همشهری آنلاین: گوریلی ۴۴ ساله به نام کوکو که از سن یک سالگی به او زبان اشاره آموخته شده‌است، در ویدیویی ۶۰ ثانیه‌ای بولتنی ۳۸ کلمه‌ای را به زبان اشاره اجرا کرد و در آن به حماقت انسان در آسیب رساندن به زمین اشاره کرد.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، كوكو در اين ويديوي 60 ثانيه‌اي به زبان اشاره گفت:

من گوريل هستم، من گل‌ها و حيوانات هستم. من طبيعت هستم. كوكو انسان را دوست دارد. كوكو زمين را دوست دارد. اما انسان احمق است...احمق! كوكو متاسف است، كوكو گريه مي‌كند. زمان مي‌گذرد. زمين را نجات دهيد! به زمين كمك كنيد! عجله كنيد، از زمين محافظت كنيد. طبيعت شما را مي‌بيند. ممنونم.

گوریل

كوكو درحال گفتن "كوكو گريه مي‌كند" به زبان اشاره

اين پيام توسط گروه محافظ محيط زيست NOE در فرانسه و بنياد گوريل در وودسايد كاليفرنيا رمزگشايي شد، گروه NOE هدفش حفظ تنوع گونه‌هاي زيستي است و بنياد گوريل جايي است كه كوكو از سال 1979 تاكنون در آن ساكن بوده‌است.

گفته مي‌شود اين گوريل ماده مي‌تواند هزار واژه از زبان اشاره آمريكا و دو هزار واژه از زبان انگليسي را درك كند، اما برسر توانايي استفاده اين حيوان از زبان اشاره و اينكه واكنش‌هاي او به اين زبان تقليد‌هايي هستند كه براي دريافت جايزه انجام مي‌دهد يا واقعا نشانه‌هايي معني دار هستند، بحث و جدل‌هاي فراواني وجود دارد. اين ويديو با هدف انتقال پيام گروه NOE به سران حاضر در اجلاس اخير تغييرات اقليمي در پاريس تهيه شده‌است.

سخنگوي بنياد گوريل در كاليفرنيا مي‌گويد به دليل توانايي بي‌نظير اين گوريل در برقرار ارتباط با انسان به زبان اشاره، كوكو سفير گونه‌هاي منقرض شده طبيعت است. به گفته اين گروه براي ضبط اين فيلم متني براي كوكو نوشته شد و به او اجازه داده شد تا در جلسات روزانه گفتگو براساس اين متن بداهه گويي كند. نتيجه نهايي با ويرايش چندين برداشت مختلف به دست آمده‌است و كوكو براي تكميل اين كار بايد چند نشانه جديد نيز فرا مي‌گرفته‌است.

کد خبر 320124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha