سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

همشهری دو - فریبا نباتی: «سرمایه فقط پول نیست؛ توسل، توکل، تدبیر، همدلی، همزبانی و همراهی سرمایه‌هایی هستند که حتی بیشتر از پول می‌ارزند.

کاکتوس

در عين حال، علاقه، نخستين و مهم‌ترين گام براي شروع هر كاري است و با آن مي‌توان همه سختي‌ها را پشت‌سر گذاشت.» اينها، رموزي است كه عطا عطاءالهي درباره موفقيت در كارش مي‌گويد. او 34سال پيش به همراه برادر كوچك‌ترش در زمين كشاورزي پدر در محلات وارد كار پرورش كاكتوس شد و حالا يكي از پرورش‌دهندگان اصلي اين نوع گل در ايران و صاحب چندين مقام در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي هستند.

  • كاكتوس همه مزرعه را گرفت!

ايران به لحاظ اقليمي قابليت خوبي براي پرورش گياه دارد. حدود 70سال پيش در همين محلات خودمان پرورش گل شروع شد و امروز تقريبا به پرورش همه گل‌ها پرداخته مي‌شود. برادرم مجيد علاقه زيادي به گل و گياه داشت و سال‌هاي آخر دبيرستان بود كه تصميم گرفت به‌دنبال پرورش گل برود. پدرمان زمين كشاورزي خودش و مقداري سرمايه در اختيارش گذاشت و كار شروع شد. برادرم در كنار كار عملي تلاش مي‌كرد به‌صورت تئوري هم پرورش گل را بياموزد. در ميان مطالعات و تحقيقات به نوعي از كاكتوس به نام «اچينو» برخورد كرد كه در گذشته‌هاي دور به‌صورت طبيعي در جنوب ايران رشد مي‌كرد اما بر اثر بي‌توجهي از بين رفته بود و ديگر وجود نداشت. همين مسئله ذهن برادرم را درگير كرد. اوايل سال 1360تصميم گرفت كار را روي پرورش كاكتوس متمركز كند. او تصميم گرفت در سفرهايي كه به خارج از ايران داشت از گونه‌هاي موجود كاكتوس يكي‌دو نمونه با خود به ايران بياورد. وقتي ديد بعضي از گونه‌ها با شرايط جوي و اقليمي كشور جواب مي‌دهد، شرايط توليد را برايشان فراهم كرد و اينگونه در زمين 100متري پدر، با امكانات كم و با افرادي كمتر از انگشتان يك دست، كار شروع و همه توليد ما، گل كاكتوس شد.

  • دانش و تجربه را با هم پرورش داديم

در همين سال من هم به او پيوستم. ما تجربه را با گل‌هاي ديگر به‌دست آورده بوديم اما لازم بود نكته‌هاي علمي‌اش را هم بياموزيم. برادرم در دانشگاه رشته مهندسي كشاورزي را انتخاب كرد اما صرفا علم كشاورزي، پاسخگوي همه مسائل نبود. كار مثل جراحي مي‌ماند، در اتاق عمل حضور جراح به‌تنهايي كافي نيست و نيازمند يك تيم است. مطالعه كرديم تا بدانيم كدام علم مي‌تواند ما را در اهدافمان ياري كند و متوجه شديم علوم اجتماعي مي‌تواند خلأها را پر كند چون بايد مشتري‌ها و سليقه‌هايشان را هم مي‌شناختيم. بنابراين من هم رشته علوم اجتماعي را در دانشگاه انتخاب كردم. كار فشرده‌اي را شروع كرديم اما اين كار فشرده با برنامه و هدف بود. هدف ما تنها واردات محصول و فروش آن در كشور نبود؛ ما مي‌خواستيم علم توليد كاكتوس را به‌دست بياوريم. وقتي هدف، آوردن علم يك كالا يا محصول باشد نيازمند بحث و بررسي با افراد فعال در آن حوزه است. كاكتوس مانند ديگر گل‌ها در هر آب، خاك و نوري رشد نمي‌كند. بايد علوم پايه آن را از كشورهايي مثل اسپانيا، هلند و مكزيك مي‌گرفتيم. در اين كشورها به مراكز توليد كاكتوس مراجعه مي‌كرديم و وارد مذاكره مي‌شديم. طبيعي است كه فقط خلاصه‌اي از علم را به ما مي‌دادند و كلي گويي مي‌كردند.

در كار ما هم شكست بود اما ما اسمش را شكست نگذاشتيم. وقتي به مشكل برمي‌خورديم مي‌فهميديم جايي از برنامه غلط است، مي‌ايستاديم، برنامه را اصلاح مي‌كرديم و دوباره راه مي‌افتاديم. برادرم فروردين سال 89 مرحوم شد و از آن سال تا‌كنون ادامه كار برعهده من است اما اصولي كه از روز اول براي كارمان طراحي كرده بوديم هنوز هم ادامه دارد. حاصل كارمان امروز 5هزار متر زمين و پرورش بيش از 900گونه از انواع كاكتوس‌هاست.

  • كاكتوس ما طلايي شد

روماني سرزميني است كه خيلي به پرورش گل نمي‌پردازد اما هر سال در اين زمينه نمايشگاه برگزار مي‌كند چراكه مردمانش بسيار به گل علاقه دارند. حضور در نمايشگاه روماني براي ما بسيار اهميت داشت چرا كه تقريبا از همه كشورهايي كه در زمينه پرورش گل كاكتوس فعال هستند در آن حضور دارند. در سومين نمايشگاه روماني كه سال 1382 برگزار شد در ميان 15كشور رتبه اول را كسب كرديم و لوح تقدير و كاكتوس طلا را كه نشان اول نمايشگاه بود، گرفتيم. اين عنوان به لحاظ كيفيت و گونه‌هاي متعدد كاكتوس‌هاي ارائه شده و پاسخگويي به انتظارات مخاطبان نمايشگاه و همچنين رويكردهايي كه براي اهداف آتي در كارمان درنظر داشتيم به ما تعلق گرفت. بعد از آن، اين عنوان در چند نمايشگاه ديگر در روماني و كشورهاي ديگر تكرار شد.

  • درباره كاكتوس‌ها بدانيم

كاكتوس‌ها در كشورهاي آمريكا، آفريقا و شرق آسيا رشد مي‌كنند. در حال حاضر بيش از 10هزار گونه كاكتوس در جهان شناخته شده است. توليد كاكتوس سخت است، زيرا اين گل‌ها رشد كندي دارند و در توليدشان بايد بسيار دقت كرد. اگر چه در بحث علمي مي‌گويند كاكتوس‌ها به نور علاقه دارند اما هميشه هم اينطور نيست. كاكتوس در مقطعي نيازمند نور غيرمستقيم و طبيعي است نه نور مهتابي. خاك كاكتوس بايد سبك باشد كه زهكشي آب را به راحتي انجام دهد. بايد نسبت به آبياري آنها دقت شود چرا كه گاهي آب زياد گل را از بين مي‌برد.

کد خبر 318148

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha