همشهری آنلاین: مقامات بهداشتی در آمریکا می‌گویند هر کسی که تابه‌حال در این فصل واکسن آنفلوانزا نزده است، ضروری است هم اکنون واکسن بزند.

به گزارش هلث‌دی بر اساس اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای) فعالیت آنفلوانزا در ماه‌های ژانویه و فوریه (دی و بهمن) در این کشور به اوج خود می‌رسد و تا زمانی که ویروس بیماری در محیط در گردش است، دریافت واکسن آنفلوانزا برای محافظت از خود و دیگران در برابر این بیماری فصلی هنوز خیلی دیر نیست.

تابه‌حال فصل آنفلوانزا در آمریکا ملایم بوده است، اما مقامات بهداشتی این کشور انتظار دارند فعالیت آنفلوانزا در چند هفته آینده اوج بگیرد.

ماریون گروبر، رئیس اداره پژوهش و بازبینی واکسن اف‌دی‌ای اعلام کرد: «فصل‌های آنفلوانزا و شدت آنها اغلب غیرقابل‌پیش‌بینی هستند. واکسیناسیون سالانه آنفلوانزا بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری در میان افراد شش ماه و بالاتر است.»

گروبر گفت: «انجام اقدامات عملی مانند شستن دست‌ها، پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه و در خانه ماندن هنگام بیماری نیز به کاهش انتشار ویروس و به حداقل رساندن اثرات آنفلوانزا یاری می‌رسانند.»

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید حتی بزرگسالان سالم باید هر سال واکسن بزنند. کودکان و افراد سالمند به‌طور خاص در معرض خطر بالاتر دچار شدن به آنفلوانزا و عوارض مربوط به آن هستند، اما ویروس‌های آنفلوانزا گاهی بزرگسالان جوان و میانسال را نیز به شدیدترین حالت مبتلا می‌کنند.

سال گذشته، آمریکاییان سالمند به‌خصوص دچار آنفلوانزاهای شدید شدند. پژوهشگران مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های امریکا (سی‌دی‌سی) شمار بسیار زیادی از سالمندان به خاطر آنفلوانزا بستری شدند و تا اوایل مارس این گروه اکثریت موارد مرگ‌ومیر مربوط به ذات‌الریه و آنفلوانزا را تشکیل دادند.

به گفته این سازمان، داروهای ضدویروسی مانند تامیفلو (اوسلتامیویر)، رلنزا (زانامیویر) و راپیواب (پراماویر) ممکن است به کنترل علائم آنفلوانزا کمک کنند، اما آنها جایگزین واکسن آنفلوانزای فصلی نمی‌شوند.

در مقابل کارشناسان هشدار می‌دهند که واکسن آنفلوانزای سال گذشته ممکن است در زمان كنوني به افراد کمکی نکند. گرو بر گفت: «ویروس‌های آنفلوانزا به علت زیرنوع‌های و سویه‌های متفاوتی که هر سال در محیط گردش دارند، ممکن است سال‌به‌سال تغییر کنند.»

برای همین است ساختن واکسن مؤثر برای آنفلوانزا اقدامی است که هر سال باید انجام شود. کارشناسان جهانی بهداشت عمومی هر سال در ماه فوریه داده‌ها را از سراسر جهان گرد می‌آورند و تجزیه تحلیل می‌کنند تا ویروس‌های آنفلوانزایی را که احتمال در فصل بعدی آنفلوانزا احتمالاً باعث ایجاد اغلب موارد بیماری می‌شوند، شناسایی کنند.

دانشمندان بر اساس این تجزیه‌وتحلیل و توصیه‌های کمیته مشورتی اف‌دی‌ای سویه‌های ویروسی را وارد کردن آنها به واکسن آنفلوانزای فصلی در آمریکا انتخاب می‌کنند.

گروبر گفت: «هر چه تطابق بیشتری میان سویه‌های بیماری‌زای در گردش و سویه‌های ویروس در واکسن وجود داشته باشد، حفاظت بیشتری در مقابل آنفلوانزا ایجاد می‌شود.»

سازمان غذا و داروی آمریکا به‌طور مداوم ایمن بودن این واکسن‌ها را حتی پس‌ازآنکه برای استفاده تأیید شدند، تحت نظر دارد. ازجمله نظارت سالانه‌ای برای نشانگان گیلن- باره، یک عارضه نورولوژیک نادر که با واکسن آنفلوانزای سال 1976 همراهی داشت.

در یک فصل معمول، عوارض آنفلوانزا ازجمله ذات‌الریه، بیش از 200000 آمریکایی را به بیمارستان می‌فرستد. میزان‌های مرگ‌ومیر مربوط به آنفلوانزا در هر سال متفاوت است، اما به گفت سی‌دی‌سی ممکن است به 49000 مرگ در سال برسد.

کد خبر 320502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha