مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

علیرضا خدابخشی: در ماجرای رسوایی بیمارستان اصفهان شخص وزیر بهداشت از طریق شبکه‌های اجتماعی از کشیدن بخیه مطلع شده است.

شخص وزير بهداشت معاون خود را مأمور كرد در اين زمينه پس از بازرسي و تهيه گزارش، با متخلفان به‌سرعت برخورد كند. شخص وزير بهداشت چند بار با رسانه‌ها مصاحبه و در اين زمينه اطلاع‌رساني كرده است. وزارت بهداشت چگونه اداره مي‌شود؟ به‌صورت نظام‌مند و سازماني يا به‌صورت فردي؟ چرا در ماجراي تخلف اصفهان، وزير بهداشت هم در جايگاه ثبت شكايت ظاهر مي‌شود، هم نقش بازرس را ايفا مي‌كند و هم سخنگوي وزارت بهداشت مي‌شود؟! روزانه در حيطه كاري وزارت بهداشت چند تخلف صورت مي‌گيرد؟ آيا اين تخلفات آنقدر كم است كه وزير بهداشت مي‌تواند شخصا به همه آنها رسيدگي كند؟ يا شايد تخلفات ديگر به بزرگي تخلف بيمارستان اصفهان نيست؟

چند درصد از اين تخلفات به مقام بالاتر گزارش مي‌شود؟ آيا مركز هم از اين تخلفات و شكايات مطلع مي‌شود؟ ميانگين زمان رسيدگي به اين تخلفات چند روز است؟ چند نفر از مراجعان به مراكز درماني ناراضي بازمي‌گردند؟ نارضايتي از نحوه ارائه خدمات درماني، توسط مردم چگونه تفسير مي‌شود؟ اين نارضايتي دامنگير كجا مي‌شود؟ پزشكان؟ مركز درماني؟ وزارتخانه؟ دولت؟ نظام؟ يا همه اينها؟! درس‌هاي رسوايي تخلف يك بيمارستان دولتي چيست؟ عبرت‌هاي آن كدام است؟ بروز تخلف در يك مركز درماني دولتي چندان غيرطبيعي نيست اما قطعا عدم‌رسيدگي يا تعلل در رسيدگي يا نداشتن نظام رسيدگي به تخلف، كاملا غيرطبيعي است. آيا نظام رسيدگي به شكايات وزارت بهداشت تغييري كرده است يا تغيير خواهد كرد؟ آيا در موارد مشابه در آينده مردم بايد به اميد اين باشند كه شخص وزير بهداشت از تخلفات از طريق شبكه‌هاي مجازي مطلع شود؟ واقعيت اين است كه نارضايتي از آسفالت خيابان در تهران زودتر پاسخ داده مي‌شود تا نارضايتي از خدمات اورژانسي در بيمارستان‌ها! شكايت از نحوه نمك‌پاشي در يك روز برفي سريع‌تر پيگيري مي‌شود از شكايت از نمك‌پاشي به زخم مردم در مراكز درمان!

اينها همه به كمك يك نظام يكپارچه ثبت و پيگيري گزارش‌ها صورت مي‌گيرد. در سامانه‌اي كه شهرداري تهران به همين منظور راه‌اندازي كرده است مردم با شماره 137خواسته‌ها و گزارش‌هاي خود را مطرح مي‌كنند و اگر راضي نشوند با 1888 تماس مي‌گيرند و شكايت خود را از مدير شهري به گوش شهردار مي‌رسانند. خوشبختانه زخم آسفالت جلوي يك بيمارستان به‌سرعت و با يك تلفن پيگيري مي‌شود اما متأسفانه زخم‌هاي يك بيمار با همان سرعت پانسمان نمي‌شود! سرعت رسيدگي به تخلفات درماني بايد از جنس سرعت خدمات درماني باشد. اگر خدمات ‌درماني بايد اورژانسي باشد رسيدگي به تخلفات آن هم بايد اورژانسي باشد. اگر دريافت خدمات اورژانسي با يك تلفن ممكن است رسيدگي به شكايت هم بايد با يك تلفن ممكن باشد. اين نظام قبلا در شهرداري و پليس اجرا شده و امتحان خود را پس داده است.

کد خبر 318794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha