویچکوف با نتایج ضعیف از کار برکنار شدند و فان باستن هم تحت فشار شدیدی قرار گرفته است. فان باستن در بندی از قراردادش با فدراسیون فوتبال هلند، قول داده بود که بازی تماشاگر‌پسندی ارائه دهد.

این در حالی است که امروز مسئولان فوتبال هلند نه نمایشی زیبا که حداقل صعود به یورو را می‌خواهند؛ صعودی که با درخشش دیگر تیم‌های گروه چون بلغارستان و رومانی (البته با مربیان دیگری چون پنف و پیتورکا) در حاشیه قرار گرفته است.

اما قطعا مردم بلغارستان و رومانی اهمیتی که فوتبال برای ایتالیایی‌ها و هلندی‌ها دارد را نمی‌فهمند. آتزوری با روبرتو دونادونی در آستانه حذف از یورو قرار گرفته و هیچ چیز بدتر از یورویی بدون ایتالیا نیست. داستان هلند هم همین است. فان باستن و دونادونی در حال حاضر در یک خط قرار دارند؛ یعنی هر دو در سخت‌ترین شرایط ممکن قرار گرفته‌اند، با این تفاوت که دونادونی تیم قهرمان جهان را تحویل گرفته و وظیفه‌ای به مراتب دشوارتر دارد.

انتظار همه آن نمایش متحد تیم لیپی است که در تیم دونادونی دیده نمی‌شود. فان باستن حتی قبل از یورو 2004 کارش را شروع کرده و قطعا حالا باید زمان بازدهی مثبت تیمش باشد اما می‌بینیم که هلند به سختی آلبانی را در خانه‌اش شکست می‌دهد و دونادونی هم خیلی خوش‌شانس است که اوکراین، دی‌ناتاله را در فاصله‌ای 50 متری با دروازه‌اش با دروازه‌بان تک به تک می‌کند. بدون شک حذف ایتالیا و هلند خیلی دردناک‌تر از حذف بلغارستان یا رومانی است.

کد خبر 32185

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز